Procter & Gamble bloeit nog niet
Het productenpakket was te groot en de aandacht voor structurele groeikansen daardoor te klein. Hierdoor was er te weinig innovatiekracht en de geografische verdeling was te weinig gericht op groeimarkten en groeisegmenten. Het besluit van de afgelopen jaren om veel producten met relatief lage omzet af te stoten – waaronder veel in de sfeer van persoonlijke verzorging – heeft het productenpakket pakket veel kleiner gemaakt zonder dat de omzet er sterk door is aangetast. Van de 170 merken zijn er ruim 100 verkocht
Desondanks is Procter & Gamble niet uit de zorgen, want de autonome groei van de omzet is met 1% lager dan die van concurrenten als Unilever en L’Oréal (zie kader). Autonoom wil zeggen zonder wisselkoerseffecten en de gevolgen van bijzondere posten en gebeurtenissen zoals acquisities. Procter & Gamble verliest op zijn belangrijkste markt, de VS, bij veel van haar productcategorieën vergeleken met een jaar eerder ook nog steeds marktaandeel (wasmiddelen, huidverzorging, cosmetica, shampoo, deodoranten, scheermesjes). Bij cosmetica en scheermesjes is de daling met ruim 2% zelfs fors. Alleen bij geurtjes, luiers en incontinentiemiddelen weet het bedrijf marktaandeel te winnen.
Kostenreductie
De winstgroei moet dus vooral komen van kostenreducties. Bij de derdekwartaalcijfers maakte het bedrijf bekend hoe het de eerder aangekondigde kostenbezuiniging van $10 mrd voor zich ziet. Daarvan moet een vijfde uit lagere marketingkosten komen, door efficiëntere besteding. In 2016/17 wordt ook globaal $10 mrd aan marketing uitgegeven. Tevens wordt in de komende jaren circa $7 mrd bezuinigd op materiaal-, verpakkings-, productie- en transportkosten. De bedoeling is dat een deel van die kostenreducties geherinvesteerd wordt in innovaties van de bestaande producten en in nieuwe producten. Getuige het verlies aan marktaandeel slaagt Procter & Gamble daar vooralsnog niet in, maar daar is het ook nog wat vroeg voor; het programma loopt nog maar relatief kort. Succes met innovatie zal de mogelijkheden voor het bedrijf verhogen om de prijzen meer te verhogen dan nu mogelijk is.
Lees ook: Meevaller voor Eon nieuwe stijl
Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website