Winstalarm bij Accell Group
De van Beter Bed afkomstige nieuwe Accell-topman Ton Anbeek had graag heugelijker nieuws gebracht. In Noord-Amerika (9% van de omzet) staan de fietsverkopen verder onder druk. Vooral in de voor Accell belangrijke distributiekanalen, de vakhandel en multisportwinkels. De fietsfabrikant werkt er hard aan om meer slagkracht te krijgen op internet, waarbij het ook de fietsen rijklaar aan huis levert. Vooralsnog is dit een achterhoede gevecht en blijkt Accell de zaken verkeerd te hebben aangepakt. Anbeek neemt de Noord-Amerikaanse organisatie daarom flink onder handen. Het topmanagement in deze regio is vervangen en alle activiteiten worden geïntegreerd. Over verkoop wordt niet gesproken. Intussen blijft Accell zitten met onverkochte voorraden, wat het werkkapitaal weer oprekt.
Goede moed
Anbeek blijft vol goede moed en denkt dat de nieuwe strategie die vorig jaar door de gehele organisatie is ingezet vruchten zal afwerpen, ook in Noord-Amerika. Het gaat hier onder meer om een multi-channel aanpak en verbeteringen in de supply chain. Verder verwacht Anbeek dat de Amerikaanse e-bike markt nog een inhaalslag zal maken.
De Amerikaanse reorganisatie en de afbouw van de voorraden zullen nog dit jaar een negatief effect hebben van circa €5 mln. Accell boekte over de eerste jaarhelft een geringe onderliggende operationele winstgroei van 2,4%. Inclusief extra kosten voor de nieuwe bedrijfsstrategie was zelfs sprake van een daling van 12,6%. Het concern ging deze zomer nog uit van een vlakke onderliggende ebit voor de tweede jaarhelft, maar dat wordt nu dus niet gehaald. Hoewel de fietsenmarkt een goed groeipotentieel heeft, deden beleggers het aandeel Accell andermaal in de uitverkoop. De koers zakte met 6,2% tot €23,35. De huidige koers ligt daarmee een tientje onder de prijs die Pon eerder dit jaar wilde neertellen. Accell zal eerst moeten laten zien dat het de gewijzigde marktomstandigheden het hoofd kan bieden. Ons houdadvies blijft van kracht