Snapchat duur of niet?
Het beursklimaat is momenteel beter dan ooit. De laatste jaren zijn IPO`s een groot succes. Zakenkrant The Wall Street Journal berekende dat vier op de vijf tech-beursdebutanten op de eerste handelsdag sterk stijgen, gemiddeld 34 procent. Iedereen wil meeprofiteren van deze winstkansen en daarom is de interesse in Snap ook niet zo gek.
Hype
Zakenbanken willen elke IPO laten slagen en creëren er in de media een enorme hype omheen. De aandacht zorgt voor veel interesse van speculanten die allemaal een graantje willen meepikken van de te verwachten hogere openingskoers bij een IPO. In het verleden werd er rond de beursgang van onderstaande bedrijven wereldwijd flinke publiciteit gemaakt. Al deze IPO`s waren meerdere malen overtekend. Opvallend genoeg openden alle aandelen op de eerste handelsdag hoger. Het is daarom niet vreemd dat beleggers veel vertrouwen hadden in de beursgang van Snap en zich massaal inschreven.
Bedrijf | Openingskoers beursgang | Huidige koers t.o.v. IPO-koers |
2011 +109% | +335% (overgenomen Microsoft 2016) | |
2013 +61% | -39% | |
SNAP | 2017 +47% | +59% |
Groupon | 2011 +40% | -80% |
Alibaba | 2014 +37% | +52% |
2004 +17% | +875% | |
Zynga | 2011 +15% | -82% |
2012 +10% | +260% |
Zoals uit bovenstaande cijfers blijkt heeft niet elk bedrijf zijn positieve beursstart doorgezet. Als de speculanten zijn verdwenen, gaan de fundamentele feiten hun werk doen. Na enkele jaren is het ene bedrijf wel zijn positieve beloften nagekomen, terwijl het andere bedrijf niets daarvan heeft waargemaakt.
Waardering
Facebook is de laatste jaren sterk gegroeid door overnames en in 2013 wilde het Snap overnemen voor een bedrag van $3 mrd. Dat werd afgewezen. Even later deed Google een bod van $4 mrd, en ook dat was voor de CEO/oprichter van Snapchat, Evan Spiegel, te weinig. Spiegel vond Snap namelijk veel meer waard, vanwege veelbelovende advertentiemogelijkheden in de toekomst. En daar heeft Spiegel helemaal gelijk in gekregen. Inmiddels is de beurswaarde $30 mrd. Spiegel was er blijkbaar erg van overtuigd dat Snap veel advertentie-inkomsten zou gaan genereren, want anders had hij die miljarden voor een sterk verliesgevend bedrijf, zonder omzet destijds, wel geaccepteerd.
Jaar | Omzet | Verlies |
2018 | $2 mrd (Verwachting Goldman Sachs) | |
2017 | $935 mln (verwachting eMarketeer) | |
2016 | $404 mln | $514 mln |
2015 | $58 mln | $372 mln |
2014 | $3 mln | $128 mln |
2013 | 0 |
Opvallend genoeg stijgen de kosten net zo hard mee als de omzet. Volgens Spiegel zal dat de komende jaren zo blijven, ondanks de enorme omzetgroei die wordt verwacht. Er mag dus voorlopig geen verbetering in de winstontwikkeling worden verwacht. Oorzaak zijn investeringen in extra personeel, marketing en ontwikkeling.
De advertentie-inkomsten zullen volgens Spiegel de komende jaren sterk stijgen, omdat veel adverteerders Snap nog niet hebben gevonden. Naast advertentie-inkomsten brengt Snap ook enkele producten op de markt. Zo verscheen onlangs Spectacles, een zonnebril met camera. Desondanks zullen de inkomsten daarvan relatief gezien nihil zijn vergeleken met de advertentie inkomsten.
Een ander verdienmodel zijn de extra features in de app van Snapchat, zoals fotofilters, die tegen kleine bedragen worden verkocht. Ook is er de geldtransferdienst Snapcash, die wel wordt gezien als een manier om aan creditcardinformatie te komen, zodat Snapchat straks soepeler producten aan gebruikers kan verkopen.
Doelgroep
Snapchat heeft momenteel wereldwijd 300 miljoen gebruikers, van wie er ongeveer 150 miljoen dagelijks actief zijn. 70% van de gebruikers is vrouw en 30% man, en jongeren vormen de hoofdmoot. Op basis van de beurswaardering is elke gebruiker $100 waard. De omzet per gebruiker is een stuk lager dan bij de concurrenten.
Bedrijf | Aantal gebruikers | Beurswaarde | Waarde per gebruiker | Omzet per gebruiker |
Snapchat | 300 miljoen | $30 mrd | $100 | $1,34 |
1,8 miljard | $396 mrd | $220 | $7,05 | |
319 miljoen | $11,5 mrd | $36 | $7,52 | |
467 miljoen | $26 mrd | $55 | $8,13 |
Doeleinden
Het draait vooral om de fun op Snapchat, waar jongeren elkaar foto’s en berichten sturen die meteen weer verdwijnen. Handig voor sexting, erotiek op afstand, hoewel volgens onderzoek de app vooral voor andere doeleinden wordt gebruikt. Het Amerikaanse technologie-onderzoeksplatform Mashable heeft uitgezocht waar de app van Snapchat vooral voor wordt gebruikt:
37% voor creatieve doeleinden. Je kunt een foto vervormen tot bijvoorbeeld grappige gezichten.
27% wil via foto`s in contact blijven met vrienden.
23% vindt een foto gemakkelijker en sneller dan een tekstbericht versturen.
11% overige redenen
2% sexting
Andere sociale media als Instagram en WhatsApp, allebei eigendom van Facebook, bieden tegenwoordig eenzelfde platform aan. Vorige zomer introduceerde Instagram zijn Storiesfunctie, een kopie van Snapchat. Afgelopen week volgde WhatsApp eveneens met een vergelijkbare functie, WhatsApp Status. Snapchat krijgt zo steeds meer concurrentie.
Social Media platform | Aantal gebruikers |
Whatsapp (Facebook) | 1 miljard |
Tumblr (Yahoo) | 40 miljoen |
150 miljoen | |
600 miljoen |
Analisten negatief
In de VS hebben inmiddels zes analisten hun advies gegeven. Allen vinden de huidige beurskoers veel te hoog:
Advies | Koersdoel |
Morningstar | $15 |
Pivotal Research | $10 |
Instinet | $16 |
Atlantic Equities | $14 |
Aegis Capital | $22 |
Sig Susquehanna | $22 |
Afhankelijk van jongeren
Beleggers lijken zich vooral te hebben ingeschreven voor de IPO om een snelle koerswinst te behalen. Het is erg ondenkbaar dat hordes beleggers zich zouden inschrijven als er fundamenteel naar het bedrijf wordt gekeken. Snapchat maakt steeds meer verlies, en volgens CEO Spiegel komt daar voorlopig geen verandering in. De beurswaardering van ongeveer $30 mrd is erg hoog ten opzichte van de winst die mogelijk pas over vele jaren wordt behaald.
Daarbij moet Snapchat oppassen voor de concurrentie, die het succes van Snapchat aan het kopiëren is. Het is daarbij ook niet vreemd dat gebruikers van Snapchat overstappen naar de concurrentie. Cijfers suggereren dat Snapchat momenteel over zijn hoogtepunt heen is. Werd de app eerder nog gemiddeld 23 dagen per maand gebruikt, afgelopen maand was dat twintig dagen. Het is te hopen dat jongeren, van wie Snapchat grotendeels afhankelijk is, de app niet massaal inruilen voor die van een concurrent. Want bij jongeren kan een rage zomaar omslaan. En dan gaat de beurswaardering van $30 mrd net zo snel in rook op. De groeiverwachtingen, waar de CEO nu vanuit gaat, kunnen dan weleens flink tegenvallen.
Lees ook: Alles of niets voor beleggers in Asit Biotech
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.