Beter Beleggen: Haal meer uit momentum
Het momentumeffect beschrijft het verschijnsel dat aandelen die het goed gedaan hebben over het algemeen goed blijven presteren en vice versa. Hetzelfde geldt voor aandelen die niet van hun plaats komen.
Momentumbeleggen is de meest eenvoudige beleggingsstrategie ter wereld, maar tegelijkertijd ook de moeilijkste. Momentumstrategieën zijn regressief en ze stellen beleggers bloot aan hoge transactiekosten. Het verschijnsel van regressiviteit is alom bekend als Mean Reversion en beschrijft het inherente risico van een trendommekeer.
Natuurwetten
De eerste wet van Newton zegt dat massa traag is. De traagheidswet schrijft voor dat een lichaam in staat van rust verkeert of een constante snelheid heeft, als er geen resulterende kracht op werkt. Een lichaam dat niet in beweging is, blijft dus stilstaan en een lichaam dat in beweging is, zal blijven bewegen. In beleggerstermen: aandelen die stijgen of dalen, blijven stijgen dan wel dalen en aandelen waarvan de koers blijft liggen, zijn dood geld.
De tweede wet van Newton zegt dat wanneer een lichaam een resulterende kracht ondervindt, het lichaam zal versnellen. Dat wil geenszins zeggen dat de snelheid per definitie groter wordt. De resulterende kracht kan ook in tegenovergestelde richting worden uitgeoefend en daardoor het lichaam doen vertragen. In beleggerstermen: zien kopen, doet kopen.
De derde wet van Newton zegt dat wanneer een lichaam een kracht uitoefent op een ander lichaam, dat lichaam dezelfde, tegengestelde kracht zal uitoefenen op het andere lichaam. Deze wet is bekend als actie is reactie. In beleggerstermen: positief nieuws is positief voor de koers en vice versa. En dan is er nog de wet van de zwaartekracht. Met deze wet kunt u de kracht tussen twee massa’s berekenen. Bijvoorbeeld tussen de zon en de aarde.
Met deze vier natuurwetten kon Newton met gemak de beweging van planeten berekenen, maar helaas niet de koers van aandelen. Dat ondervond hij tot zijn schade en schande aan den lijve.
Als belegger bent u in de eerste plaats geïnteresseerd in aandelen die zullen stijgen. En waarom stijgen aandelen? Omdat er kopers zijn. En waarom kopen beleggers aandelen? Omdat ze stijgen. Naarmate er meer kopers zijn, zal het aandeel sneller stijgen, met als bijzonderheid dat beleggers in een beursklimaat met weinig kopers (berenmarkt) een uitgesproken voorkeur hebben voor de grootste stijgers van de afgelopen twaalf maanden en in stierenmarkten voor de winnaars van het voorbije kwartaal. Maar als u aandelen louter selecteert op de koersontwikkeling, loopt u het risico om aandelen te kopen die al dalen.
Niet alleen kunnen aandelen met dezelfde koersverandering een ander parcours hebben afgelegd, ze hebben op de koop toe de neiging om hun gemiddelde koers op te zoeken en in het regressieve proces van Mean Reversion wordt dat gemiddelde maar al te vaak niet gehaald.
De standaardrekenmethode om momentumaandelen te selecteren is de mate van verandering. Het uitgangspunt is hierbij vaak de koersontwikkeling over zes maanden. U kunt echter ook een blik werpen op de positie van de huidige koers ten opzichte van de hoogste en laagste koers van de afgelopen 52 weken of kijken hoe ver de actuele koers verwijderd is.
Aangezien het momentumeffect een interessante beleggingsstrategie is zolang de vaart erin zit, gebruiken ervaren momentumbeleggers verschillende parameters naast elkaar. Tenzij u echt een actieve belegger bent, leert de praktijk dat u beter af bent met een simpele momentumindicator, zoals het koersverschil over twaalf maanden.
Niettemin kunt u met een kleine inspanning uw rendement verbeteren. In de late jaren zestig was de ratiomethode razend populair. Bij deze meettechniek wordt de huidige koers afgezet tegenover het zesmaands gemiddelde. Of nog gemakkelijker: kijk of de koers hoger is dan het 200-daagse gemiddelde, een cijfer dat overal te vinden is.
Lees ook: Beter Beleggen: Als ik eerder had verkocht, dan…
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.