Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 13 okt 2016 14:01

Derdekwartaalomzetcijfers Unilever vallen tegen

0 0 Leestijd ongeveer

Hoewel de derdekwartaalcijfers van Unilever ons teleurstelden vinden we de k/w van 21,4 niet zodanig dat wij ons koopadvies wijzigen. We wachten de volledige jaarcijfers af.

De omzetcijfers hadden twee gezichten. De autonome omzet (dus exclusief eenmalige posten en wisselkoerseffecten) viel de analisten mee: 3,2% tegen 2,8%. Die groeiverrassing kwam doordat Unilever prijskracht toonde, want onder moeilijke omzetomstandigheden konden de prijzen toch flink worden verhoogd: overal meer dan het gemiddelde over de afgelopen negen maanden. Toch daalde de autonome omzettoename vergeleken met de eerste zes maanden van 2016 (toen 4,7%). De pijn zat bij de groei van de verkochte autonome hoeveelheden product. Die groei was 2,6% in het eerste kwartaal, bedroeg 1,8% in het tweede kwartaal en kwam in het derde kwartaal uit op -0,4%. Geen van de divisies ontkwam aan de daling, waarbij Persoonlijke verzorging en IJs en Drank het meest opvielen. De eerste divisie vormde een negatieve uitzondering met een volumedaling van het tweede op het derde kwartaal van +3,4% naar -0,2% IJs en Drank was een positieve uitzondering want deze divisie kende als enige tenminste nog volumegroei (+1,3%).

De volumedaling komt vooral van de opkomende markten, met een daling van +2,2% in het tweede kwartaal naar -0,9% in het derde kwartaal (met -5% in Latijns-Amerika). In die markten was overigens vanwege de economische omstandigheden ook sprake van prijsverhogingen met 6,6%, vergeleken met een jaar geleden, wat niet goed kan zijn voor de verkochte hoeveelheden.
Unilever maakte geen winstcijfers bekend. Hoewel de resultaten ons teleurstelden, vinden we de k/w van 21,4 niet zodanig dat wij ons koopadvies wijzigen.

Lees ook: Unilever begrensd op €43

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ