Updates

Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Peter Schutte, 27 sep 2016 09:06

Prijsvechterplan AF-KLM vlucht naar voren

0 0 Leestijd ongeveer

Wij zijn al langer negatief over Air France-KLM. Door de relatief hoge schuldenlast wordt het lastig de qua kosten efficiëntere concurrentie bij te benen. Een prijsvechter oprichten voor de lange vluchten lijkt een vlucht naar voren. Het advies blijft 'verkopen'.

Onder leiding van de nieuwe topman Jean-Marc Janaillac is Air France-KLM druk doende een antwoord te vinden op de aanhoudend slechte prestaties van het concern. Een mogelijke uitweg kan het opzetten van een ‘low cost carrier’ zijn voor intercontinentale vluchten. De prijsdruk is hier de laatste jaren flink toegenomen, met name door meer concurrentie vanuit het Midden-Oosten. Binnen Europa maken prijsvechters als Easyjet en Ryanair al veel langer de dienst uit en de Ieren willen nu ook trans-Atlantische vluchten aanbieden. In de markt gaan al geluiden dat KLM als langeafstandsprijsvechter zal gaan opereren, temeer omdat het concern nauwelijks geld heeft nieuwe initiatieven op te starten. KLM-topman Pieter Elbers ontkent. De maatschappij wordt volgens hem zelf geen prijsvechter, maar werkt wel aan een netwerk met lagere kosten. Hoe dit ook zij, het zal voor Air France-KLM geen eenvoudige opgave worden een nieuwe prijsvechter in de markt te zetten. De maatschappij ligt nu al enorm in de clinch met de vakbonden, met name in Frankrijk. Low cost impliceert veelal minder salaris. Een mogelijkheid is om vluchten om te zetten naar de carrier, maar dat gaat dan weer ten koste van de vlieguren van de piloten en knaagt dan ook aan hun inkomsten. De gehele luchtvaartsector wordt dit jaar nog wel geholpen door de lage olieprijs, maar recent hebben enkele grootbanken hun adviezen en koersdoelen voor Air Franc-KLM flink verlaagd. De kostenbasis gaat te traag omlaag, zo vindt Deutsche Bank, die het koersdoel terugbracht van €5,90 naar €3,60. De prijsdruk kan verder worden opgevoerd door overcapaciteit in de markt en minder toerisme door terroristische aanslagen, zo is de verwachting onder analisten.

Bekijk de detailpagina van Randstad

Onder leiding van de nieuwe topman Jean-Marc Janaillac is Air France-KLM druk doende een antwoord te vinden op de aanhoudend slechte prestaties van het concern. Een mogelijke uitweg kan het opzetten van een ‘low cost carrier’ zijn voor intercontinentale vluchten. De prijsdruk is hier de laatste jaren flink toegenomen, met name door meer concurrentie vanuit het Midden-Oosten. Binnen Europa maken prijsvechters als Easyjet en Ryanair al veel langer de dienst uit en de Ieren willen nu ook trans-Atlantische vluchten aanbieden.

In de markt gaan al geluiden dat KLM als langeafstandsprijsvechter zal gaan opereren, temeer omdat het concern nauwelijks geld heeft nieuwe initiatieven op te starten. KLM-topman Pieter Elbers ontkent. De maatschappij wordt volgens hem zelf geen prijsvechter, maar werkt wel aan een netwerk met lagere kosten.

Hoe dit ook zij, het zal voor Air France-KLM geen eenvoudige opgave worden een nieuwe prijsvechter in de markt te zetten. De maatschappij ligt nu al enorm in de clinch met de vakbonden, met name in Frankrijk. Low cost impliceert veelal minder salaris. Een mogelijkheid is om vluchten om te zetten naar de carrier, maar dat gaat dan weer ten koste van de vlieguren van de piloten en knaagt dan ook aan hun inkomsten.

De gehele luchtvaartsector wordt dit jaar nog wel geholpen door de lage olieprijs, maar recent hebben enkele grootbanken hun adviezen en koersdoelen voor Air Franc-KLM flink verlaagd. De kostenbasis gaat te traag omlaag, zo vindt Deutsche Bank, die het koersdoel terugbracht van €5,90 naar €3,60. De prijsdruk kan verder worden opgevoerd door overcapaciteit in de markt en minder toerisme door terroristische aanslagen, zo is de verwachting onder analisten.

Bekijk de detailpagina van Randstad

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ