Botenbouwer met grote maar haalbare ambities
Het cyclische gehalte van Brunswick staat een verdere opwaardering van het aandeel (k/w van 14,6 voor 2016) in de weg. Maar de verwachte sterke winstgroei belooft nog een mooi rendement in de komende jaren.
Het Amerikaanse Brunswick behoort met een jaaromzet van $3,8 mrd en ruim 12.000 medewerkers wereldwijd tot de grootste producenten van motoren en motorboten voor de pleziervaart en van fitnessapparatuur. Aangezien consumenten hier als eerste op bezuinigen in mindere tijden, halveerde de omzet tijdens de crisisjaren. Maar sinds 2012 zit de botenverkoop weer in de lift. In 2015 groeit de omzet van Brunswick naar verwachting met 7%, ondanks tegenwind van de sterkere dollar, en de winst per aandeel met 16% tot 18%. Een betere productmix, kostenbesparingen en aandeleninkoop geven de winst een impuls, net als de introductie van nieuwe, hoger renderende producten.
Ook voor de komende jaren is het bedrijf bijzonder optimistisch gestemd. Voor de periode 2016-2018 mikt het op een omzetgroei van gemiddeld 7-9% per jaar en een wpa-groei van 15-19%. Dat lijkt op het eerste gezicht erg ambitieus, maar de onderliggende aanname van een wereldwijde economische groei van hoogstens 3% is realistisch. De markt groeit met 3-5% per jaar en die denkt Brunswick zowel autonoom als met acquisities te overtreffen. Bovendien ziet het bedrijf ruimte voor meer kostenbesparingen en aandeleninkoop. De rating is overigens nog wel een stapje verwijderd van ‘investment grade’, hoewel de financiële positie al sterk is verbeterd.
Mooie financiële doelen, maar alles staat of valt bij de economie. Bij een aantrekkende groei valt nog een sterke (vervangings-) vraag naar boten te verwachten. Komt er een recessie, dan vallen de resultaten weer sterk terug. Het bedrijf werkt er echter aan om de afhankelijkheid van de economie te verminderen door meer in te zetten op onderdelen voor boten en fitnessapparatuur, samen goed voor nu ruim 40% van de omzet. Het omzetaandeel van de botenverkoop, het meest cyclische onderdeel, is sinds de crisis al gedaald van 40% naar 30%. Niettemin is het bedrijf nog erg cyclisch.