Berenberg: Tesla
De Duitse investeringsbank uit allereerst zijn zorgen over de lage brutomarge van Tesla, die geschat wordt op 20%. Volgens Berenberg moet de luxeautofabrikant net als BMW en Mercedes in staat zijn om een brutomarge van 35% te realiseren. Dalende batterijkosten en kostenefficiëntie zullen de marges ondersteunen, maar zijn volgens Berenberg niet genoeg om de sterke dollar te compenseren.
De Duitse investeringsbank is wel te spreken over de sterke groei die Tesla sinds de oprichting heeft gerealiseerd, maar verwacht dat nog te verschijnen modellen niet zullen voldoen aan de marktverwachtingen door onder meer het wegvallen van overheidssubsidies. Zo versterkt de Amerikaanse overheid per verkochte Tesla een subsidie van $7500, maar deze regeling loopt in 2019 af, terwijl sommige concurrenten dan nog wel subsidie ontvangen voor hun elektrische modellen. Dit zal er volgens Berenberg mede toe leiden dat de concurrentie in de komende jaren fors toeneemt, ook omdat grote autofabrikanten bereid zijn verlies te lijden op hun elektrische auto’s voor het winnen van marktaandeel. Al met al vindt Berenberg Telsa ten opzichte van zijn concurrenten daarom overgewaardeerd.