Air France-KLM terug bij af
AF-KLM kent veel tegenwind, zowel in de personele als in de operationele hoek. Het wordt een hele klus om de kosten en schulden te verlagen. Voor ons is er geen reden het verkoopadvies te wijzigen.
De vier dagen durende Franse pilotenstaking, kosten circa €40 mln, uitte zich bij Air France in 5,6% minder passagiersvervoer. KLM compenseerde enigszins met 4,7% groei in het aantal passagiers. Zorgelijker is de flinke prijsdruk. Exclusief de effecten van de pilotenstaking namen de inkomsten per stoel met circa 5% af. In het vrachtvervoer stonden de inkomsten nog veel sterker onder druk.
Dalende inkomsten, stakingen en een nog altijd zwakke financiële positie waren blijkbaar niet de ingrediënten waar Riolacci nog langer mee uit de voeten kon. In de media wordt al over een stuurloos Air France-KLM gesproken. Het plotselinge vertrek van Riolacci komt immers op een moment dat het noodlijdende concern net een nieuwe algemeen topman heeft, in de persoon van de op 4 juli aangetreden Jean-Marc Janaillac.
AF-KLM wil naar eigen zeggen zo snel mogelijk een nieuwe cfo vinden. Gezien alle problemen zal dat nog niet gemakkelijk worden. Met een compleet nieuwe top moet het concern dan zo goed als mogelijk de kosten verder verlagen. Door de stakingsdreiging blijft dat een grote uitdaging. Tegelijkertijd moeten de schulden omlaag, wat verkoop van bedrijfsonderdelen noodzakelijk maakt.