Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 26 sep 2016 11:16

Beleggers willen schadevergoeding Volkswagen

0 0 Leestijd ongeveer

De schade van het softwareschandaal bij Volkswagen wordt steeds duidelijker. Vooral in de VS vertaalt het geknakte imago zich ook in teruglopende verkoopcijfers.

Volkswagen gaf vorig jaar toe dat het in de Verenigde Staten circa 550.000 2.0 liter dieselauto’s met gemanipuleerde ­software heeft verkocht. Wereldwijd zou het gaan om 11 miljoen auto’s. In juni werd met de Amerikaanse autoriteiten een schikking overeengekomen, die Volkswagen $15,3 mrd zal kosten. De autoproducent had al een bedrag van €16,2 mrd gereserveerd. Maar de kosten zullen naar verwachting nog veel verder oplopen. Zo heeft het bedrijf ook toegegeven dat het 85.000 sjoemeldieselauto’s met zwaardere 3,0 liter motoren in de Verenigde Staten heeft verkocht. Onderhandelingen met de Amerikaanse overheid zijn in een vergevorderd stadium en Volkswagen verwacht dat in oktober ook voor deze diesels een schikking kan worden overeengekomen. Beleggers krijgen dan eindelijk meer zekerheid over het totale kostenplaatje, maar de gifbeker is ook daarmee nog niet leeg. Zo eisen beleggers een schadevergoeding van €8,2 mrd voor het koersverlies dat door het dieselschandaal is geleden. Verder wil de Europese Commissie dat Volkswagen in Europa zijn klanten op dezelfde wijze compenseert als in de Verenigde Staten. De kans dat de schade hier net zo hoog uitvalt, is echter klein. Klanten kunnen in Europa alleen individueel naar de rechter stappen en vanwege de hoge kosten zal de animo hiervoor beperkt zijn. Niettemin zal Volkswagen wel de software van circa 5,1 miljoen auto’s moeten aanpassen. Ondertussen hebben vooral de Amerikaanse autoverkopen sterk te lijden onder het dieselschandaal. Wij blijven nog aan de zijlijn en handhaven het verkoopadvies.

Lees ook: Volkswagen klaar voor ritje naar €145

Volkswagen gaf vorig jaar toe dat het in de Verenigde Staten circa 550.000 2.0 liter dieselauto’s met gemanipuleerde ­software heeft verkocht. Wereldwijd zou het gaan om 11 miljoen auto’s.

In juni werd met de Amerikaanse autoriteiten een schikking overeengekomen, die Volkswagen $15,3 mrd zal kosten. De autoproducent had al een bedrag van €16,2 mrd gereserveerd. Maar de kosten zullen naar verwachting nog veel verder oplopen. Zo heeft het bedrijf ook toegegeven dat het 85.000 sjoemeldieselauto’s met zwaardere 3,0 liter motoren in de Verenigde Staten heeft verkocht. Onderhandelingen met de Amerikaanse overheid zijn in een vergevorderd stadium en Volkswagen verwacht dat in oktober ook voor deze diesels een schikking kan worden overeengekomen.

Beleggers krijgen dan eindelijk meer zekerheid over het totale kostenplaatje, maar de gifbeker is ook daarmee nog niet leeg. Zo eisen beleggers een schadevergoeding van €8,2 mrd voor het koersverlies dat door het dieselschandaal is geleden. Verder wil de Europese Commissie dat Volkswagen in Europa zijn klanten op dezelfde wijze compenseert als in de Verenigde Staten. De kans dat de schade hier net zo hoog uitvalt, is echter klein. Klanten kunnen in Europa alleen individueel naar de rechter stappen en vanwege de hoge kosten zal de animo hiervoor beperkt zijn. Niettemin zal Volkswagen wel de software van circa 5,1 miljoen auto’s moeten aanpassen.

Ondertussen hebben vooral de Amerikaanse autoverkopen sterk te lijden onder het dieselschandaal. Wij blijven nog aan de zijlijn en handhaven het verkoopadvies.

Lees ook: Volkswagen klaar voor ritje naar €145

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ