Updates

Aandelen Internationaal

Danone

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
image description
Opinie Christian Slagter, 4 jul 2017 09:45

Column: tour de sponsoring

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Internationaal

Danone

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden

De Tour de France is een evenement waar ik jaarlijks samen met vele andere Nederlanders naar uitkijk. Ik ken veel mensen die druk bezig zijn met tourtoto’s en soortgelijke voorspellingswedstrijden. Met Tom Dumoulin die eerder dit jaar de Giro d’Italia won heeft het wielrennen in Nederland veel aanzien gewonnen. Zelfs in Duitsland, dat na onder meer de dopingaffaire rondom Tourwinnaar Jan Ullrich besloot het evenement links te laten liggen, is het enthousiasme weer aangewakkerd en vond dit jaar de zelfs start van het evenement plaats, in Düsseldorf. Het Nederlandse team Sunweb (dat fietst onder een Duitse licentie) hoopt het succes van Dumoulin in de Ronde van Frankrijk een vervolg te geven, ook al is de Nederlander er zelf niet bij.

In het kielzog van de Nederlands/Duitse wielerploeg zijn er ook diverse beursgenoteerde bedrijven aan verbonden als DSM en Mini (onderdeel van BMW). Sommige beursgenoteerde bedrijven gaan nog een stap verder door als hoofdsponsor hun naam aan een wielerploeg te verbinden. Denk aan het Britse Sky van meervoudig tourwinnaar Chris Froome, het Movistar van uitdager Quintana (onderdeel van het beursgenoteerde Telefónica) of Trek-Segafredo van Alberto Contador en Bauke Mollema (de analisten van Skagen tipten dit Italiaanse koffiebedrijf nog deze week). Daarnaast is Škoda, onderdeel van de Volkswagen Group, deze Tour de France voor de dertiende keer de officiële autopartner. Naar verluidt kost een wielerteam €12 mln per jaar, waardoor de vraag rijst waarom sponsoren hier heil in zien.

De grote aantrekkingskracht van de Tour de France is vooral dat de wielerronde na het wereldkampioenschap voetbal en de Olympische Spelen het derde grootste sportevenement ter wereld is. In de drie weken dat het evenement duurt staan er in totaal 12 tot 15 miljoen mensen langs de weg hun favorieten aan te moedigen, terwijl wereldwijd 3,5 miljard mensen de Tour de France via de televisie of internet bekijken. Wielrennen biedt een unieke combinatie van toegankelijkheid en participatie waar beursgenoteerde bedrijven maar wat graag hun naam aan verbinden, ondanks de schandalen die de sport de afgelopen jaren hebben geteisterd. Ik zit in ieder geval de komende weken voor het scherm gekluisterd om te zien wie dit jaar de titanenstrijd gaat winnen.

Lees ook: Luchtige tweestrijd


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Altijd op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws

Beleggers Belangen geeft u waardevolle informatie, waarmee u uw rendement kunt verhogen. Ontdek het nu vanaf €2,50 per week. Wat wij bieden:
  • Onafhankelijk beleggingsadvies, direct toepasbaar
  • Realtime koersdata van o.a. AEX, AMX en AScX
  • Persoonlijk dashboard van uw gekozen aandelen
  • Gratis opleidingen via de Beleggers Belangen Academy
 Word nu abonnee