Morningstar vindt Colruyt overgewaardeerd
Morningstar stelt dat Colruyt zich in zijn thuismarkt België heeft gepositioneerd als prijsvechter en zelfs goedkoper is dan ketens als Aldi en Lidl. De nadruk op lage prijzen heeft voor de supermarktketen geresulteerd in een structurele groei van het marktaandeel in België, dat goed is voor 60% van de totale omzet van de groep. In België heeft Colruyt een marktaandeel van 32%, terwijl concurrenten Carrefour en Delhaize ieder ongeveer 25% hebben. Aldi en Lidl hebben samen een marktaandeel van circa 10%. Morningstar wijst er verder op dat Colruyt de prijzen van concurrenten op de voet volgt en daar voortdurend onder gaat zitten. De operationele marge behoort met 6,3% tot de top van de Europese supermarktsector.
Een risico vormt volgens Morningstar de zeer intensieve concurrentie in de sector, die al jarenlang de winstgevendheid van Colruyt aantast. De financiële gezondheid van het bedrijf is met een nettokaspositie van €500 mln vooralsnog wel uitstekend. Daarnaast wijst Morningstar erop dat Colruyt ondanks de beursnotering voor 58,8% in handen is van de familie Colruyt en dat altijd ten minste één familielid een sleutelpositie bekleedt. Daarbij zorgt de familie voor een behoedzaam financieel beleid, onder meer door een buffer te hanteren die de investeringen en dividendbetalingen voor één jaar kan dragen.
De ‘fair value’ van het aandeel heeft Morningstar vastgesteld op €28,50, wat fors lager is dan de actuele aandelenkoers van circa €45. Dit komt door de magere vooruitzichten. Morningstar voorziet voor de komende jaren een bescheiden omzetgroei en tegelijkertijd margedruk.
Lees ook: Optietip 24: Ondergewaardeerd
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.