Danone vooral zwak bij zuivel
Het volgen van Danone leidt voor de analist soms tot ergernis. Op 14 juni 2016 meldde het Franse concern – dat voor 50% van de omzet zuivelproducten afhankelijk is – dat de verwachting van de omzetstijging voor heel 2016 zou worden gehaald, maar dat de operationele marge hoger zou uitvallen. Op 19 december werd de margeverwachting andermaal verhoogd, maar de autonome omzetverwachting werd verlaagd. Autonoom wil zeggen zonder bijzondere posten, acquisities en wisselkoerseffecten. De autonome omzetgroei bleek in 2016 uiteindelijk op 2,9% te zijn uitgekomen, tegen 4,4% in 2015 en 4,7% in 2014. Over het eerste halfjaar van 2017 was zij zelfs nog maar 0,4%. Dat was in 2017 bovendien inclusief het overgenomen Whitewave dat met zijn organische producten toch volgens Danone geacht werd de autonome omzetgroei extra te stimuleren. De resultaten van Danone zijn dus nogal wispelturig. Dat is de eerste ergernis.
De tweede is dat het Franse bedrijf de cijfers van Whitewave meteen volledig integreert in haar eigen cijfers. Dat maakt de term ‘autonoom’ bij Danone tot een lachertje, namelijk inclusief autonoom van Whitewave.
Dat de autonome omzetstijging lager is geworden, komt door tegenvallende zuivelmarkten en door de strategie van Danone. Het bedrijf wil margeverhoging. Investeringsgelden die de omzet moeten verhogen worden vastgehouden. En er wordt bespaard op marketing. Op de langere termijn zal dit de omzet aantasten en ook de winst. Op de korte termijn stijgt de winst er echter door. Die drang tot margestijging wordt nog gestimuleerd doordat Danone, net als Unilever, Nestlé en Procter & Gamble, een grootaandeelhouder (Corvex) heeft die hogere winstgevendheid wenst.
Voor de lange termijn (2020) heeft Danone de doelstelling van een 4 tot 5% autonome omzetgroei, bij een operationele marge van 16%. Daar lijkt het voorlopig nog niet op. De huidige marge is 14%, maar de melkprijs als grondstof voor de zuivelproducten tendeert al enige tijd naar stijging. Dit tast de omzet aan tenzij de marges worden verlaagd. Wij geloven dus voorlopig niet in Danone en blijven bij een relatief hoge k/w van 19,6 bij ons verkoopadvies.
Lees ook: Europa kijkt naar Merkel
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website