Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt , 4 jul 2017 11:02

Procter & Gamble bloeit nog niet

0 0 Leestijd ongeveer

Hoewel Procter & Gamble met de verkoop van een groot consumentenproductenpakket stappen heeft gezet naar structurele groei, moeten de moeilijkste stappen nog volgen. We blijven bij ‘houden’.

Het productenpakket was te groot en de aandacht voor structurele groeikansen daardoor te klein. Hierdoor was er te weinig innovatiekracht en de geografische verdeling was te weinig gericht op groeimarkten en groeisegmenten. Het besluit van de afgelopen jaren om veel producten met relatief lage omzet af te stoten – waaronder veel in de sfeer van persoonlijke verzorging – heeft het productenpakket pakket veel kleiner gemaakt zonder dat de omzet er sterk door is aangetast. Van de 170 merken zijn er ruim 100 verkocht

Desondanks is Procter & Gamble niet uit de zorgen, want de autonome groei van de omzet is met 1% lager dan die van concurrenten als Unilever en L’Oréal (zie kader). Autonoom wil zeggen zonder wisselkoerseffecten en de gevolgen van bijzondere posten en gebeurtenissen zoals acquisities. Procter & Gamble verliest op zijn belangrijkste markt, de VS, bij veel van haar productcategorieën vergeleken met een jaar eerder ook nog steeds marktaandeel (wasmiddelen, huidverzorging, cosmetica, shampoo, deodoranten, scheermesjes). Bij cosmetica en scheermesjes is de daling met ruim 2% zelfs fors. Alleen bij geurtjes, luiers en incontinentiemiddelen weet het bedrijf marktaandeel te winnen.

Kostenreductie
De winstgroei moet dus vooral komen van kostenreducties. Bij de derdekwartaalcijfers maakte het bedrijf bekend hoe het de eerder aangekondigde kostenbezuiniging van $10 mrd voor zich ziet. Daarvan moet een vijfde uit lagere marketingkosten komen, door efficiëntere besteding. In 2016/17 wordt ook globaal $10 mrd aan marketing uitgegeven. Tevens wordt in de komende jaren circa $7 mrd bezuinigd op materiaal-, verpakkings-, productie- en transportkosten. De bedoeling is dat een deel van die kostenreducties geherinvesteerd wordt in innovaties van de bestaande producten en in nieuwe producten. Getuige het verlies aan marktaandeel slaagt Procter & Gamble daar vooralsnog niet in, maar daar is het ook nog wat vroeg voor; het programma loopt nog maar relatief kort. Succes met innovatie zal de mogelijkheden voor het bedrijf verhogen om de prijzen meer te verhogen dan nu mogelijk is.

 

Derdekwartaalcijfers
De omzet over het derde kwartaal van het boekjaar 2016/17 daalde met 1%, naar $15,6 mrd. Autonoom was met een plus van 1% wel sprake van groei. Die groei kwam door de verkoop van een grotere hoeveelheid producten, niet door prijsverhogingen; de consument houdt de hand op de knip voor massaproducten en heeft steeds meer interesse in artikelen uit hogere segmenten. Het operationeel inkomen (ebit) van Procter & Gamble steeg door de eerste kostenreducties met 1%, tot $3,4 mrd. Door lagere financiële lasten en belastingafdrachten kwam de nettowinst van de voortgezette activiteiten 9% hoger uit dan een jaar geleden, op 42,6 mrd. Bij een k/w van 22,8 en de nog prille operationele vorderingen voelen wij ons vertrouwd bij het huidige houdadvies.

Lees ook: Meevaller voor Eon nieuwe stijl


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ