Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 19 dec 2017 14:14

Waarom de onhaalbare doelstellingen van Unilever toch belangrijk zijn

0 0 Leestijd ongeveer

Rond het begin van dit decennium formuleerde Unilever een aantal ambitieuze doelstellingen voor de periode tot 2020. Nu dat jaartal met rasse schreden nadert, lijken deze doelen steeds verder uit zicht te raken – zeker nu de divisie Spreads wordt verkocht.

Vlak na zijn aantreden, in 2009, initieerde Unilever-topman Paul Polman een plan dat tot 2020 zou lopen. Het ging om milieudoelstellingen, en om een plan dat voorzag in omzetverdubbeling in 2020. Wij juichten destijds de milieudoelstellingen toe, maar uitten ook onze twijfels over de haalbaarheid van de omzetverdubbeling.

Doelstellingen onbereikbaar
In haar overnamebeleid heeft Unilever er tot dusver geen blijk van gegeven erg te hangen aan haar omzetstreven. De acquisities waren veelal kleinere bedrijven, waarvan de activiteiten overigens wel een sterke omzetgroei beloven. Unilever kent ook een jaarlijkse omzetimpuls door de afzet in opkomende markten. Daar staat echter de jarenlange krimp tegenover bij sommige onderdelen van de divisie waarin margarine is ondergebracht.

Vijandige overnamepoging
De omzetgroei van Unilever in de ontwikkelde landen is jarenlang traag geweest, en ook de operationele marges vertoonden een beperkte groei. Dit verleidde Heinz Kraft in voorjaar 2017 tot een bod op Unilever. Deze betitelde het bod echter als vijandig, waarna het werd ingetrokken. Wakker geschud, ontwikkelde Unilever vervolgens plannen om de operationele marges te verhogen, de innovatie-inspanningen te versterken, wellicht grotere overnames te plegen en aandeelhouders te plezieren met aandeleninkoop en dividendverhoging. Ook werd definitief besloten dat de eenheid Bakery, Cooking & Spreads — kortweg Spreads — verkocht zou worden. In die eenheid speelt margarine een grote rol.

De verkoop van Spreads werd vrijdag 15 december wereldkundig gemaakt. Investeringsmaatschappij KKR is de koper. De overname zal in 2018 worden afgerond en levert Unilever bijna €7 mrd op. Met deze deal is de omzetverdubbeling verder weg komen te liggen, maar wie weet komt er in de komende jaren nog een grote overname. Die zal dan waarschijnlijk worden gedaan bij persoonlijke verzorging. Aangezien die sector vrij vervuilend is, zou dat echter de geuite milieudoelstellingen weer tegenwerken.

Advies
Ondanks de verwachte onhaalbaarheid van de toentertijd uitgesproken langetermijndoelstellingen, is het volgens ons toch goed om dergelijke doelen te formuleren. Zij geven een bedrijf namelijk een kader waarbinnen kortetermijndoelstellingen kunnen worden geformuleerd en waarmee het personeel kan worden gemotiveerd. Veranderde omstandigheden leiden dan tot een aanpassing van de doelstellingen en niet tot het verwerpen ervan. Dat houdt de koers van een bedrijf bestendig en is goed voor de continuïteit.

Dat neemt echter niet weg dat de groei van Unilever ook zonder de Spreads-divisie de laatste tijd beperkt is. Autonoom – zonder de effecten van wisselkoersen en bijzondere posten als extra afschrijvingen en aangekochte of verkochte ondernemingen – kwam de omzetgroei in het derde kwartaal uit op 2,8%, waarbij de verkochte hoeveelheden met slechts 0,2 procentpunt stegen (en de prijzen met 2,6 procentpunt). Met Spreads zou dat 2,6% zijn geweest. Bij een k/w van 22,1 blijven we daarom bij ons houdadvies.


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ