Offensieve portefeuille: cyclische aandelen bepalend
De sectoren die het rendement voor onze offensieve portefeuille in de afgelopen jaren hebben gedrukt, zorgen in 2016 juist (eindelijk) voor een mooie positieve bijdrage. Anders dan de dividendportefeuille, waar defensieve sectoren als healthcare en consumer staples de boventoon voeren, bestaat onze offensieve portefeuille voor een groot deel uit meer cyclische aandelen uit de sectoren materials, industrials en energy. Traditiegetrouw presteren defensieve aandelen (waarvan er veel in de dividendportefeuille zitten) slechter in jaren waarin de rente oploopt. Daarentegen profiteren cyclische aandelen juist van betere (economische) groeivooruitzichten wat zich in 2016 vertaalt in een duidelijke outperformance van meer cyclische aandelen, waarvan er veel in onze offensieve portefeuille zitten. Daarbij mag echter niet vergeten worden dat defensieve sectoren als healthcare en consumer staples het over een langere periode nog altijd vele malen beter doen.
Een goed voorbeeld is het Blackrock World Energy Fund, dat in 2016 tot dusverre goed is voor een plus van 27,6%. De laatste jaren bleef dit beleggingsfonds – dat belegt in olie(service)bedrijven – juist ver achter, wat zich ondanks de forse stijging dit jaar vertaalt in een mager totaalrendement van 3,2%. Andere meer cyclische uitschieters dit jaar zijn, mede dankzij de overwinning van Trump, spoorvervoerder CSX (+44%), Chevron (+29%), Deere & Co (+34%), Lindsay (+22%), Rio Tinto (+39,1%) en Schlumberger (+24%). Het gemiddelde rendement voor de individuele aandelen komt in 2016 mede dankzij de bovenstaande aandelen uit op +9,4%. De twee grootste uitblinkers zijn de (sport)kleding/schoeisel producenten Adidas (+58,6%) en PVH (onder meer Calvin Klein en Tommy Hilfiger, +46,7%). Achterblijvers dit jaar zijn vooral defensieve aandelen, waaronder Heineken (-12%), CVS Health (-19%). Grootste daler blijft Brexit-slachtoffer Greggs, dat inclusief het zwakke pond, ruim 22% daalt.
Bekijk hier de offensieve portefeuille
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.