Ontspannen in eigen belegging
Mede vanwege het toegenomen consumentenvertrouwen en de dalende werkloosheid in Nederland, Duitsland en België, verwacht ABN Amro dat het verkoopvolume van de verblijfsrecreatie in zowel 2017 als 2018 met 2% zal toenemen. De digitalisering ziet de zakenbank als een van de grootste uitdagingen voor de sector. Om aansluiting met de consument te houden moet er geïnvesteerd worden in zowel online kanalen als data-analyse. ABN Amro wijst daarbij op cijfers van GfK, waaruit blijkt dat in het eerste kwartaal van 2017 maar liefst 89% van de Nederlanders vakantieaccommodaties (zonder pakketreizen) online kochten. In Duitsland en België ligt dit op ongeveer tweederde. Daarnaast ziet de bank kansen voor data-analyse, oftewel hoe data omgezet kunnen worden in kennis. Denk aan informatie die voortvloeit uit online reserveringen, waardoor een gepersonaliseerde beleving gecreëerd kan worden middels bijvoorbeeld een extra attentie. Een goed voorbeeld daarvan is het vakantiepark waar wij recent waren om de zestigste verjaardag van mijn schoonmoeder te vieren. Op die dag werd haar heel attent een fles wijn gebracht. Ik denk dat hard- en softwarebedrijven profijt gaan hebben van deze digitale slag.
Tot slot ziet ABN Amro dat door de aantrekkende economie vakantiehuisjes een populaire particuliere belegging zijn. Vakantieparken die woningen verkopen aan derden om die te verhuren, kunnen hier volgens de bank van profiteren. Ook ik hoor in mijn omgeving steeds meer mensen fantaseren over een eigen vakantiehuisje. Probeer dit dan niet te zien als een belegging, maar vooral als een plek waar u regelmatig kunt genieten van uw welverdiende rust. Ik wens u een fijne vakantie toe!
Lees ook: Beleggen met groene vingers
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website