Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jaap Barendregt, 1 aug 2016 15:39

Heineken verhoogt omzet en autonome nettowinst

0 0 Leestijd ongeveer

Eenmalige kosten drukken de winst, maar wij kijken toch vooral naar de autonome ontwikkelingen en die zijn goed, zowel bij de omzet als bij de operationele marge. Bij een koers-winstverhouding van 22,1 herhalen wij daarom ons koopadvies.

Eenmalige kosten drukken de winst van Heineken, maar wij kijken toch vooral naar de autonome ontwikkelingen en die zijn goed, zowel bij de omzet als bij de operationele marge. Bij een k/w van 22,1 herhalen wij daarom ons koopadvies. Heineken heeft in het eerste halfjaar een solide resultaat neergezet. De omzet nam organisch met 4,7% toe terwijl de marge met 124 basispunten steeg tot 16,9%. De grootste groei kwam uit Azië waar de autonome operationele winst (dus zonder buitengewone posten en wisselkoerseffecten) met 30,9% toenam, mede door succes van het regionale merk Tiger (wat de dure overname van APB in een beter daglicht stelt). Toch blijven Azië en Oceanië met 13% van de omzet relatief klein. Op het Amerikaanse continent steeg die met 20%. Ook in Europa waren de resultaten goed al kwam dit mede door het EK voetbal. De operationele winst nam hier met 15,7% toe waardoor de totale operationele winst steeg met 12,6% (zie tabel). Deze lagere toename kwam voornamelijk door mindere prestaties in Afrika. Los van het degelijke operationele resultaat waren er eenmalige afschrijvingen tegenover eenmalige bijboekingen in de eerste helft van 2015. Dit zorgde ervoor dat de nettowinst daalde van €1144 mln naar €586 mln. Zonder deze posten steeg de nettowinst met 6,8%, naar €977 mln. Heineken is niet de meest efficiënte brouwer en zal op die manier de concurrentie waarschijnlijk niet verslaan, maar het weet de kosten wel in toom te houden. Het concern moet het hebben van slimme marketing en sterke merken. De overeenkomst met de Formule 1 is een voorbeeld van hoe Heineken haar merk nog meer kan onderscheiden. Het bedrijf blijft daarnaast vanzelfsprekend investeren in marketing en productiecapaciteit om de winst in de toekomst verder te laten stijgen. Deze investeringen verdienen zich doorgaans snel terug. De grote mondiale spreiding van de activiteiten gaat ook steeds meer het zwakke punt van de grote afzet in Europa compenseren.

Bekijk de detailpagina van Heineken

Eenmalige kosten drukken de winst van Heineken, maar wij kijken toch vooral naar de autonome ontwikkelingen en die zijn goed, zowel bij de omzet als bij de operationele marge. Bij een k/w van 22,1 herhalen wij daarom ons koopadvies.

Heineken heeft in het eerste halfjaar een solide resultaat neergezet. De omzet nam organisch met 4,7% toe terwijl de marge met 124 basispunten steeg tot 16,9%. De grootste groei kwam uit Azië waar de autonome operationele winst (dus zonder buitengewone posten en wisselkoerseffecten) met 30,9% toenam, mede door succes van het regionale merk Tiger (wat de dure overname van APB in een beter daglicht stelt). Toch blijven Azië en Oceanië met 13% van de omzet relatief klein. Op het Amerikaanse continent steeg die met 20%. Ook in Europa waren de resultaten goed al kwam dit mede door het EK voetbal. De operationele winst nam hier met 15,7% toe waardoor de totale operationele winst steeg met 12,6% (zie tabel). Deze lagere toename kwam voornamelijk door mindere prestaties in Afrika.

Los van het degelijke operationele resultaat waren er eenmalige afschrijvingen tegenover eenmalige bijboekingen in de eerste helft van 2015. Dit zorgde ervoor dat de nettowinst daalde van €1144 mln naar €586 mln. Zonder deze posten steeg de nettowinst met 6,8%, naar €977 mln. Heineken is niet de meest efficiënte brouwer en zal op die manier de concurrentie waarschijnlijk niet verslaan, maar het weet de kosten wel in toom te houden. Het concern moet het hebben van slimme marketing en sterke merken. De overeenkomst met de Formule 1 is een voorbeeld van hoe Heineken haar merk nog meer kan onderscheiden. Het bedrijf blijft daarnaast vanzelfsprekend investeren in marketing en productiecapaciteit om de winst in de toekomst verder te laten stijgen. Deze investeringen verdienen zich doorgaans snel terug. De grote mondiale spreiding van de activiteiten gaat ook steeds meer het zwakke punt van de grote afzet in Europa compenseren.

Bekijk de detailpagina van Heineken

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ