Elektrische auto’s gaan aardverschuiving veroorzaken in de auto-industrie.
De transitie naar elektrische voertuigen verloopt voor deze producenten daardoor veel moeizamer dan voor een nieuwkomer als Tesla Motors, die het traditionele bedrijfsmodel succesvol op zijn kop heeft gezet. Dit succes heeft autofabrikanten in met name China volgens Standard Life ertoe aangespoord om eenzelfde benadering te kiezen. De grootste hindernis die de analisten nu nog zien voor een massale overstap naar elektrisch rijden, is de hoge aanschafprijs van een elektrische auto. Dit komt grotendeels door de dure accu, maar dankzij voortschrijdende technologische ontwikkeling daalt de prijs hiervan gestaag. Eind 2016 bedroeg de prijs per kilowattuur nog $300 maar Standard Life verwacht dat deze eind 2017 is gedaald naar $200, om eind 2020 nog maar rond de $100 te bedragen.
De analisten denken dat na 2020 een elektrische auto in aanschaf goedkoper zal zijn dan een traditionele auto, terwijl de reparatie- en onderhoudskosten lager liggen. Naast de producenten van elektrische auto’s ontstaat volgens Standard Life ook een nieuwe keten van toeleveranciers. Gewezen wordt op het Chinese Minth, dat gespecialiseerd is in lichtgewicht materialen die bijzonder geschikt zijn voor elektrische voertuigen. Ook het Australische Syrah Resources vindt Standard Life interessant. Dit is een leverancier van high grade coated spherical grafiet, dat in lithiumbatterijen wordt gebruikt en door zijn vorm de accuprestaties verbetert.
Lees ook: In elke Tesla zitten schroeven van dit Zwitserse bedrijf
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.