Hoe denkt u over Priceline na de laatste kwartaalresultaten?
De resultaten van Priceline zijn op zichzelf nog prima, maar gegeven de hoge verwachtingen bij beleggers is het toch allemaal net wat minder. Wij brengen ons advies terug naar 'houden'.
De toename van de marketingkosten zijn een teken van toenemende concurrentie. Airbnb bijvoorbeeld vist in dezelfde vijver van boekingen van hotelkamers. Dat betekent dat het lastiger zal worden voor Priceline om te groeien en dat de winstmarges lager kunnen komen te liggen. Naast toegenomen concurrentie stelt ook de grotere omvang grenzen aan de groei. Nu wordt zo’n $2 mrd omzet in een kwartaal behaald, dan is het moeilijker om met tientallen procenten te groeien dan als dat bijvoorbeeld $100 mln is. In de vooruitzichten voor het lopende tweede kwartaal komen deze ontwikkelingen terug. De verwachting is dat de omzet tussen de 7 en 14% zal toenemen, en de winst tussen de 9 en 16%.
Het effect van concurrentie is minder sterk als de markt in zijn geheel het goed doet
De resultaten en verwachtingen zijn natuurlijk op zichzelf nog prima. Het is de hoge waardering die tot teleurstellingen kan leiden. Als de wpa in 2016 $55 zou worden is de k/w over dit jaar ongeveer 23. Dividend wordt niet uitgekeerd. Daarmee is het aandeel gezien de groei niet extreem duur, maar ook niet bijzonder aantrekkelijk. We denken dat de koersontwikkeling van Priceline vooral zal afhangen van het economische- en beursklimaat de komende tijd; zijn beide gunstig dan zal een groeiend bedrijf in een groeiende sector ongetwijfeld gewild zijn. Het effect van concurrentie is minder sterk als de markt in zijn geheel het goed doet. Verkeren beide echter in mineur dan kunnen de resultaten tegenvallen en zullen veel beleggers de waardering te hoog vinden. Wij brengen het advies terug naar ‘houden’.