LVMH richt zich succesvol op de groei van omzet en marktaandeel
LVMH is vooral bezig met marktaandeel. De groeiende financiële kracht wordt vooral ingezet voor verdere omzetgroei. Dat drukt het operationeel resultaat op korte termijn, maar komt het op langere termijn juist ten goede. Bij een k/w van 19,1 blijven wij bij 'kopen'.
Waren bij LVMH in 2015 de divisies Parfums & Cosmetica (+7% autonome omzetgroei) en Horloges & Juwelen (+8%) de uitblinkers, in het eerste halfjaar was dat de divisie Wijnen & Sterke dranken. De autonome omzetgroei (dus zonder bijzondere posten en wisselkoerseffecten) steeg in het eerst kwartaal met 6% nog ‘gematigd’, maar was in het tweede kwartaal met 13% uitbundig; over het halfjaar was de groei 9%. Overigens deed Parfums & Cosmetica wel weer goed mee, met een stijging van 8% over het halve jaar. Bij Horloges & Juwelen en Winkelverkopen (Selective Retailing, onder meer op vliegvelden en cruiseschepen) kwam de halfjaargroei uit op 4 tot 5%. Bij Winkels was de groei in het tweede kwartaal met 7% hoger dan in het eerste kwartaal (4%), maar bij Horloges & Juwelen was sprake van een forse daling van de groei, van 7% in het eerste kwartaal naar 2% in het tweede kwartaal. Daar lijkt de groeitrend vanuit 2015 dus dalend te zijn. Niettemin zijn de cijfers aanzienlijk beter dan die van de Zwitserse horlogeconcurrent Swatch, die een halvering van de nettowinst moest melden bij een autonome omzetdaling van 12,5%.
Merken in de verkoop
LVMH’s laatste divisie, Mode & Leer kende in 2016 geen autonome omzetgroei. Daarmee heeft LVMH een belangrijk verbeterpunt te pakken, want de divisie is met een omzetaandeel van 35% de grootste van het concern. Onlangs werd bekend dat LVMH Het Amerikaanse merk Donna Karan heeft verkocht, en verwacht mag worden dat ook het merk Marc Jacobs in de verkoop staat. In het persbericht bij de jaarcijfers over 2015 stond over beide merken hetzelfde: ‘Er wordt gewerkt aan veranderingen in de productlijn.’ Overigens vertoonde het tweede kwartaal wel een opleving, met een autonome omzetgroei van 1%. Afgewacht moet worden of dit lichte herstel zich voortzet.
Halfjaarcijfers
De totale halfjaaromzet van LVMH steeg met 3%, naar €17,2 mrd. De autonome omzetgroei was 4% (3% in het eerste kwartaal en 4% in het tweede). Die groei werd gedragen door de Verenigde Staten en Europa (behalve Frankrijk). Doordat LVMH in verband met toekomstige groei de marketing- en verkoopkosten flink opschroefde, bleef het operationeel resultaat (ebit) echter met €2,9 mrd gelijk. Dit gebeurde bij Winkels (meer winkels, opbouw e-commerce), en door hogere reclame-inspanningen vooral bij Parfums & Cosmetica en Mode & Leer. Lagere financieringskosten zorgden onderaan de streep voor een nettowinststijging van 8%, tot €1,71 mrd (zie tabel). Het interimdividend zal worden verhoogd van €1,35 per aandeel naar €1,40. Voor heel 2016 verwacht LVMH dat de winst van marktaandeel zich zal voortzetten, zoals in het eerste halfjaar ook gebeurde.