Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Advies Peter Schutte, 23 mrt 2016 09:27

Winstsprong Lufthansa door lage olieprijs

0 0 Leestijd ongeveer

De lage olieprijs helpt flink, maar prijsdruk en de zwakke financiële positie blijven punten van zorg. Positief is dat er weer dividend wordt betaald. Op deze koers geeft dat een mooi rendement van 3,6%. Wij adviseren de stukken in bezit te houden.

'Het afgelopen jaar was emotioneel een zeer uitdagende periode voor Lufthansa Group', aldus topman Carsten Spor, verwijzend naar de tragische crash van een toestel van bedrijfsonderdeel Germanwings. Ook de vele stakingen vormen een grote hindernis voor Europa’s grootste luchtvaartorganisatie. Desondanks was het bedrijfsmatig wel een goed jaar, waarbij de cijfers vooral een slinger kregen door de fors gedaalde olieprijs. Het Duitse moederbedrijf van de luchtvaartmaatschappijen Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines en prijsvechter Germanwings/Eurowings toont zich tevens positief over de strategische vooruitgang die is geboekt. Evenals Air France-KLM, worden de Duitsers uit de markt geprijsd door de zeer succesvolle prijsvechters Easyjet en Ryanair, en komt er ook steeds meer concurrentie van maatschappijen uit het Midden-Oosten en in mindere mate Azië. Ook bij Lufthansa wordt daarom noodgedwongen fors bezuinigd, en moet er hard worden gewerkt aan het vergroten van de financiële stabiliteit. Lufthansa boekte over 2015 een mooie omzetgroei van 6,8% tot €32,1 mrd. Het onderliggende ebit-resultaat steeg met 55% tot €1,8 mrd. Dat cijfer valt in de bandbreedte van €1,75 mrd-1,95 mrd die het bedrijf afgaf bij presentatie van de derdekwartaalcijfers. Dat het definitieve resultaat aan de onderkant van de range is uitgekomen, komt doordat er in het vierde kwartaal €100 mln verloren ging door stakingen, na €131 mln over de eerste negen maanden. Uitgezonderd vrachtvervoer, hebben alle labels aan de winstgroei bijgedragen. Dat geldt ook voor Germanwings/Eurowings, dat afgelopen jaar zwarte cijfers schreef. Het onderliggende operationele resultaat van de passagierstak van de groep als geheel verdubbelde ruimschoots, van €701 mln naar €1,5 mrd. De aangepaste ebitmarge bij het passagiersvervoer verdubbelde daardoor eveneens, tot 6,1%. Voor Lufthansa als geheel bedroeg de ebit-marge 5,7%, 180 basispunten meer dan het jaar ervoor. Kerosinerekening €1 mrd lager Het is vooral de lage olieprijs die voor deze rooskleurige ontwikkeling heeft gezorgd. De kerosinerekening viel het afgelopen jaar liefst bijna €1 mrd lager uit op €5,78 mrd. Naast lagere kosten heeft Lufthansa, zoals gezegd, ook de capaciteit goed in de hand weten te houden. Vergeleken met 2014 is de vloot met vijftien vliegtuigen teruggebracht. De nettowinst bedroeg een kleine €1,7 mrd, gelijk aan €3,67 per aandeel. Lufthansa stelt voor een dividend van €0,50 per aandeel uit te keren; over 2014 werd in het geheel geen dividend uitbetaald. De winstuitkering impliceert een pay out ratio van nog geen 14%, wat valt binnen de dividendpolitiek om 10-25% van de nettowinst uit te keren. Lufthansa heeft als doel om continu dividend uit te blijven keren.
Lufthansa zal over 2015 in totaal €232 mln aan dividend uitkeren
De winstuitkering lijkt karig. Lufthansa schermt echter met een lijstje waaruit blijkt dat het vergeleken met de belangrijkste Europese concurrenten over de periode 2008-2016 de hoogste winstuitkeringen heeft gedaan, uitgedrukt als percentage van de beurswaarde. Lufthansa zal over 2015 in totaal €232 mln aan dividend uitkeren, een bedrag dat het gemakkelijk kan voldoen uit de tot €834 mln gestegen vrije kasstroom. Er is echter ook geld nodig om de balans te versterken. Het afgelopen jaar is de solvabiliteit opgekrikt van 13,2 naar 18,0%, maar dat is nog altijd mager. Lufthansa Voor 2016 voorspelt het concern een licht hogere onderliggende ebit. Het voordeel dat de kerosinerekening dit jaar nog eens €1 mrd lager zal uitvallen, wordt deels teniet gedaan door verdere prijsdruk. Vorig jaar lagen de tarieven al 3,5% lager. Cfo Simone Menne benadrukt het grote belang van kostenreductie en zegt dat de lage olieprijs tot verdere prijsdruk kan leiden.

Bekijk de detailpagina van Lufthansa

‘Het afgelopen jaar was emotioneel een zeer uitdagende periode voor Lufthansa Group’, aldus topman Carsten Spor, verwijzend naar de tragische crash van een toestel van bedrijfsonderdeel Germanwings. Ook de vele stakingen vormen een grote hindernis voor Europa’s grootste luchtvaartorganisatie. Desondanks was het bedrijfsmatig wel een goed jaar, waarbij de cijfers vooral een slinger kregen door de fors gedaalde olieprijs. Het Duitse moederbedrijf van de luchtvaartmaatschappijen Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines en prijsvechter Germanwings/Eurowings toont zich tevens positief over de strategische vooruitgang die is geboekt. Evenals Air France-KLM, worden de Duitsers uit de markt geprijsd door de zeer succesvolle prijsvechters Easyjet en Ryanair, en komt er ook steeds meer concurrentie van maatschappijen uit het Midden-Oosten en in mindere mate Azië. Ook bij Lufthansa wordt daarom noodgedwongen fors bezuinigd, en moet er hard worden gewerkt aan het vergroten van de financiële stabiliteit.

Lufthansa boekte over 2015 een mooie omzetgroei van 6,8% tot €32,1 mrd. Het onderliggende ebit-resultaat steeg met 55% tot €1,8 mrd. Dat cijfer valt in de bandbreedte van €1,75 mrd-1,95 mrd die het bedrijf afgaf bij presentatie van de derdekwartaalcijfers. Dat het definitieve resultaat aan de onderkant van de range is uitgekomen, komt doordat er in het vierde kwartaal €100 mln verloren ging door stakingen, na €131 mln over de eerste negen maanden.

Uitgezonderd vrachtvervoer, hebben alle labels aan de winstgroei bijgedragen. Dat geldt ook voor Germanwings/Eurowings, dat afgelopen jaar zwarte cijfers schreef. Het onderliggende operationele resultaat van de passagierstak van de groep als geheel verdubbelde ruimschoots, van €701 mln naar €1,5 mrd. De aangepaste ebitmarge bij het passagiersvervoer verdubbelde daardoor eveneens, tot 6,1%. Voor Lufthansa als geheel bedroeg de ebit-marge 5,7%, 180 basispunten meer dan het jaar ervoor.

Kerosinerekening €1 mrd lager
Het is vooral de lage olieprijs die voor deze rooskleurige ontwikkeling heeft gezorgd. De kerosinerekening viel het afgelopen jaar liefst bijna €1 mrd lager uit op €5,78 mrd. Naast lagere kosten heeft Lufthansa, zoals gezegd, ook de capaciteit goed in de hand weten te houden. Vergeleken met 2014 is de vloot met vijftien vliegtuigen teruggebracht. De nettowinst bedroeg een kleine €1,7 mrd, gelijk aan €3,67 per aandeel. Lufthansa stelt voor een dividend van €0,50 per aandeel uit te keren; over 2014 werd in het geheel geen dividend uitbetaald. De winstuitkering impliceert een pay out ratio van nog geen 14%, wat valt binnen de dividendpolitiek om 10-25% van de nettowinst uit te keren. Lufthansa heeft als doel om continu dividend uit te blijven keren.

Lufthansa zal over 2015 in totaal €232 mln aan dividend uitkeren

De winstuitkering lijkt karig. Lufthansa schermt echter met een lijstje waaruit blijkt dat het vergeleken met de belangrijkste Europese concurrenten over de periode 2008-2016 de hoogste winstuitkeringen heeft gedaan, uitgedrukt als percentage van de beurswaarde. Lufthansa zal over 2015 in totaal €232 mln aan dividend uitkeren, een bedrag dat het gemakkelijk kan voldoen uit de tot €834 mln gestegen vrije kasstroom. Er is echter ook geld nodig om de balans te versterken. Het afgelopen jaar is de solvabiliteit opgekrikt van 13,2 naar 18,0%, maar dat is nog altijd mager.

Lufthansa

Voor 2016 voorspelt het concern een licht hogere onderliggende ebit. Het voordeel dat de kerosinerekening dit jaar nog eens €1 mrd lager zal uitvallen, wordt deels teniet gedaan door verdere prijsdruk. Vorig jaar lagen de tarieven al 3,5% lager. Cfo Simone Menne benadrukt het grote belang van kostenreductie en zegt dat de lage olieprijs tot verdere prijsdruk kan leiden.

Bekijk de detailpagina van Lufthansa

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ