Morgan Stanley is terughoudend over Europese ‘hypermarkten’
Bekijk de detailpagina van Tesco
Morgan Stanley is terughoudend over Europese hypermarkten en de gehele Britse supermarktsector.
In Europa hebben grote supermarkten, de zogeheten ‘hypermarkten’, het moeilijk volgens Morgan Stanley. De winkelformule verliest marktaandeel aan winkels die zich richten op gebruiksgemak. Dit komt volgens de analisten doordat verstedelijking en almaar kleiner wordende gezinnen het winkelgedrag in Europa veranderen. De opkomst van online winkelen zette de marges voor non-food producten in hypermarkten al eerder onder druk maar nu ook online boodschappen doen populairder wordt, geldt dit steeds meer ook voor voedingsmiddelen. Analisten van Morgan Stanley hebben dan ook een duidelijke voorkeur voor grootgrutters die inzetten op kleine levensmiddelenzaken die zich dicht bij de klant bevinden en op goedkope supermarkten. Door de eerdergenoemde marge-erosie hebben de analisten bovendien een voorkeur voor ketens die zich zo min mogelijk richten op non-food artikelen. In wat de analisten zien als een over het algemeen onaantrekkelijke sector zijn zij het meest positief over het Portugese Jerónimo Martins, het Belgische Colruyt en in iets mindere mate over Ahold Delhaize.
Volgens Morgan Stanley is Tesco sinds de aanstelling van ceo Dave Lewis in september 2014 op de goede weg. Het bedrijf heeft de winkels en de service gestaag verbeterd en tegelijkertijd de prijzen weten te verlagen. Hierdoor kan Tesco een positieve like-for-like omzetgroei optekenen (omzetgroei zonder de invloed van afstoot of overnames van bedrijfsonderdelen). De omzetgroei is bovendien minder afhankelijk geworden van online verkopen en dat is wat marges betreft goed nieuws volgens de analisten. Over de Britse supermarktsector in zijn geheel is Morgan Stanley op de korte termijn minder optimistisch. Volgens onderzoeksfirma Kantar is het prijsverschil tussen een mandje boodschappen bij de grote vier Britse supermarkten (Tesco, Asda, Sainsbury’s en Morrisons) en prijsvechters zo’n 19% en dat vindt Morgan Stanley te groot. In combinatie met de mogelijke negatieve gevolgen van de Brexit en daardoor mogelijke kosteninflatie voor Britse supermarkten is dit voor Morgan Stanley aanleiding om terughoudend te blijven over de Britse supermarktsector. De analisten verhogen het koersdoel voor Tesco van 160p naar 170p, het advies blijft ‘houden’.