Updates

Aandelen Nederland

Altice Europe

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
houden
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

NIBC

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Vivoryon Therapeutics

Advies
verkopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 27 sep 2017 10:15

Danone vooral zwak bij zuivel

0 0 Leestijd ongeveer

Het Franse voedingsbedrijf is nog steeds vooral een onderneming die leeft van zuivelproducten. Daar gaat het onderliggend niet goed mee, wat in belangrijke mate onze advisering beïnvloedt.

Het volgen van Danone leidt voor de analist soms tot ergernis. Op 14 juni 2016 meldde het Franse concern – dat voor 50% van de omzet zuivelproducten afhankelijk is – dat de verwachting van de omzetstijging voor heel 2016 zou worden gehaald, maar dat de operationele marge hoger zou uitvallen. Op 19 december werd de margeverwachting andermaal verhoogd, maar de autonome omzetverwachting werd verlaagd. Autonoom wil zeggen zonder bijzondere posten, acquisities en wisselkoerseffecten. De autonome omzetgroei bleek in 2016 uiteindelijk op 2,9% te zijn uitgekomen, tegen 4,4% in 2015 en 4,7% in 2014. Over het eerste halfjaar van 2017 was zij zelfs nog maar 0,4%. Dat was in 2017 bovendien inclusief het overgenomen Whitewave dat met zijn organische producten toch volgens Danone geacht werd de autonome omzetgroei extra te stimuleren. De resultaten van Danone zijn dus nogal wispelturig. Dat is de eerste ergernis.

De tweede is dat het Franse bedrijf de cijfers van Whitewave meteen volledig integreert in haar eigen cijfers. Dat maakt de term ‘autonoom’ bij Danone tot een lachertje, namelijk inclusief autonoom van Whitewave.
Dat de autonome omzetstijging lager is geworden, komt door tegenvallende zuivelmarkten en door de strategie van Danone. Het bedrijf wil margeverhoging. Investeringsgelden die de omzet moeten verhogen worden vastgehouden. En er wordt bespaard op marketing. Op de langere termijn zal dit de omzet aantasten en ook de winst. Op de korte termijn stijgt de winst er echter door. Die drang tot margestijging wordt nog gestimuleerd doordat Danone, net als Unilever, Nestlé en Procter & Gamble, een grootaandeelhouder (Corvex) heeft die hogere winstgevendheid wenst.
Voor de lange termijn (2020) heeft Danone de doelstelling van een 4 tot 5% autonome omzetgroei, bij een operationele marge van 16%. Daar lijkt het voorlopig nog niet op. De huidige marge is 14%, maar de melkprijs als grondstof voor de zuivelproducten tendeert al enige tijd naar stijging. Dit tast de omzet aan tenzij de marges worden verlaagd. Wij geloven dus voorlopig niet in Danone en blijven bij een relatief hoge k/w van 19,6 bij ons verkoopadvies.

Overname Whitewave
Gespecialiseerde voeding blijft het sterke punt van Danone. Bij de halfjaarcijfers steeg de autonome omzet van de divisie met 5,4%. Bij Water was dat slechts 0,8% en bij Zuivel zelfs een negatieve 2,2%. De problemen bij Zuivel zitten in Europa en Noord-Amerika. Het aanbod van Activia moet worden verbeterd en de verkoop van biologische melk blijft achter (te hoge prijzen en mede daardoor overaanbod). De acquisitie van Whitewave verhoogde de omzet echter wel, tot €12,1 mrd (was €11,1 mrd). Het autonoom operationeel resultaat steeg met 7,3%, naar €1,7 mrd en de nettowinst met 12%, tot €1 mrd. Door de directe integratie van Whitewave in de cijfers is niet duidelijk hoe (het oude) Danone presteerde. De autonome omzetontwikkeling viel echter tegen.

Lees ook: Europa kijkt naar Merkel


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!