Disney verzet zich hevig tegen disruptie mediasector
Deze disruptieve ontwikkelingen zijn in 2016/17 zichtbaar geworden in de operationele cijfers van Disney, met name in het vierde kwartaal. De divisies Media Networks (kabel en tv) en Filmed Entertainment, in 2015/6 samen goed voor meer dan 66% van de omzet en het operationeel resultaat, toonden in 2016/17 lagere cijfers. Dit was eerder reden om mijn verkoopadvies te handhaven.
Tegenstappen
Als reactie op de marktontwikkelingen heeft Disney bekendgemaakt zijn aanbod bij Netflix in kalenderjaar 2019 terug te trekken en zelf twee video-on-demand-diensten op te zetten. Een voor sportuitzendingen en een tweede voor gezinsamusement. Het bedrijf bezat overigens ook een derde van de aandelen van Hulu en 75% in een streamingdienst over de Major League Baseball.
Recent bood zich een kans aan om de disruptieve ontwikkelingen agressiever tegemoet te treden. 21st Century Fox gooide de handdoek in de ring; het ziet geen bloeiende toekomst voor zichzelf meer door de ontwrichtende marktontwikkelingen. Disney heeft een waarschijnlijk succesvol bod van $66 mrd gedaan op een deel van de bezittingen van het mediabedrijf. Het gaat vooral om kabeldiensten, Britse betaal-tv, Indiase tv- en streamingactiviteiten en om de filmactiviteiten van 21st Century Fox (onder meer maker van Avatar en X-Men). Veel Fox-activiteiten blijven bij 21st Century Fox. Bij de overname zit ook een derde van het aandelenbezit van Hulu. Hier zou Disney, bij het afronden van de overname, de zeggenschap in deze video-on-demand-leverancier krijgen (Comcast bezit met NBCUniversal ook nog een derde).
Effect van de overname
Disney betaalt de overname in aandelen. Er komen ruim 500 miljoen aandelen bij; dat is ruwweg een derde meer dan er nu circuleren. Overigens zullen de mededingingsautoriteiten de overname gaan bekijken. Getuige de moeilijkheden die AT&T ondervindt bij de overname van Time Warner staan die autoriteiten op scherp. Mocht de overname doorgaan, ergens in 2018, dan zal zij in eerste instantie waarschijnlijk de nettowinst per aandeel nadelig beïnvloeden.
Advies over Disney
Bovenop de inspanningen van de overname zal Disney veel moeten investeren in (de voorbereiding van) streamingdiensten. Bovendien zullen de kabel- en tv-activiteiten de druk van minder abonnees en lagere advertentie-inkomsten in boekjaar 2017/18 blijven voelen. Wel kan het uitbrengen van veel films (in ieder geval vier Marvel-films, twee Star Wars-films en twee Pixar-films) de inkomsten flink verhogen tegenover 2016/17. Het wordt, met andere woorden, een uitdagend jaar voor Disney.
De aandelenkoers reageerde weliswaar positief op de overnameplannen, maar met een stijging van 5% is het aandeel in 2017 een achterblijver in de S&P-index die met 20% steeg. Er is voor mij vooralsnog bij een k/w van 17,9 geen reden om het verkoopadvies te veranderen.