Degelijk ING mist winstmotor
De groei van ING lijkt de afgelopen kwartalen wat stil te vallen. In sommige opzichten boekte de bank in het derde kwartaal duidelijk vooruitgang. Er werd €8 mrd meer aan kernkredieten verstrekt en de instroom van spaargeld kwam uit op €4,2 mrd. Wereldwijd nam het aantal klanten met 400.000 toe tot 36,9 miljoen. Die verbeteringen vertalen zich echter niet in een overtuigende verbetering van de winst. Het nettoresultaat van €1,4 mrd lag 2% hoger dan een jaar eerder.
Rente-inkomsten in de lift
Aan de inkomstenkant leunt ING sterk op de netto rente. Dat is het verschil tussen de rente die de bank ontvangt over verstrekte hypotheekleningen en kredieten en betaalt over onder meer spaargeld. De netto rente-inkomsten namen met 3% toe naar €3,5 mrd, en de commissie-inkomsten stegen met 6% naar €643 mln. Een daling van de traditioneel fluctuerende beleggingsinkomsten (-41% naar €82 mln) en overige inkomsten (-18% naar €193 mln) zetten de omzetgroei echter onder druk. De totale onderliggende inkomsten namen met 1% toe naar €4,4 mrd, en de totale kosten stegen met 3% naar €2,3 mrd. Dat was deels een gevolg van de invoering van nieuwe regelgeving, begin 2018. De toezichtkosten stegen met 45% naar €94 mln.
Wachten op winstgroei
Ondanks de naar verhouding snelle kostenstijging is het onderliggend resultaat voor belastingen met 6% gestegen naar €2,0 mrd. ING hoeft veel minder geld opzij te zetten voor slechte leningen: €124 mln tegenover €265 mln vorig jaar.
De resultaten zijn in grote lijnen een kopie van het vorige kwartaal. Toen vertaalden gunstige onderliggende ontwikkelingen zich ook nog niet in een duidelijke winstgroei. Na een stijging van bijna 35% in de afgelopen twaalf maanden viel de koers na de cijferpresentatie met 2% terug. ING blijft alleszins redelijk gewaardeerd (k/w 11,5), maar in afwachting van een aantrekkende winstgroei wordt het koopadvies bijgesteld naar ‘houden’.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.