Column: Black Friday, de jacht op korting is geopend
Waar voorheen de mensenmassa’s voor de deuren van de winkels stonden te drommen totdat ze naar binnen mochten, verplaatst dit tafereel zich steeds vaker richting de webshop. Zeker met de introductie van Cyber Monday, de maandag na Black Friday. Vorig jaar was Cyber Monday de drukste dag van het jaar voor webshops en werd er in de VS ruim $3 mrd omgezet.
Volgens Forrester Research geven Amerikaanse consumenten op Cyber Monday meer uit omdat die dag minder negatieve associaties oproept dan Black Friday. Het fenomeen is dermate gegroeid dat webshops steeds eerder beginnen. Amazon is bijvoorbeeld al halverwege november gestart met dagaanbiedingen, om zo nog meer te profiteren van de koopjesjagers en het piekmoment beter te spreiden, zodat de systemen minder snel overbelast raken. BMO Capital Markets verwacht dat nu de nasleep van de Amerikaanse presidentsverkiezingen voorzichtig wegebt, de Amerikaanse consumenten weer tot de orde van de dag zullen overgaan en zich vol zullen storten op het jagen naar korting.
Black Friday en Cyber Monday staan echter volledig in de schaduw van Alibaba’s Singles Day (11 november), het grootste online verkoopevenement ter ere van het vrijgezellenbestaan. Bijna 40.000 handelaren boden gedurende 24 uur zo’n zes miljoen producten aan van 30.000 merken en met ongeveer 102 mrd yuan ($14,8 mrd) werd een nieuw omzetrecord gevestigd (2015: 91,2 miljard yuan). Black Friday en Cyber Monday zullen een goede indicatie geven van de Westerse consumptiebereidheid en ik hoop zelf in ieder geval mooie aanbiedingen te scoren.
Lees ook: Column: toenemend vertrouwen
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.