image description
Advies Jaap Barendregt, 9 jun 10:04

Lucas Bols groeit weer autonoom

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Internationaal

Verizon

Advies
verkopen
Update

Altice

Advies
verkopen
Update

Oracle

Advies
houden
Update

Amazon

Advies
houden
Update

Philips

Advies
houden

Lucas Bols werkt – in vergelijking met bier en wijn – in kleinere segmenten van de werelddrankenmarkt en kent daarbij grote concurrentie. Vanwege deze beperking bij de groei geven wij een verkoopadvies.

Het is deze dagen geen pretje om jenever (en gin) te stoken. Dirkzwager Groep ging failliet en Nolet floreerde ook niet bij jenever. Lucas Bols onttrekt zich volgens de jaarcijfers over 2016/17 aan de malaise. Dit geldt dan vooral voor de internationale prestaties (de wereldwijde merken Bols Jenever en Damrak Gin), want nationaal is het minder. Wel heeft Lucas Bols uit de failliete boedel van Dirkzwager Groep Florijn en Legner over genomen. Ook presteerde Henkes in West-Afrika bij de regionale merken sterk.
De groei zat vooral bij de likeuren, en wel bij de wereldwijd verkochte merken Galliano, Vaccari Sambuca en sinds 1 december 2016 ook Passoã (zie kader). De autonome omzetgroei over 2016/17 kwam bij de wereldmerken uit op 4,2%. Dit is dus exclusief de bijdrage van Passoã en wisselkoerseffecten. Over 2015/16 bedroeg die autonome groei nog -6%, maar dat was een vertekend cijfer omdat in Australië en Nieuw-Zeeland sprake was geweest van een ‘eenmalige voorraadafbouw’. Nu is het groeicijfer van 4,2% dus ook vertekend, doordat die leveringen weer zijn hervat. Bij de regionale merken kwam de autonome omzetgroei over 2016/17 uit op een goede 1,6%. Beide relatief hoge groeicijfers, vergeleken met de jaren hiervoor, duiden er wel op dat Lucas Bols met zijn promotie- en marketingcampagnes de omzetgroei structureel met 1 tot 2% heeft weten te verhogen.

Jaarcijfers
De totale omzet steeg autonoom met 3,4% en de gewone omzet met 10,8% (naar €80,5 mln). Het verschil ontstaat vooral door Passoã (zie kader). Het operationeel resultaat van het gehele bedrijf steeg met slechts 3,8%, naar €18,2 mln. De stijging werd beïnvloed door hogere investeringen in promotie en marketing, transactie- en advieskosten voor Passoã en een eenmalige bate uit Florijn en Legner. De nettowinst kwam weliswaar uit op €15,1 mln (+28,6%), maar zonder een eenmalige belastingbate zou dat €12,3 mln zijn geweest (+ 5%). Dat is ook ongeveer de dividendverhoging die het bedrijf voorstelt (naar totaal €0,57 per aandeel). Lucas Bols is bij de k/w van circa 20 toch nog geen groei-aandeel, dus we houden het bij ‘verkopen’.

Passoã is goed voor de autonome groei
Lucas Bols werkt sinds 1 december met het Franse Rémy Cointreau samen in een joint venture voor het merk Passoã. De Nederlandse drankenproducent heeft een optie tot volledige koop. Lucas Bols doet de bedrijfsuitoefening en mag Passoã daarom meetellen in de cijfers. Hoewel de likeur bij de ‘wereldmerken’ wordt ingedeeld, vindt de verkoop nog vooral in West-Europa plaats. De omzetbijdrage van Passoã bedroeg €5,1 mln en die voor het operationeel resultaat (ebit) €1,6 mln. Gerekend over het hele jaar zou er sprake zijn geweest van een extra omzet van €18 mln, een ebit van €7 mln en een nettowinstbijdrage van €3 mln. Lucas Bols heeft met Passoã een likeur in huis gehaald waarmee de autonome winstgroei weer iets kan worden verhoogd.

 

Zie ook: Omzet Lucas Bols stabiel, operationeel resultaat verzwakt verder


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Beleggers Belangen Digitaal


Dit artikel is alleen beschikbaar met een abonnement. Wilt u verder lezen? Sluit dan voordelig een proefabonnement af, dit kan al vanaf € 5,95 voor 6 weken. U krijgt dan toegang tot alle artikelen.  
 
  • 80% korting op het vaste tarief
  • Het abonnement stopt automatisch
  • Elke donderdag digitaal magazine