Updates

Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Opinie Vincent van Roon, 27 sep 2016 12:02

HERE hangt vuile was buiten; TomTom wint

0 0 Leestijd ongeveer

TomTom lijkt de strijd te gaan winnen van concurrent HERE. De CEO van HERE klapte onlangs uit de school: het gaat helemaal niet zo voortvarend als gedacht. Bij TomTom groeit de divisie Automotive juist sterk, daar moet de komende jaren de meeste groei uit voortkomen. De laatste tijd zijn er steeds meer autofabrieken waarmee TomTom een contract afsluit; vorige week bijvoorbeeld nog met Subaru. CEO Harold Goddijn van TomTom wil het marktaandeel van Automotive - op dit moment 20% - laten groeien naar 50% in 2020. De verwachting is dat TomTom tijdens de autoshow in Parijs, die donderdag begint, een inkijkje geeft in de orderinstroom. Een goed geïnformeerde belegger plaatste vorige week twee interviews op een internetforum, het ene is met de CEO van HERE en het andere met de baas van TomTom Automotive. De interviews leidden tot verrassende, nieuwe inzichten en veroorzaakten veel reacties van beleggers op internet. Uit het interview met CEO Edzard Overbeek van HERE blijkt dat er beren op de weg zijn voor de aanbieder van digitale kaarten. Het gaat namelijk helemaal niet zo goed als eerder werd aangenomen; zo valt de groei nogal tegen. Topman Harold Goddijn van TomTom is juist wel te spreken over de ontwikkelingen binnen zijn eigen bedrijf. De groei van de divisie Automotive is in een stroomversnelling gekomen. TomTom richt zich steeds meer op de grotere partijen, zoals Volvo en Subaru. En de verwachting is dat binnenkort een nieuwe grote klant wordt binnengehaald. Beleggers denken dat TomTom marktaandeel aan het afsnoepen is van HERE. Een marktaandeel van 50% voor TomTom in 2020 kan volgens beleggers weleens sneller in beeld komen dan de CEO van TomTom zélf verwacht. Het bedrijf zou volgens forumgeruchten momenteel zelfs extra personeel aannemen om de grote hoeveelheid aan orders te kunnen aannemen. Interview met de CEO van HERE De kernpunten uit het vraaggesprek met Edzard Overbeek: - HERE wil nog steeds partners binnenhalen, maar committeert zich niet meer aan datum. - Er komen sowieso geen autofabrikanten als partner. Overbeek hoopt 'op de lange termijn' wel een of twee partners te strikken. - Audi en Daimler vragen zich af waarom het zo lang duurt. - Overbeek dekt zich in: "Ik ben pas vijf maanden in dienst en vlieg zoveel ik kan." Een strategie is nog steeds in de maak. - Er is een exodus geweest van vooraanstaande figuren binnen HERE. - HERE heeft een jaar lang stilgestaan door interne strubbelingen; de sfeer belandde op een dieptepunt. - Overbeek moet veel autofabrikanten bezoeken die 'geïrriteerd' zijn over de overname van HERE door de drie Duitse autoconcerns. - Die irritatie is nog eens vergroot omdat er een BMW-baas en een Daimler-baas tot de RvC van HERE zijn toegetreden. (Terwijl HERE voordat het toestemming kreeg van de mededingingsautoriteiten zei dat ze op afstand zouden blijven) - Desalniettemin ziet Overbeek onder meer door de opkomst van connected cars een omzetpotentieel van 5 miljard euro in vijf tot tien jaar, versus 1,2 miljard op dit moment. (Als HERE een factor 5 denkt te kunnen groeien, wat te denken van het scenario dat TomTom partners van HERE wegsnoept…) Het interview is in zijn geheel te lezen via Manager Magazin. Een Nederlandse vertaling staat op IEX. Een reactie van een belegger op het interview: “Wat een ongelooflijk, openhartig interview. Zeer openhartig over hoe de zaak er bij HERE voor staat, maar ik denk dat hij na dit interview zijn biezen kan pakken. Hij hangt namelijk behoorlijk de vuile was buiten. Dat moet je als CEO natuurlijk nooit doen. Ben er nu helemaal van overtuigd dat TomTom al veel meer orders binnen heeft dan wij weten. TomTom lijkt een grote voorsprong te hebben.” Interview met Antoine Saucier, de hoogste baas van TomTom Automotive Onderstaand de kernpunten uit het vraaggesprek: - Er komen zowel nieuwe contracten als contractuitbreidingen (wereldwijd). - Het contract met Fiat wordt verbreed; TomTom gaat ook meer leveren aan Chrysler. - Met Nissan, Toyota en anderen Aziatische autofabrikanten worden nu gesprekken gevoerd. - TomTom is ook betrokken bij plannen van Volvo en Uber om een robottaxi te lanceren. - Er zijn technologische updates op komst. - TomTom is door Volvo gekozen op basis van een langetermijnvisie rondom veiligheid. Daar maak ik uit op dat het zeker niet alleen gaat over kaarten en verkeersinformatie, maar ook over autonome functies en veiligheidsfuncties in de auto (ADAS/HAD). - Er lijkt wat te worden geschoven in de geplande dekking qua HD-maps.  TomTom richt zich meer op specifieke verzoeken van klanten (bijvoorbeeld de robottaxi). Het gehele originele interview is te vinden via Journal Auto. Op IEX weer een vertaling in het Nederlands. Beleggers kijken uit naar autoshow Donderdag en vrijdag zijn de persdagen op de autoshow in Parijs. Beleggers kijken met smart uit naar nieuwe ontwikkelingen. Wordt er een nieuwe grote klant bekendgemaakt ? Of zijn hierover juist nog gesprekken gaande? In elk geval zal het volgens forumleden een goednieuwsshow worden, waaruit de voorsprong van TomTom op HERE zal blijken. Benieuwd zijn beleggers naar de hoogte van de orderinstroom. TomTom zou met zijn techniek twee jaar voorlopen op HERE en daarom zullen autobouwers juist voor het Nederlandse bedrijf kiezen. Op internetfora gissen beleggers welke grote klant TomTom heeft gestrikt. Er doen allerlei namen de ronde:  “Parijs = nieuwe deals (en vermoedelijk een heel grote).”  “Een klant als Toyota zou super zijn. Ruim 10 miljoen auto's per jaar, dus op termijn een klant van boven de 1 miljard omzet per jaar. (Stapelen jaarabonnementen à minimaal 20 euro per jaar bij take-rate die van 30% naar 100% gaat.)” “Volvo is een groot contract dus dat kan het bedrag wat omhoog zetten. Anderzijds kan TomTom ook nog in diepe onderhandelingen zijn met de targets die ze noemen, zoals Toyota, Nissan, Chrysler, General Motors en Ford” “Ik geloof absoluut dat Nissan naar TomTom gaat, maar vraag me af of dit nu bekend gaat worden gemaakt.”  “Chrysler als uitbreiding van Fiat e.d. is volstrekt logisch.” “Vertegenwoordiger van Hyundai gisteren aangekomen in NL (traffic specialist). Reden van bezoek: belangrijke meeting met TomTom.” “Een deal met Tesla zou direct meer Amerikaanse beleggers trekken. Dan staan we in no time op 15 euro. Die deal verwacht ik eind dit jaar.”

Lees ook: Opvallende uitschieters op het Damrak

TomTom lijkt de strijd te gaan winnen van concurrent HERE. De CEO van HERE klapte onlangs uit de school: het gaat helemaal niet zo voortvarend als gedacht. Bij TomTom groeit de divisie Automotive juist sterk, daar moet de komende jaren de meeste groei uit voortkomen. De laatste tijd zijn er steeds meer autofabrieken waarmee TomTom een contract afsluit; vorige week bijvoorbeeld nog met Subaru. CEO Harold Goddijn van TomTom wil het marktaandeel van Automotive – op dit moment 20% – laten groeien naar 50% in 2020. De verwachting is dat TomTom tijdens de autoshow in Parijs, die donderdag begint, een inkijkje geeft in de orderinstroom.

Een goed geïnformeerde belegger plaatste vorige week twee interviews op een internetforum, het ene is met de CEO van HERE en het andere met de baas van TomTom Automotive. De interviews leidden tot verrassende, nieuwe inzichten en veroorzaakten veel reacties van beleggers op internet.

Uit het interview met CEO Edzard Overbeek van HERE blijkt dat er beren op de weg zijn voor de aanbieder van digitale kaarten. Het gaat namelijk helemaal niet zo goed als eerder werd aangenomen; zo valt de groei nogal tegen. Topman Harold Goddijn van TomTom is juist wel te spreken over de ontwikkelingen binnen zijn eigen bedrijf. De groei van de divisie Automotive is in een stroomversnelling gekomen. TomTom richt zich steeds meer op de grotere partijen, zoals Volvo en Subaru. En de verwachting is dat binnenkort een nieuwe grote klant wordt binnengehaald.

Beleggers denken dat TomTom marktaandeel aan het afsnoepen is van HERE. Een marktaandeel van 50% voor TomTom in 2020 kan volgens beleggers weleens sneller in beeld komen dan de CEO van TomTom zélf verwacht. Het bedrijf zou volgens forumgeruchten momenteel zelfs extra personeel aannemen om de grote hoeveelheid aan orders te kunnen aannemen.

Interview met de CEO van HERE
De kernpunten uit het vraaggesprek met Edzard Overbeek:

– HERE wil nog steeds partners binnenhalen, maar committeert zich niet meer aan datum.
– Er komen sowieso geen autofabrikanten als partner. Overbeek hoopt ‘op de lange termijn’ wel een of twee partners te strikken.
– Audi en Daimler vragen zich af waarom het zo lang duurt.
– Overbeek dekt zich in: “Ik ben pas vijf maanden in dienst en vlieg zoveel ik kan.” Een strategie is nog steeds in de maak.
– Er is een exodus geweest van vooraanstaande figuren binnen HERE.
– HERE heeft een jaar lang stilgestaan door interne strubbelingen; de sfeer belandde op een dieptepunt.
– Overbeek moet veel autofabrikanten bezoeken die ‘geïrriteerd’ zijn over de overname van HERE door de drie Duitse autoconcerns.
– Die irritatie is nog eens vergroot omdat er een BMW-baas en een Daimler-baas tot de RvC van HERE zijn toegetreden. (Terwijl HERE voordat het toestemming kreeg van de mededingingsautoriteiten zei dat ze op afstand zouden blijven)
– Desalniettemin ziet Overbeek onder meer door de opkomst van connected cars een omzetpotentieel van 5 miljard euro in vijf tot tien jaar, versus 1,2 miljard op dit moment. (Als HERE een factor 5 denkt te kunnen groeien, wat te denken van het scenario dat TomTom partners van HERE wegsnoept…)

Het interview is in zijn geheel te lezen via Manager Magazin.

Een Nederlandse vertaling staat op IEX.

Een reactie van een belegger op het interview:

“Wat een ongelooflijk, openhartig interview. Zeer openhartig over hoe de zaak er bij HERE voor staat, maar ik denk dat hij na dit interview zijn biezen kan pakken. Hij hangt namelijk behoorlijk de vuile was buiten. Dat moet je als CEO natuurlijk nooit doen. Ben er nu helemaal van overtuigd dat TomTom al veel meer orders binnen heeft dan wij weten. TomTom lijkt een grote voorsprong te hebben.”

Interview met Antoine Saucier, de hoogste baas van TomTom Automotive
Onderstaand de kernpunten uit het vraaggesprek:

– Er komen zowel nieuwe contracten als contractuitbreidingen (wereldwijd).
– Het contract met Fiat wordt verbreed; TomTom gaat ook meer leveren aan Chrysler.
– Met Nissan, Toyota en anderen Aziatische autofabrikanten worden nu gesprekken gevoerd.
– TomTom is ook betrokken bij plannen van Volvo en Uber om een robottaxi te lanceren.
– Er zijn technologische updates op komst.
– TomTom is door Volvo gekozen op basis van een langetermijnvisie rondom veiligheid. Daar maak ik uit op dat het zeker niet alleen gaat over kaarten en verkeersinformatie, maar ook over autonome functies en veiligheidsfuncties in de auto (ADAS/HAD).
– Er lijkt wat te worden geschoven in de geplande dekking qua HD-maps.  TomTom richt zich meer op specifieke verzoeken van klanten (bijvoorbeeld de robottaxi).

Het gehele originele interview is te vinden via Journal Auto.

Op IEX weer een vertaling in het Nederlands.

Beleggers kijken uit naar autoshow
Donderdag en vrijdag zijn de persdagen op de autoshow in Parijs. Beleggers kijken met smart uit naar nieuwe ontwikkelingen. Wordt er een nieuwe grote klant bekendgemaakt ? Of zijn hierover juist nog gesprekken gaande? In elk geval zal het volgens forumleden een goednieuwsshow worden, waaruit de voorsprong van TomTom op HERE zal blijken. Benieuwd zijn beleggers naar de hoogte van de orderinstroom. TomTom zou met zijn techniek twee jaar voorlopen op HERE en daarom zullen autobouwers juist voor het Nederlandse bedrijf kiezen. Op internetfora gissen beleggers welke grote klant TomTom heeft gestrikt. Er doen allerlei namen de ronde:

 “Parijs = nieuwe deals (en vermoedelijk een heel grote).”

 “Een klant als Toyota zou super zijn. Ruim 10 miljoen auto’s per jaar, dus op termijn een klant van boven de 1 miljard omzet per jaar. (Stapelen jaarabonnementen à minimaal 20 euro per jaar bij take-rate die van 30% naar 100% gaat.)”

“Volvo is een groot contract dus dat kan het bedrag wat omhoog zetten. Anderzijds kan TomTom ook nog in diepe onderhandelingen zijn met de targets die ze noemen, zoals Toyota, Nissan, Chrysler, General Motors en Ford”

“Ik geloof absoluut dat Nissan naar TomTom gaat, maar vraag me af of dit nu bekend gaat worden gemaakt.” 

“Chrysler als uitbreiding van Fiat e.d. is volstrekt logisch.”

“Vertegenwoordiger van Hyundai gisteren aangekomen in NL (traffic specialist). Reden van bezoek: belangrijke meeting met TomTom.”

“Een deal met Tesla zou direct meer Amerikaanse beleggers trekken. Dan staan we in no time op 15 euro. Die deal verwacht ik eind dit jaar.”

Lees ook: Opvallende uitschieters op het Damrak

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ