Vertrouwen in JNJ gesterkt
De omzet van Johnson & Johnson (JNJ) is in het tweede kwartaal met 3,9% gegroeid tot $18,5 mrd. Dat was voornamelijk te danken aan een toename van de Amerikaanse verkopen met 7,4%. De omzet buiten de thuismarkt nam 3,1% toe, maar die stijging werd bijna volledig teniet gedaan door een nadelig valutaeffect van 2,7%.
Op divisieniveau sprong de afdeling farmacie eruit met een omzetgroei van 8,9% naar $8,7 mrd. In dit segment profiteerde het concern van een serie recente productintroducties, waaronder Darzalex. Dit middel is het eerste product in een serie van tien veelbelovende medicijnen die in de periode tot 2020 op de markt moeten komen en die in potentie een miljardenomzet kunnen halen. Johnson & Johnson heeft dit soort middelen hard nodig om het mogelijk wegvallen van de omzet van reumamiddel Remicade (omzet tweede kwartaal: $1,8 mrd) te compenseren en de inkomstengroei intact te houden. Bij de divisie consumentenproducten vielen de inkomsten door tegenwind aan het valutafront met 1,8% terug naar $3,4 mrd. De afdeling medische apparatuur zag de omzet ten slotte met 0,8% stijgen naar $6,4 mrd.
De winst per aandeel exclusief buitengewone posten liep met 1,8% op naar $1,74. Het bedrijf verhoogde de prognose voor heel 2016 naar een winst per aandeel van $6,63-6,73 (was $6,53-6,68) op een omzet van $71,5-72.2 mrd (was: $71,2-71,9 mrd). De degelijke resultaten sterken het vertrouwen van beleggers in de financiële kracht van Johnson & Johnson. Het koopadvies blijft van kracht.