Is CSX nog steeds koopwaardig?
De hele Amerikaanse spoorwegsector heeft het moeilijk door teruglopende volumes, vooral voor het transport van kolen en andere grondstoffen. CSX, de grootste vrachtvervoerder per spoor in het oosten van de Verenigde Staten, kondigde extra kostenbesparingen aan en wist dankzij prijsverhogingen de volumedaling deels te compenseren. Dit jaar wil CSX de kosten met $250 mln verlagen, waar de eerdere doelstelling $200 mln was. Daarbij wist het bedrijf ondanks een volumedaling van 5% in het eerste kwartaal zijn prijzen met 3,1% te verhogen.
De vooruitzichten op lange termijn blijven goed en analisten rekenen na een zeer moeilijk 2016 voor de komende jaren weer op betere tijden. Op basis van een getaxeerde wpa van $1,95 voor 2017 komt de k/w uit op 13,3. Tel daarbij een dividendrendement van 2,8% (dit jaar verhoogd met 12,5%) en het is begrijpelijk dat 57% van de analisten ‘kopen’ adviseert. Voor de lange termijn heb ook ik alle vertrouwen in CSX, dat al sinds begin 2012 in de dividendportefeuille zit.