Takeaway.com komt spoedig naar de beurs
Met een operationele marge van ruim 63% in Nederland heeft Takeaway.com bewezen na jaren van verlies winst te kunnen boeken. De emissie moet de gelden opleveren om het zakenmodel ook in het buitenland succesvol uit te bouwen. Omdat de introductiekoers nog niet bekend is, kan helaas nog geen advies over al dan niet inschrijven worden gegeven.
De geschiedenis van Takeaway.com is een voorbeeld van hoe bedrijven tegenwoordig ontstaan en groeien met gebruikmaking van het internet. In 2000 werd de website Thuisbezorgd.nl gestart op een zolderkamer in Nederland. Het commissiemodel van bestellen van maaltijden bij restaurants is dus hier te lande uitgebouwd. Van belang daarbij is dat hoe meer restaurants zich aansluiten en hoe meer consumenten gaan bestellen, hoe zelfgenerender de groei wordt (schaalvoordeel). Dit vergt vooral in de startfase veel investeringen in naamsbekendheid en marketing. Dat is, nadat het geautomatiseerde bestelmodel is geperfectioneerd, verreweg de grootste kostenpost; de rest (koken en bezorgen) wordt door de restaurants betaald.
In 2007 begon voor Takeaway.com, de overkoepelende organisatie achter Thuisbezorgd.nl, de internationale expansie. In Duitsland en België, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Vietnam (joint venture) werden bedrijven opgericht. Later volgden een overname in Duitsland en Polen (2014) en werden bedrijven opgericht in Frankrijk, Zwitserland en Portugal. Ook werden onlangs de activiteiten van het Britse Just Eat in België en Nederland overgenomen. Al die acquisities zouden onmogelijk zijn geweest zonder durfkapitaal. In 2012 ontving Takeaway.com €13 mln aan eigen vermogen van investeerder Prime Ventures en in 2014 nog eens €74 mln van Prime Ventures en Macquarie Capital voor de genoemde overnames in Duitsland en Polen. Een veel grotere stap – vooral om de verdere expansie buiten Nederland te financieren – volgt nu met de beursgang. Gestreefd wordt om €175 mln aan nieuw eigen vermogen op te halen. Daarnaast zullen de durfkapitaalbedrijven en de bedrijfsleiding een deel van de bestaande aandelen inbrengen.
Het prospectus ligt momenteel ter goedkeuring bij de Autoriteit Financiële Markten. Daarbij hoort ook de bandbreedte van koersen die gaat gelden bij de beursintroductie. Aangezien het prospectus nog niet openbaar is, kan aan dit artikel nog geen advies gekoppeld worden.
Winstgevendheid
De grootste kosten na de vervolmaking van het internetmodel bestaan uit het ontwikkelen van naamsbekendheid en uitbouwen van het restaurant- en het consumentennetwerk. Dat is zichtbaar in de operationele cijfers. Alleen in Nederland, waar het bedrijf het langst bezig is en dat relatief kleinschalig is, wordt nu winst gemaakt. Bij een halfjaaromzet van commissies van €25,7 mln werd in 2016 een operationeel resultaat (ebitda) van €16,3 mln bereikt. In Duitsland kwam de ebitda uit op -€17,9 mln, bij een omzet van €16,5 mln. Dat er een negatieve ebitda werd geboekt, geeft aan dat de uitbouw van activiteiten met veel kosten gepaard gaat. Takeaway.com wil met het geld van de emissie uitbreiden binnen Duitsland en andere voor het bedrijf belangrijke markten zoals Oostenrijk, Polen en België. Het omzetbeeld van Duitsland gaat ook op voor de andere landen.
Van belang voor Takeaway.com is dat zij in de genoemde landen naar eigen zeggen de grootste is en dus het beproefde zakenmodel met de meeste schaalvoordelen kan uitbouwen. In het Verenigd Koninkrijk was dit niet het geval – daar was al een andere marktleider – en daarom is Takeaway.com er vertrokken. Dat is verstandig want de kans dat er een leidende marktpositie zou zijn gerealiseerd, was minimaal en het vertrek scheelt dus veel onnodige kosten. De marktleider, Just Eat, heeft er sinds kort gezelschap gekregen van Amazon. Dat is een sterke concurrent. Het geeft tevens aan dat zelfs voor een nieuw zakenmodel met schaalvoordelen zich al snel concurrenten kunnen aandienen. Kapitaalkracht is hier belangrijk. Takeaway.com heeft volgens ons dus vooral wat Duitsland betreft haast.
We melden ons vanzelfsprekend weer als meer bekend is over de beursgang.
Lees ook: Commentaar: beursgang Thuisbezorgd smaakt naar meer