Fidelity: lage inflatie positief voor aandelen
Waar de werkloosheid van de Verenigde Staten in september daalde tot 4,2%, het laagste niveau in zestien jaar tijd, blijft de inflatie echter achter bij de langetermijndoelstelling van 2%. Volgens Fidelity is een van de redenen hiervoor de looninflatie, die lange tijd niet of nauwelijks steeg. In september stegen de lonen op jaarbasis met 2,9%. De analisten twijfelen echter of de looninflatie voldoende zal versnellen om de inflatie op langere termijn op te stuwen. Volgens Fidelity zijn de Amerikaanse lonen namelijk gebonden aan de globalisering. Bedrijven kunnen banen relatief eenvoudig verplaatsen naar landen waar arbeid goedkoper is.
Deflatoir effect
Verder zijn technologische ontwikkelingen volgens Fidelity een reden dat de inflatie onder druk blijft staan. Het internet, e-commerce en automatisering hebben een deflatoir effect, vooral omdat ze gerelateerd kunnen worden aan de lonen. Mocht de inflatie stijgen, dan zal deze volgens Fidelity meer gevoeld worden door producenten dan consumenten, wat eerder resulteert in lagere bedrijfswinsten dan hogere consumentenprijzen. Dit komt doordat veel bedrijven hun ‘pricing power’ hebben verloren als gevolg van het internet. Waar consumenten voorheen naar een lokale winkel moesten, kunnen ze nu online terecht. Fidelity stelt dat alleen producenten van luxegoederen, zoals LVMH en Richemont, hun sterke pricing power weten vast te houden.
Al met al vindt Fidelity de zeer lage Amerikaanse inflatie niet perfect, maar wel positief voor zowel consumenten als beleggers.