Updates

Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Advies Jeroen Boogaard, 18 jul 2017 09:55

Winst Daimler lijkt te pieken

0 0 Leestijd ongeveer

Autofabrikant Daimler stevent dit jaar af op een sterke winststijging dankzij recordverkopen van Mercedes. Maar de rek is er wel zo’n beetje uit. De winstmarges zitten al tegen het plafond en de volumes in de Verenigde Staten en Europa zullen waarschijnlijk stagneren.

Volgende week woensdag, 26 juli, komt Daimler met de halfjaarcijfers naar buiten. De verwachtingen zijn goed. Met zijn vlaggenschip Mercedes beschikt het bedrijf al geruime tijd over het snelstgroeiende premium automerk in de wereld. Inclusief Smart verkocht de personenautodivisie in het eerste halfjaar een recordaantal van ruim 1,2 mln auto’s. Dat is een toename van 12,4% vergeleken met dezelfde periode van 2016. Het verkoopsucces is te danken aan Mercedes, dat in de afgelopen jaren vele nieuwe populaire modellen op de markt heeft gebracht. Zeker de SUV’s zoals de GLA en de G-klasse en de nieuwe E-serie slaan overal goed aan. Geografisch doet Mercedes met name goede zaken in China (+34,5%), de grootste markt voor het merk met een volumeaandeel van 26%. Verder profiteert Mercedes van het betere economische klimaat in Europa (+8,9%). Beide markten compenseren ruimschoots de lichte verkoopdaling van 0,5% in Noord-Amerika.

Voor geheel het jaar rekent het Duitse concern op een duidelijk hogere afzet bij de divisie personenauto’s, die ongeveer 60% van de omzet en het bedrijfsresultaat vertegenwoordigt. Ook de verkoop van bestelbusjes en grote bussen zal duidelijk stijgen, terwijl de afzet van vrachtwagens naar verwachting gelijk blijft. Daarmee doet Daimler het op de meeste markten beter dan de concurrentie. Vooral Mercedes wint marktaandeel, want de mondiale autoverkopen groeien volgens het bedrijf dit jaar slechts met 1-2%. De volumegroei zal zich naar verwachting vertalen in een duidelijke stijging van de omzet en het bedrijfsresultaat. Bij de jaarcijfers hield het bedrijf nog rekening met een lichte omzet- en winstgroei.

Sjoemelsoftware
De verhoogde outlook en de goede verkopen van Mercedes in de eerste jaarhelft hebben op beleggers weinig indruk gemaakt. Het aandeel noteert ten opzichte van begin dit jaar circa 3% in de min, rekening houdende met het dividend, terwijl de Europese autosector op een positief totaalrendement staat van 7%. De underperformance zal te maken hebben met het feit dat er onderzoeken lopen naar mogelijke manipulatie van emissietesten voor Mercedes dieselauto’s. Volgens recente mediaberichten zou het gaan om meer dan een miljoen auto’s die tussen 2008 en 2016 in Europa en de Verenigde Staten zijn verkocht. Als bewezen wordt dat Daimler daadwerkelijk heeft gesjoemeld, kan dat leiden tot hoge schadeclaims, terugroepacties en een flinke deuk in de reputatie van het bedrijf. De potentiële kostenpost zal naar verwachting echter veel lager uitvallen dan bij Volkswagen, dat zeker elf miljoen diesels met sjoemelsoftware heeft verkocht.

Marktvooruitzichten
Los van de gevolgen van de vermeende dieselfraude ziet het ernaar uit dat de winst de komende jaren niet verder zal toenemen. Zo zit er weinig rek meer in de winstmarges. Kostenbesparingen en een betere modelmix resulteerden sinds 2013 in een sterke verbetering van de ebit-marge (bedrijfsresultaat ten opzichte van de omzet) van 6,5% naar 9,4%, exclusief de leasetak. De doelstelling van 9% is daarmee al behaald. De marge bij Mercedes ligt al op de gewenste 10% en behoort tot de hoogste in de sector. Voor winstgroei is het bedrijf daarom vooral aangewezen op een verdere toename van de afzet. De marktvooruitzichten zijn echter niet geweldig. In de Verenigde Staten beleeft de autosector de langste hausse sinds de jaren ’20 en stagneren de verkopen op een hoog niveau. Ook in West-Europa zal de markt de komende jaren nauwelijks groeien, volgens marktonderzoekbureau IHS. De Chinese autoverkopen blijven naar verwachting wel stevig in de lift, al koelt de markt af door een verlaging van de subsidies voor kleine zuinige auto’s.

Lage waardering
Ondanks de afzwakkende vraag naar personenauto’s is een neergang van de cyclische auto-industrie voorlopig niet te verwachten. Dit ging in het verleden altijd gepaard met een verslechtering van de economie en dan vooral van de arbeidsmarkt en inkomensontwikkeling. De wereldeconomie lijkt nu juist wat te versnellen. Bovendien moet Daimler in staat zijn harder te groeien dan de markt, onder meer dankzij zijn sterke positie in het snelgroeiende premium SUV-segment. Afgaande op de consensus winsttaxaties van analisten gaat de markt er niettemin vanuit dat de winst van Daimler de komende jaren stagneert ten opzichte van de voor dit jaar geraamde €9,08 per aandeel. Dit heeft ook te maken met hogere investeringen. Op de lange termijn vormt de opkomst van elektrisch rijden, deelauto’s en zelfrijdende auto’s een bedreiging voor het concern. Om hierop in te spelen, schroeft Daimler de investeringen in R&D en nieuwe fabrieken op naar gemiddeld ruim €15 mrd per jaar in 2017 en 2018, vergeleken met €12-13 mrd in de voorgaande jaren. Tegen 2025 wil het bedrijf meer dan tien nieuwe elektrische auto’s op de markt hebben gebracht en volgend jaar moet ook de eerste elektrische bus van de band rollen. Met Car2go haakt Daimler daarnaast in op de opmars van autodelen. Het deelautoconcept heeft 2,3 mln klanten en is daarmee wereldwijd de grootste.
Daimler staat er financieel sterk voor en heeft bijna €13 mrd aan cash op de balans. Het is daardoor goed gepositioneerd om de bedreigingen in de industrie te weerstaan en kan met gemak eventuele schadevergoedingen betalen. Het dividend van €3,25 per aandeel lijkt voorlopig houdbaar en dat levert momenteel 5% op. Op circa 7 keer de (piek)winst zijn de risico’s wel voldoende ingeprijsd en wij zien geen reden om het houdadvies aan te passen.

Lees ook: Overzicht ex-dividend juli/augustus


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ