Updates

Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Internationaal

BP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Exxon Mobil

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Total

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
houden
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Coca-Cola

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASM International

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BE Semiconductors

Advies
kopen
image description
Opinie Vincent van Roon, 7 mrt 2017 11:53

Snapchat duur of niet?

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Internationaal

BP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Exxon Mobil

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Total

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
houden
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Coca-Cola

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASM International

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BE Semiconductors

Advies
kopen

Beleggers vielen over elkaar heen bij de beursgang van Snap, het moederbedrijf van Snapchat. De IPO was meer dan tien keer overtekend en dat zorgde voor een gigantische koersstijging op de eerste handelsdag. Het was de grootste technologie-IPO sinds 2014 in de Verenigde Staten. Waarom is de interesse in Snap zo groot ? Geloven beleggers nu werkelijk in het bedrijf of gaat het om de snelle koerswinst bij een IPO?

Het beursklimaat is momenteel beter dan ooit. De laatste jaren zijn IPO`s een groot succes. Zakenkrant The Wall Street Journal berekende dat vier op de vijf tech-beursdebutanten op de eerste handelsdag sterk stijgen, gemiddeld 34 procent. Iedereen wil meeprofiteren van deze winstkansen en daarom is de interesse in Snap ook niet zo gek.

Hype
Zakenbanken willen elke IPO laten slagen en creëren er in de media een enorme hype omheen. De aandacht zorgt voor veel interesse van speculanten die allemaal een graantje willen meepikken van de te verwachten hogere openingskoers bij een IPO. In het verleden werd er rond de beursgang van onderstaande bedrijven wereldwijd flinke publiciteit gemaakt. Al deze IPO`s waren meerdere malen overtekend. Opvallend genoeg openden alle aandelen op de eerste handelsdag hoger. Het is daarom niet vreemd dat beleggers veel vertrouwen hadden in de beursgang van Snap en zich massaal inschreven.

Bedrijf Openingskoers beursgang Huidige koers t.o.v. IPO-koers
LinkedIn 2011   +109% +335% (overgenomen Microsoft 2016)
Twitter 2013   +61% -39%
SNAP 2017   +47% +59%
Groupon 2011   +40% -80%
Alibaba 2014   +37% +52%
Google 2004   +17% +875%
Zynga 2011   +15% -82%
Facebook 2012   +10% +260%

Zoals uit bovenstaande cijfers blijkt heeft niet elk bedrijf zijn positieve beursstart doorgezet. Als de speculanten zijn verdwenen, gaan de fundamentele feiten hun werk doen. Na enkele jaren is het ene bedrijf wel zijn positieve beloften nagekomen, terwijl het andere bedrijf niets daarvan heeft waargemaakt.


Waardering
Facebook is de laatste jaren sterk gegroeid door overnames en in 2013 wilde het Snap overnemen voor een bedrag van $3 mrd. Dat werd afgewezen. Even later deed Google een bod van $4 mrd, en ook dat was voor de CEO/oprichter van Snapchat, Evan Spiegel, te weinig. Spiegel vond Snap namelijk veel meer waard, vanwege veelbelovende advertentiemogelijkheden in de toekomst. En daar heeft Spiegel helemaal gelijk in gekregen. Inmiddels is de beurswaarde $30 mrd. Spiegel was er blijkbaar erg van overtuigd dat Snap veel advertentie-inkomsten zou gaan genereren, want anders had hij die miljarden voor een sterk verliesgevend bedrijf, zonder omzet destijds, wel geaccepteerd.

Jaar Omzet Verlies
2018 $2 mrd (Verwachting Goldman Sachs)
2017 $935 mln (verwachting eMarketeer)
2016 $404 mln $514 mln
2015 $58 mln $372 mln
2014 $3 mln $128 mln
2013 0

Opvallend genoeg stijgen de kosten net zo hard mee als de omzet. Volgens Spiegel zal dat de komende jaren zo blijven, ondanks de enorme omzetgroei die wordt verwacht. Er mag dus voorlopig geen verbetering in de winstontwikkeling worden verwacht. Oorzaak zijn investeringen in extra personeel, marketing en ontwikkeling.

De advertentie-inkomsten zullen volgens Spiegel de komende jaren sterk stijgen, omdat veel adverteerders Snap nog niet hebben gevonden. Naast advertentie-inkomsten brengt Snap ook enkele producten op de markt. Zo verscheen onlangs Spectacles, een zonnebril met camera. Desondanks zullen de inkomsten daarvan relatief gezien nihil zijn vergeleken met de advertentie inkomsten.

Een ander verdienmodel zijn de extra features in de app van Snapchat, zoals fotofilters, die tegen kleine bedragen worden verkocht. Ook is er de geldtransferdienst Snapcash, die wel wordt gezien als een manier om aan creditcardinformatie te komen, zodat Snapchat straks soepeler producten aan gebruikers kan verkopen.


Doelgroep
Snapchat heeft momenteel wereldwijd 300 miljoen gebruikers, van wie er ongeveer 150 miljoen dagelijks actief zijn. 70% van de gebruikers is vrouw en 30% man, en jongeren vormen de hoofdmoot. Op basis van de beurswaardering is elke gebruiker $100 waard. De omzet per gebruiker is een stuk lager dan bij de concurrenten.

Bedrijf Aantal gebruikers Beurswaarde Waarde per gebruiker Omzet per gebruiker
Snapchat 300 miljoen $30 mrd $100 $1,34
Facebook 1,8 miljard $396 mrd $220 $7,05
Twitter 319 miljoen $11,5 mrd $36 $7,52
LinkedIn 467 miljoen $26 mrd $55 $8,13


Doeleinden
Het draait vooral om de fun op Snapchat, waar jongeren elkaar foto’s en berichten sturen die meteen weer verdwijnen. Handig voor sexting, erotiek op afstand, hoewel volgens onderzoek de app vooral voor andere doeleinden wordt gebruikt. Het Amerikaanse technologie-onderzoeksplatform Mashable heeft uitgezocht waar de app van Snapchat vooral voor wordt gebruikt:

37% voor creatieve doeleinden. Je kunt een foto vervormen tot bijvoorbeeld grappige gezichten.

27% wil via foto`s in contact blijven met vrienden.

23% vindt een foto gemakkelijker en sneller dan een tekstbericht versturen.

11% overige redenen

2%   sexting

Andere sociale media als Instagram en WhatsApp, allebei eigendom van Facebook, bieden tegenwoordig eenzelfde platform aan. Vorige zomer introduceerde Instagram zijn Storiesfunctie, een kopie van Snapchat. Afgelopen week volgde WhatsApp eveneens met een vergelijkbare functie, WhatsApp Status. Snapchat krijgt zo steeds meer concurrentie.

Social Media platform Aantal gebruikers
Whatsapp (Facebook) 1 miljard
Tumblr (Yahoo) 40 miljoen
Pinterest 150 miljoen
Instagram 600 miljoen

Analisten negatief

In de VS hebben inmiddels zes analisten hun advies gegeven. Allen vinden de huidige beurskoers veel te hoog:

Advies Koersdoel
Morningstar $15
Pivotal Research $10
Instinet $16
Atlantic Equities $14
Aegis Capital $22
Sig Susquehanna $22


Afhankelijk van jongeren
Beleggers lijken zich vooral te hebben ingeschreven voor de IPO om een snelle koerswinst te behalen. Het is erg ondenkbaar dat hordes beleggers zich zouden inschrijven als er fundamenteel naar het bedrijf wordt gekeken. Snapchat maakt steeds meer verlies, en volgens CEO Spiegel komt daar voorlopig geen verandering in. De beurswaardering van ongeveer $30 mrd is erg hoog ten opzichte van de winst die mogelijk pas over vele jaren wordt behaald.

Daarbij moet Snapchat oppassen voor de concurrentie, die het succes van Snapchat aan het kopiëren is. Het is daarbij ook niet vreemd dat gebruikers van Snapchat overstappen naar de concurrentie. Cijfers suggereren dat Snapchat momenteel over zijn hoogtepunt heen is. Werd de app eerder nog gemiddeld 23 dagen per maand gebruikt, afgelopen maand was dat twintig dagen. Het is te hopen dat jongeren, van wie Snapchat grotendeels afhankelijk is, de app niet massaal inruilen voor die van een concurrent. Want bij jongeren kan een rage zomaar omslaan. En dan gaat de beurswaardering van $30 mrd net zo snel in rook op. De groeiverwachtingen, waar de CEO nu vanuit gaat, kunnen dan weleens flink tegenvallen.

 

Lees ook: Alles of niets voor beleggers in Asit Biotech


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Dit artikel kunt u alleen lezen met een (proef)abonnement. U leest Beleggers Belangen vanaf €1,50 per week. Wat krijgt u zoal:

  • Concreet en onafhankelijk beleggingsadvies
  • Direct toepasbare beleggingsinformatie
  • Succesvolle voorbeeldportefeuilles