Updates

Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
houden
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Advies Peter Schutte, 31 jan 2017 10:12

Deutsche Post DHL draait uitstekend

0 0 Leestijd ongeveer

Beleggers in Deutsche Post DHL (DPD) hebben weinig reden tot klagen. Na het overgangsjaar 2015 worden nu de vruchten geplukt van alle investeringen en nieuwe initiatieven. Onder de Europese postaandelen is DPD inmiddels dan ook een sterke outperformer. 

Europese postaandelen stonden jaren garant voor een gezonde winst- en dividendgroei. De krimpende postmarkt, waar in beginsel vooral PostNL sterk door werd geraakt, zet echter nu flink door in alle Europese landen. Het Belgische Bpost, Österreichische Post, het Portugese CTT en DPD ervaren dit aan den lijve en moeten hun strategie daarop aanpassen. Een jaarlijkse krimp van de geadresseerde post met 5-6% is in de meeste Europese landen inmiddels standaard geworden. CTT komt voorlopig nog het beste weg met volumedalingen van 3-4%.

Wereldspeler DPD (beurswaarde €37 mrd) weet zich hier met zijn sterk gespreide activiteitenportfolio als beste tegen te wapenen, zo blijkt. De forse koersval die het aandeel DPD in het voor de onderneming slecht verlopen jaar 2015 moest ondergaan, is het inmiddels weer te boven. In 2015 ondervond DPD onder moeilijke marktomstandigheden ook nog eens grote tegenslag bij de implementatie van een nieuw IT-systeem in de vrachtdivisie. Daarnaast waren grote investeringen nodig om het pakketnetwerk op te waarderen. Tussen half april 2015 en half februari 2016 maakte de beurskoers een forse duikeling van rond de €31 tot onder de €20. Momenteel noteert het aandeel op circa €32.

Sterke cijfers
Na de operationele winstdaling (ebit) van 18,7% tot €2,41 mrd over 2015, zal 2016 voor DPD stukken beter zijn verlopen. Ondanks aanhoudende economische tegenwind bleef de verwachte ebit van €3,4-3,7 mrd het gehele jaar overeind. Het derde kwartaal van 2016 bleek zelfs het sterkste uit de geschiedenis van het concern. Het ebit van de groep kwam uit op €755 mln. Een jaar terug lag dat resultaat nog op €197 mln, maar dat cijfer werd gedrukt door bovenbeschreven IT-problemen en de kosten van de poststaking in Duitsland. De divisie Post-eCommerce-Parcel (PeP) leverde een ebit van €295 mln. De omzetgroei van 11,1% in de e-commerce-parcel business was indrukwekkend, terwijl hogere posttarieven de volumedruk bij post grotendeels compenseerden.

De afzonderlijke DHL-onderdelen Express, vracht en Supply Chain (logistieke dienstverlening) presteerden eveneens sterk. Express is het meest winstgevende onderdeel met ebit-marges van ruim 11%, tegen 8,7% voor PeP, dik 2% voor vracht en ruim 4% voor Supply Chain.
Ook voor de langere termijn lijkt het financieel uiterst solide concern over de beste papieren te beschikken in de steeds concurrerender wordende markten voor express, pakketten en logistieke diensten. Tijdens het derdekwartaalbericht bevestigde DPD de financiële doelstellingen voor de periode tot 2020. Dit impliceert een gemiddelde ebit-groei van meer dan 8% gedurende de jaren 2013 tot 2020. Over 2016 zal de ebit-groei genormaliseerd op circa 15% zijn uitgekomen.

Nieuwe consolidatieronde
DPD zet vooral sterk in op de dynamische mondiale ontwikkeling van e-commerce. De sterke groei bij dit onderdeel in het derde kwartaal bevestigt het succes van de strategie en de investeringen in het netwerk en technologieën. Als klap op de vuurpijl kocht DPD eind vorig jaar voor circa €280 mln UK Mail, waarmee het zich een sterke positie in de Britse pakketmarkt verschafte. Het Verenigd Koninkrijk is de grootse Europese markt voor e-commerce. UK Mail had recent ook stevig geïnvesteerd in IT en innovaties qua product- en dienstenaanbod. Door de ingebruikname van de hub in Ryton, Coventry biedt UK Mail de grootste geïntegreerde pakket- en postoperatie van Groot-Brittannië. Door de aankoop heeft DPD ook het startsein gegeven aan een nieuwe consolidatieronde in de Europese e-commerce markt. Grensoverschrijdende diensten zijn de trend nu de consument zijn online aankopen steeds vaker ook bij buitenlandse webwinkels doet.

Tegelijkertijd zien we dat webwinkels ook steeds internationaler gaan opereren. Het Amerikaanse Amazon timmert stevig aan de weg in Europa en vooral ook in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De bieding van Bpost op PostNL was de Belgen ook vooral van doen om de pakketdienst van PostNL. De Europese markt voor pakketbezorging is al langere tijd in trek. Vorig jaar lijfde het Amerikaanse FedEx TNT Express in en het eveneens Amerikaanse UPS investeert ook volop in Europa. Dit heeft een soort wapenwedloop in gang gezet in het gevecht om aantrekkelijke opdrachten. DHL Parcel investeerde in de jaren 2015 en 2016 voor €48,6 mln in de Benelux en is ook een samenwerking aangegaan met Bpost voor pakketbezorging aan huis. Met een marktaandeel van 42% is DHL nog veruit de grootste speler in Europa. Waar de Amerikanen naar Europa komen, zetten de Duitsers ook zwaar in op de Amerikaanse markt. DHL Express kondigde medio november vorig jaar aan voor 2016-2017 een bedrag van $185 mln in de Verenigde Staten alsmede Canada en Zuid-Amerika te investeren. Evenals in Europa gaat het om het upgraden van de logistieke faciliteiten, uitbreiding van het personeelsbestand en technologieën die de productiviteit en serviceniveau verhogen. Te denken valt aan ‘smart’ scanners voor de koeriers met ingebouwde navigatie.

Waardering
Over 2016 lijkt voor Deutsche Post DHL een winst per aandeel van €2,15 haalbaar en circa €2,30 dit jaar. Op de huidige koers van €32 geeft dat een koers-winstverhouding van 13,9 en een behoorlijk aantrekkelijk dividendrendement van circa 3,6%. De verhouding EV/ebitda bedraagt circa 8, tegen circa 6,6 voor fondsen als Bpost, Österreichische Post en FedEx. Deze ietwat hogere waardering voor het aandeel DPD vinden wij gezien de positionering meer dan gerechtvaardigd. Op dit moment volstaan wij met aanhouden. Koerszwaktes kunnen echter worden aangegrepen een positie in DPD op te bouwen. Voor de andere Europese spelers hanteren wij eveneens houdadviezen, al vinden wij deze wel wat minder aantrekkelijk.

Lees ook: Deutsche Post: geen vuiltje aan de lucht


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ