Scherpe daling AEX
Lees ook: Wachten op nieuwe held bij de centrale bank
Een koerscorrectie van 32 punten, oftewel een kleine 6% voor de AEX in vier handelsdagen, is niet niks. Toenemende angst voor een Brexit, zorgen over de toestand van de wereldeconomie en hoge schuldniveaus van banken en landen wogen op de aandelenbeurzen. Niet voor niks gingen ASR en Basic-Fit nog even snel naar de beurs en herplaatste Delta Lloyd een 30%-belang in Van Lanschot. De begeleidende banken en verkopende partijen hadden wel al de nodige prijsconcessies moeten doen. De prijsvork van ASR lag aanvankelijk op €18-22 en het aandeel ging uiteindelijk tegen €19,50 naar de beurs. Basic-Fit hanteerde een brede prijsrange van €15-20 en moest uiteindelijk genoegen nemen met de bodem van €15. Van Lanschot werd met €16 eveneens aan de onderkant van de prijsrange van €15-18 aan de man gebracht. Uiteindelijk bleken de boeken van alle drie de aandelen ruimschoots gevuld.
ASR kende nog wel een succesvolle eerste beursdag. Het aandeel steeg afgelopen vrijdag in een zeer negatieve AEX (-2,14%) met 2,5%. Dat was een extra meevaller, omdat die dag vooral de financiële waarden het zwaar te verduren hadden vanwege de steeds lagere marktrente.
Voor Basic-Fit verliep het allemaal minder gunstig. Aan de vooravond van de beursgang kwam er al steeds meer kritiek op de boekhouding en het winstmodel van de fitness-keten. Geopend op €15,15, zakte het aandeel snel weg om de eerste dag met 3,3% verlies op €14,50 de markt uit te gaan.Van Lanschot wist na de succesvolle herplaatsing wel de weg omhoog te vinden. Het aandeel klom 5,4% tot €17,55. Door het aanhoudende slechte beursklimaat tikte ASR afgelopen dinsdag de introductiekoers aan en bereikte Basic-Fit zelfs een voorlopig dieptepunt van €13,27.
In tegenstelling tot de beursnieuwelingen en de financials, presteerden grondstofgerelateerde fondsen aanvankelijk juist opvallend goed. Dit alles had te maken met een verder gestegen olieprijs. Door alle economische en politieke onrust zakte de olieprijs later echter toch weer wat weg.
Duurdere olie is geen goed nieuws voor de luchtvaart. Het aandeel Air France-KLM (-9%) ging afgelopen week echter vooral hard onderuit vanwege het feit dat de Franse piloten het werk voor vier dagen neerlegden. Stakingen kosten het bedrijf handenvol geld. In een gesprek met Het Financieele Dagblad probeerde scheidend topman Alexander de Juniac de toenemende onrust tussen KLM en Air France te sussen. Angst dat de Fransen partner KLM zullen uitkleden is volgens hem ongegrond.
Slecht verging het ook de cyclische bouwsector. BAM (-7%) en Heijmans (-9%) verloren flink terrein. De Europese brancheorganisatie Euroconstruct verlaagde de groeiramingen voor de komende jaren. Beleggers vrezen ook dat vooral BAM nadeel ondervindt van een Brexit. Het bedrijf betrekt circa 30% van de omzet uit het VK.
In de onderste regionen van de beurs is sprake van een bijna-exit. Het consortium rondom Gilde Buy Out heeft het bod op Reesink gestand gedaan, ondanks het feit dat de aanmelding met 90,3% ruimschoots onder de grens van 95% is blijven hangen. Tot 24 juni krijgen dwarsliggers de tijd hun stukken alsnog aan te bieden.