Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Advies Peter Schutte, 18 apr 2017 09:55

Gevestigde orde in luchtvaart verder onder druk

0 0 Leestijd ongeveer

Nadat de prijsvechters eerst binnen Europa de zaken flink hebben opgeschud, beginnen deze spelers zich ook steeds nadrukkelijker op de trans-Atlantische routes te bewegen. Lufthansa beschikt met Eurowings over de sterkste prijsvechter van de grote drie carriers.

Na een forse opleving lijkt het beste er inmiddels al weer af voor de beurskoersen van de gevestigde Europese luchtvaartfondsen. We hebben het dan over Air France-KLM, de Duitse Lufthansa Group en het Britse IAG, de groep rondom British Airways.

Doortikkende kostenbesparingen en minder prijsdruk door prijsvechters vanwege de gestegen olieprijs zorgden ervoor dat beleggers sinds begin dit jaar met meer vertrouwen naar de Europese luchtvaartreuzen keken. Air France-KLM maakte hierop in februari en maart een ongekende sprong van maar liefst 56%. Lufthansa boekte in deze maanden een tussentijdse koersstijging van 25% en IAG volgde met een koerswinst van 20%. Opvallend genoeg bleef prijsvechter Ryanair in deze periode vlak en beperkte de koersstijging van Easyjet zich tot 6,5%.

Analisten beginnen echter hun adviezen en koersdoelen voor de grote drie neerwaarts aan te passen nu de concurrentie op de nog wel goed winstgevende langeafstandvluchten steeds heviger wordt. De gevestigde orde reageert op deze ontwikkelingen door zelf meer in te zetten op low cost-carriers.

Low cost-strategie
Een verloren strijd in Europa, felle concurrentie op de routes naar Azië door snel groeiende spelers als Emirates en Turkish Airlines en nu ook toenemende druk op het vliegverkeer naar het Westen. Tot voor kort dacht iedereen dat het zo’n vaart niet zou lopen. De voordelen van budgetmaatschappijen, zoals lage arbeidskosten, korte omdraaitijden en sobere dienstverlening, zouden op lange-afstandvluchten minder zwaar wegen. Maar een speler als Norwegian tart de verbeelding en houdt de kosten in de hand door te vliegen naar kleinere, goedkopere Amerikaanse luchthavens. Ook het feit dat vliegtuigen steeds zuiniger worden en langere afstanden aankunnen speelt budgetvliegen op lange trajecten in de kaart.

Andere budgetmaatschappijen die de oceaan oversteken zijn het IJslandse WoW en het Franse French Blue. IAG kwam vorig jaar met de intercontinentale budgetdochter Level. Air France-KLM komt deze zomer met budgetdochter Boost. Zonder slag of stoot gaat dit niet bij Air France-KLM. Het proces verloopt traag, er is eigenlijk te weinig geld, en het cabinepersoneel verzet zich. Air France-KLM had eerder budgetambities met dochter Transavia, maar dat mislukte jammerlijk. Vooral sterke concurrentie van Eurowings, de budgetdochter van Lufthansa, deed Transavia pijn. Lufthansa maakt met Eurowings de meeste kans de concurrentie op de langere vluchten aan te kunnen. Eurowings is de grootste en meest efficiënte budgetdochter van de grote drie spelers en heeft binnen Lufthansa een prominente plaats. Het plukt de voordelen van het onderdeel zijn van de groep, maar wordt separaat gemanaged om het lagekostenmodel optimaal te benutten.

Lufthansa financieel sterker
Het is ook vooral Lufthansa dat het afgelopen jaar grote slagen heeft gemaakt in het verbeteren van de financiële positie. Door een goede beheersing van de operationele kosten door succesvolle onderhandelingen met vakbonden over salarissen en pensioen en ingezette capaciteit, verbeterde de solvabiliteit met2,6 procentpunt tot 20,6%. Nog altijd niet hoog, maar voordeel is dat zo wel flink wordt geprofiteerd van de lage rente. Op de uitstaande schuld betaalt Lufthansa gemiddeld slechts 1,7% rente. Doelstelling is een solvabiliteit van 25% op middellange termijn. Ondanks een lichte daling van het operationele resultaat (ebit) vond de kersverse ceo Ulrik Svensson (per 1 januari 2017) het dan ook geen enkel probleem om het dividend op €0,50 per aandeel te handhaven.

Lufthansa ontliep als klokkenluider onlangs ook een miljoenenboete uit Brussel voor prijsafspraken bij vrachtvervoer. IAG en het zwak gekapitaliseerde Air France-KLM moeten wel betalen. Voor Air France-KLM gaat het om €325 mln. De Duitsers hebben ook flink baat bij het nieuwe pensioensysteem. Lufthansa gaat voor dit jaar uit van een lichte daling van het ebit-resultaat. Dat viel bij beleggers in goede aarde, daar zij rekening hadden gehouden met een daling van circa 20%, met name door hogere brandstofkosten. De brandstofrekening gaat inderdaad dit jaar weer omhoog, maar kosteninitiatieven en vooral geringere prijsdruk staan daar tegenover. Over 2016 zag Lufthansa de inkomsten per stoel kilometer met liefst 5,8% dalen. Daar valt nauwelijks tegen op te besparen. Nu de prijsdruk afneemt, zullen de efficiencymaatregelen ook harder doortikken. Het Duitse concern heeft ook de financiële ruimte om de vloot flink te vernieuwen en te investeren in zuinigere machines. Dit jaar zullen er veertig nieuwe vliegtuigen worden ingezet. Daarnaast heeft Lufthansa flinke strategische vooruitgang geboekt, al had het al sterke samenwerkingsverbanden met onder meer Singapore Airlines en Air China. Vorig jaar werd Brussels Airlines ingelijfd, waardoor het concern sterk wordt op Afrika-routes, en werd de samenwerking met het Arabische Etihad geïntensiveerd. Op deze wijze kan Lufthansa klanten zo optimaal mogelijk bedienen. Eind vorig jaar ging het gerucht dat Etihad een flink aandelenbelang in Lufthansa zou willen nemen, maar daar is tot op heden niets van gebleken. Lufthansa vinden wij momenteel de aantrekkelijkste speler van de grote drie.

Met een koers-winstverhouding van 6 en een dividendrendement van 3,3% lijkt het aandeel zelfs erg goedkoop. De concurrentie zal de winstgroei echter flink in toom houden waardoor wij volstaan met een houdadvies. Air France-KLM vinden wij te riskant en wij handhaven daarvoor ons verkoopadvies. IAG is tevens ‘houden’.

Lees ook: Lufthansa heeft solide stijgende lijn te pakken


Wilt u op de hoogte blijven van alle actuele adviezen voor dit aandeel? U kunt u als abonnee aanmelden voor de alerts. Vink onderaan dit artikel het fonds aan of ga voor het volledige overzicht naar de alertspagina op onze website.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ