Sterke positie in het luxesegment
Het afgelopen jaar was voor BMW een operationeel succes. Er werden meer auto’s verkocht, wat leidde tot een recordwinst van €6,4 mrd. Ook het eerste kwartaal van 2016 was goed: de autoverkopen gingen met nog eens 5% omhoog. Een daling in de VS werd ruimschoots gecompenseerd door de voor BMW belangrijkere Europese markt waar de verkopen met ruim 10% toenamen.
Het koersverloop van het aandeel was afgelopen jaar echter minder positief. Onder andere door het emissieschandaal bij Volkswagen en extra investeringen in nieuwe technologie wordt de gehele autosector nu verhandeld tegen lagere k/w’s. BMW heeft overigens zelf niet met de uitstoot gesjoemeld en de krant Bild moest beschuldigingen daarover snel weer intrekken.
Met een k/w van 5,9 en een verwacht dividend van 5,5% is het preferente aandeel aantrekkelijk voor beleggers die erop vertrouwen dat de autoverkopen niet in zullen zakken en dat BMW zijn sterke positie in het luxesegment kan behouden.
Lees ook: Koudwatervrees onterecht