Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 6 dec 2017 14:01

Zeperd voor BAM en VolkerWessels

0 0 Leestijd ongeveer

Bouwers BAM en VolkerWessels gaan op de beurs hard onderuit door grote kostenoverschrijdingen op de bouw van een zeesluis in IJmuiden. Door de tegenvaller moet BAM zijn winstverwachting verlagen.

De bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden levert BAM een extra verlies op van €55 mln, bovenop eerdere verliezen van €14 mln. De nieuwe strop heeft tot gevolg dat de winst voor belastingen dit jaar substantieel lager uitvalt dan in 2016, waar het bedrijf eerder nog een hogere winst in het vooruitzicht stelde. Joint-venture partner VolkerWessels liet weten een ‘aanvullende substantiële voorziening’ te moeten nemen. Voor VolkerWessels loopt het projectverlies daardoor eveneens op naar €69 mln. Het concern houdt wel vast aan de winstverwachting voor dit jaar.

Koersval
Beleggers zetten de koers van BAM bijna 20% lager en die van VolkerWessels circa 9%. Voor de aandeelhouders van VolkerWessels is de zeperd een complete verrassing, want de onderneming heeft in tegenstelling tot de concurrentie in de afgelopen jaren geen omvangrijke projectverliezen geleden. VolkerWessels heeft een risicomijdende cultuur en de winstmarges liggen structureel boven het sectorgemiddelde. We gaan er dan ook vanuit dat dit een incident is.

Bij BAM ligt dit heel anders. De bouwer uit Bunnik heeft een historie van enorme kostenoverschrijdingen bij grote, complexe projecten. Deze nieuwe schadepost onderstreept nog eens het zwakke risicobeheer bij BAM. Als verzachtende omstandigheid geldt dat dit project medio 2015 werd aangenomen. Sindsdien zijn de marktomstandigheden aangetrokken en is BAM zich meer gaan richten op marges in plaats van volumes. Het bedrijf is veel selectiever geworden bij het aannemen van nieuw werk en daardoor is de huidige orderportefeuille van betere kwaliteit.

Hoog risicoprofiel BAM
Dit zou normaliter de komende jaren tot een margeherstel moeten leiden. BAM weet ons echter al langer niet te overtuigen en deze nieuwe tegenvaller bevestigt nog eens het hoge risicoprofiel van het aandeel. Dit staat een herwaardering voorlopig in de weg. Na de sterke koersval herhalen wij bij een verwachte k/w van 8 evenwel ons houdadvies. VolkerWessels blijft ondanks deze miskleun een sterke speler met goede vooruitzichten. Het aandeel noteert tegen een aanvaardbare k/w van 12,5 en blijft eveneens op ‘houden’.

Project gedoemd om te mislukken
‘Wordt de zeesluis IJmuiden een potentieel nieuw rampenproject?’ zo vroeg vakblad Cobouw zich in 2015 al af. BAM en VolkerWessels hadden in een 50/50 joint-venture net de megaklus van €600 mln binnengesleept. Opdrachtgever Rijkswaterstaat waarschuwde beide partijen nog voor de extreem lage inschrijfprijs, maar dat was aan dovemansoren gericht. Dat de prijs onvoldoende bescherming bood tegen onverwachte tegenvallers blijkt nu wel. De bouwers moeten de caissons waarin de sluisdeuren komen te staan, opnieuw ontwerpen omdat ze niet sterk genoeg zijn. De bouw gaat daardoor langer duren en meer geld kosten dan verwacht. Oplevering van de zeesluis stond gepland voor eind 2019, maar dat zal niet worden gehaald.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ