Disney valt toch nog tegen
Topman Bob Iger van Disney had in september de verwachtingen van de analisten al naar beneden gestuurd. Hij had gemeld dat de nettojaarwinst per aandeel – het bedrijf heeft een gebroken boekjaar – zou stabiliseren vergeleken met het boekjaar 2015/16. Dat viel dan toch nog licht tegen toen Disney Company de jaarcijfers bekendmaakte. De nettojaarwinst per aandeel zonder bijzondere posten kwam uit op $5,70, tegen $5,72 een jaar eerder. Dit terwijl het aantal aandelen was terug gebracht van 1,64 miljoen naar 1,58 miljoen.
Resultaten
De operationele pijn zat vooral weer bij Media Networks (netwerken en tv) en Studio Entertainment (vooral film). Beide zagen hun omzet – samen goed voor 60% van de totaalomzet – in het vierde kwartaal flink dalen. Hetzelfde gold voor hun operationeel resultaat. Hogere programmakosten en lagere advertentie-inkomsten vormden de hoofdoorzaak bij Media Networks, plus uitgaven voor de oprichting van de streaming dienstverlening die de concurrentie met Netflix moet aangaan. Bij Studio Entertainment speelde het ontbreken van populaire speelfilms. De daling van de totale jaaromzet ($23,5 mrd) bleef tot 1% beperkt door een toename bij Parks and Resorts. Maar het operationeel inkomen daalde met 6%, naar $14,8 mrd. De nettowinst nam af met 4%, tot $9 mrd.
Toekomst
De aandelenkoers van Disney daalde na het nieuws, maar steeg vervolgens na een goed-nieuwsshow. Het bedrijf maakte bekend in de toekomst een serie van drie nieuwe Star Wars films te gaan maken. Bovendien ziet de portefeuille van nieuwe films er beter uit dan het aanbod van 2016/17, te beginnen met de productie Thor. Daarbij komt dat in 2017/18 de streamingdiensten van Disney langzaam op gang komen. Het gaat nog wel enige tijd duren voordat die echt concurrerend zijn. Wij denken dat het verval van de kabel- en tv-diensten zal doorzetten en blijven bij een k/w van 16,7 voorlopig bij ons verkoopadvies.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.