Barclays trekt koersdoel Volkswagen flink op
De auto-analisten van Barclays winden er geen doekjes om. Er gebeurt van alles in de auto-industrie. Elektrisch rijden, zorgen over de verkoopcyclus en veranderende trends in mobiliteit in het algemeen. Maar volgens de broker geven deze ontwikkelingen Volkswagen juist alle kans om beter te presteren dan de markt. Barclays weet dat er twijfels in de markt zijn of het management van de Duitse autofabrikant deze kansen zal aangrijpen. Zeker gezien de lange geschiedenis van teleurstellingen en de hoogmoed van het management dat Volkswagen al maar groter en groter wilde maken. Maar dat is juist de reden waarom Barclays kansen voor het aandeel ziet. Beleggers hebben iedere kans op verandering afgeschreven.
Waardering
De broker noemt drie redenen voor zijn koopadvies. De eerste is waardering. Barclays erkent dat het aanbevelen van een auto-aandeel op basis van waardering alleen onvoldoende is. Er zijn al te veel laag gewaardeerde auto-aandelen geweest waarvan de waardering laag is gebleven. Voor Volkswagen maakt Barclays echter een uitzondering. Een optelsom van alle merken – naast Volkswagen ook onder Porsche, Audi en Skoda – en activiteiten van de groep (personen- maar ook vrachtwagens) geeft een waarde van €260 per aandeel. De complexe structuur vraagt echter om een aanpassing. Barclays hanteert daarom een ‘conglomeraats-korting’ van 25% op de waarde van €260. Maar dan nog blijft er een waarde van €195 per aandeel over, ruim 20% boven de huidige koers. De €195 is dan ook het koersdoel van Barclays voor Volkswagen. Om dat koersdoel te behalen zijn niet eens grote herstructureringen nodig, aldus de broker. Denk bijvoorbeeld aan een afsplitsing van Audi.
Opkomende landen
Naast de waardering is Barclays ook enthousiast over de sterke positie van Volkswagen in opkomende landen. Bovendien staat de autofabrikant aan de vooravond van de marktintroductie van een aantal nieuwe modellen. Daar bovenop komt dan ook nog eens de aantrekkelijke kaspositie. Het sjoemelsoftware-schandaal heeft Volkswagen inmiddels €17,5 mrd gekost. Desondanks had het bedrijf aan het einde van het derde kwartaal liefst €25,4 mrd aan kasgeld. In het vierde kwartaal van dit jaar en in 2018 zal Volkswagen naar eigen zeggen nog eens €7-7,5 mrd aan het schandaal kwijt zijn. Barclays doet daar voor alle zekerheid nog eens €2 mrd bij.
Maar zelfs dan verhoogt de broker zijn prognose voor kaspositie van Volkswagen voor 2018 van €19,3 mrd naar €20,8 mrd. De broker verwacht dan ook dat het dividend op de preferente aandelen Volkswagen kan stijgen van €4,81 dit jaar tot €6,41 in 2018 en €7,45 in 2019.