Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 24 apr 2017 10:04

Veel groeikansen voor Europese bouwreuzen

0 0 Leestijd ongeveer

Voor Hochtief en Vinci zijn de vooruitzichten positief. Aantrekkende economische omstandigheden en infrastructurele investeringen vertalen zich in stijgende orderontvangsten. De resultaten kunnen de komende jaren verder verbeteren. 

Nu het economische herstel doorzet, krijgt de laat-cyclische bouwsector weer de wind in de rug. Zo verwacht Vinci, met een jaaromzet van €38,1 mrd ‘s werelds grootste bouwconcern, dat zijn bouwdivisie dit jaar zal terugkeren naar omzetgroei. Dit is te danken aan licht herstel op de voor het bedrijf belangrijke Franse markt, waar de volumes na jaren van krimp weer toenemen. Hierdoor kunnen de winstmarges van de bouwactiviteiten ook verder verbeteren. De divisie Concessies, waar de exploitatie van tolwegen en vliegvelden onder valt, profiteert eveneens van de betere economie door toenemende vracht- en passagiersvolumes. Wel zal de omzetgroei dit jaar vertragen ten opzichte van 2016, toen er enkele eenmalige meevallers waren. De divisie is goed voor 70% van de nettowinst en geeft het bedrijf vanwege de zeer winstgevende, terugkerende jaarlijkse inkomsten een defensief profiel. Per saldo rekent Vinci dit jaar op een verdere toename van de omzet, het bedrijfsresultaat en de nettowinst. In 2016 steeg de nettowinst voor bijzondere posten met 16,2% naar €2,4 mrd, bij een licht lagere omzet. Een goede kostenbeheersing leverde beide divisies een hogere winstmarge op.

Enorme pijplijn
Bij de Duitse concurrent Hochtief zagen we vorig jaar min of meer hetzelfde beeld. De omzet liep nog terug (met 5,6% naar €19,9 mrd), maar de winstmarge voor belasting werd met 60 basispunten verhoogd naar 3,4%. Onderaan de streep steeg de nettowinst exclusief bijzondere posten met 37% naar €361,2 mln. De nettowinst kreeg vooral een impuls van een forse daling van de rente-, afschrijvings- en amortisatielasten en een lagere belastingdruk. Maar Hochtief plukt ook nog steeds de vruchten van de succesvolle herstructurering die het de afgelopen jaren heeft doorgevoerd. Onder leiding van het nieuwe Spaanse management is sinds 2012 drastisch in de kosten gesneden, zijn diverse zwak presterende bedrijven afgestoten en is het bedrijf selectiever nieuwe orders gaan aannemen. Ook zijn verliesgevende grote projecten inmiddels afgerond. Zodoende is de winstgevendheid enorm verbeterd. In 2012 lag de winstmarge voor belasting nog op 1,8%. De nettowinst is sindsdien ruimschoots verdubbeld en de nettoschuld van bijna €1 mrd is omgebogen naar een riante netto kaspositie van €704 mln. Hochtief denkt de opgaande lijn dit jaar door te kunnen trekken en mikt op een operationele nettowinst van €410-450 mln (+13-25%).
Aangezien de winstmarge weer op een gangbaar niveau ligt, moet het bedrijf het echter vooral gaan hebben van omzetgroei. Voor dit jaar rekent Hochtief op een omzetstijging van minstens 10%. De orderinstroom steeg vorig jaar met 20% en dat leverde een goed gevuld orderboek op van €43,1 mrd (+19,6%). Hochtief ziet ook een enorme pijplijn aan nieuwe projecten op de markt komen van circa €150 mrd in 2017 en €350 mrd voor 2018 en daarna. Vooral in de Verenigde Staten en Azië-Pacific is er veel werk. In laatstgenoemde regio is Hochtief actief via de Australische dochter CIMIC, die circa 70% van het totale bedrijfsresultaat genereert. Ook de Verenigde Staten is een erg belangrijke markt. Hier heeft Hochtief sterke posities in de bouw van duurzame gebouwen en infrastructuur. Europa levert slechts 5% van het bedrijfsresultaat. Hochtief richt zich vooral op infrastructurele werken en is door zijn omvang en wereldwijde aanwezigheid uitstekend gepositioneerd om omvangrijke contracten binnen te slepen. Op de grootste markten staat er veel te gebeuren. Zo heeft Donald Trump grootschalige investeringen in de Amerikaanse infrastructuur aangekondigd en gaat Australië tot 2020 miljarden steken in nieuwe wegen en het spoor.

Luchthavenconcessies
Vinci geeft beleggers eveneens een goede blootstelling aan de infrastructurele markten, vooral via de defensieve concessies maar ook via de bouwpoot. Het Franse concern moet het echter vooral van Europa hebben, waar het 84% van de omzet betrekt. De thuismarkt is nog goed voor 59% van de omzet. Dat aandeel moet in de nabije toekomst echter afnemen naar minder dan de helft. Groeipijlen zijn vooral gericht op luchthavenconcessies in het buitenland, de technische installatiemarkt en hoger renderende activiteiten in de infra- en bouwmarkten. Voor de bouwdivisie zijn er kansen op meer grootschalige infrastructurele projecten in Europa, waaronder nieuwe opdrachten onder het investeringsprogramma ‘Grand Paris’ (€25-30 mrd). Maar vooral de snelle expansie van de luchthavenconcessies zal beleggers tot de verbeelding spreken. Hoewel de winstbijdrage nog beperkt blijft tot 9% van het ebitda groeit het onderdeel snel. Vorig jaar verkreeg Vinci nieuwe luchthavenconcessies in Japan, de Dominicaanse Republiek en Lyon.

Ook op het gebied van tolwegenconcessies slaan de Fransen hun vleugels in het buitenland uit. Vorig jaar werden concessies gekocht in Peru en werd een nieuw project gestart in Colombia. De looptijd van de gehele concessieportefeuille is met een jaar verlengd naar 29 jaar, waarmee Vinci verzekerd is van een voorspelbare, toekomstige inkomstenstroom. Samen met het cyclische herstelpotentieel bij de bouwactiviteiten maakt dit van Vinci een interessante belegging. Met een verwachte k/w van 15,5 voor 2017 is het aandeel aanvaardbaar gewaardeerd. Het dividendrendement van 2,9% is nog de moeite waard. Voor het meer cyclische Hochtief mag de komende jaren een sterkere winstgroei worden verwacht, maar dat is bij een k/w van circa 25 voor 2017 en een mager dividendrendement van 1,6% al ruimschoots in de koers verdisconteerd. Mogelijk dat de Spaanse grootaandeelhouder ACS zijn Duitse dochter op een gegeven moment volledig zal inlijven. Dat zal echter eerder gebeuren via een aandeleninkoop dan via een openbaar bod. Vorig jaar werd het belang op die wijze nog iets verder vergroot naar 71,7%. Wij laten het houdadvies voor Hochtief staan en verhogen ons advies voor Vinci naar ‘kopen’.

Lees ook: Verdeeld beeld JPMorgan


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ