Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Advies Jeroen Boogaard, 8 jan 2016 11:19

Botenbouwer met grote maar haalbare ambities

0 0 Leestijd ongeveer

Het cyclische gehalte van Brunswick staat een verdere opwaardering van het aandeel (k/w van 14,6 voor 2016) in de weg. Maar de verwachte sterke winstgroei belooft nog een mooi rendement in de komende jaren.

Het Amerikaanse Brunswick behoort met een jaaromzet van $3,8 mrd en ruim 12.000 medewerkers wereldwijd tot de grootste producenten van motoren en motorboten voor de pleziervaart en van fitnessapparatuur. Aangezien consumenten hier als eerste op bezuinigen in mindere tijden, halveerde de omzet tijdens de crisisjaren. Maar sinds 2012 zit de botenverkoop weer in de lift. In 2015 groeit de omzet van Brunswick naar verwachting met 7%, ondanks tegenwind van de sterkere dollar, en de winst per aandeel met 16% tot 18%. Een betere productmix, kostenbesparingen en aandeleninkoop geven de winst een impuls, net als de introductie van nieuwe, hoger renderende producten. Ook voor de komende jaren is het bedrijf bijzonder optimistisch gestemd. Voor de periode 2016-2018 mikt het op een omzetgroei van gemiddeld 7-9% per jaar en een wpa-groei van 15-19%. Dat lijkt op het eerste gezicht erg ambitieus, maar de onderliggende aanname van een wereldwijde economische groei van hoogstens 3% is realistisch. De markt groeit met 3-5% per jaar en die denkt Brunswick zowel autonoom als met acquisities te overtreffen. Bovendien ziet het bedrijf ruimte voor meer kostenbesparingen en aandeleninkoop. De rating is overigens nog wel een stapje verwijderd van ‘investment grade’, hoewel de financiële positie al sterk is verbeterd. Mooie financiële doelen, maar alles staat of valt bij de economie. Bij een aantrekkende groei valt nog een sterke (vervangings-) vraag naar boten te verwachten. Komt er een recessie, dan vallen de resultaten weer sterk terug. Het bedrijf werkt er echter aan om de afhankelijkheid van de economie te verminderen door meer in te zetten op onderdelen voor boten en fitnessapparatuur, samen goed voor nu ruim 40% van de omzet. Het omzetaandeel van de botenverkoop, het meest cyclische onderdeel, is sinds de crisis al gedaald van 40% naar 30%. Niettemin is het bedrijf nog erg cyclisch.

Het Amerikaanse Brunswick behoort met een jaaromzet van $3,8 mrd en ruim 12.000 medewerkers wereldwijd tot de grootste producenten van motoren en motorboten voor de pleziervaart en van fitnessapparatuur. Aangezien consumenten hier als eerste op bezuinigen in mindere tijden, halveerde de omzet tijdens de crisisjaren. Maar sinds 2012 zit de botenverkoop weer in de lift. In 2015 groeit de omzet van Brunswick naar verwachting met 7%, ondanks tegenwind van de sterkere dollar, en de winst per aandeel met 16% tot 18%. Een betere productmix, kostenbesparingen en aandeleninkoop geven de winst een impuls, net als de introductie van nieuwe, hoger renderende producten.

Ook voor de komende jaren is het bedrijf bijzonder optimistisch gestemd. Voor de periode 2016-2018 mikt het op een omzetgroei van gemiddeld 7-9% per jaar en een wpa-groei van 15-19%. Dat lijkt op het eerste gezicht erg ambitieus, maar de onderliggende aanname van een wereldwijde economische groei van hoogstens 3% is realistisch. De markt groeit met 3-5% per jaar en die denkt Brunswick zowel autonoom als met acquisities te overtreffen. Bovendien ziet het bedrijf ruimte voor meer kostenbesparingen en aandeleninkoop. De rating is overigens nog wel een stapje verwijderd van ‘investment grade’, hoewel de financiële positie al sterk is verbeterd.

Mooie financiële doelen, maar alles staat of valt bij de economie. Bij een aantrekkende groei valt nog een sterke (vervangings-) vraag naar boten te verwachten. Komt er een recessie, dan vallen de resultaten weer sterk terug. Het bedrijf werkt er echter aan om de afhankelijkheid van de economie te verminderen door meer in te zetten op onderdelen voor boten en fitnessapparatuur, samen goed voor nu ruim 40% van de omzet. Het omzetaandeel van de botenverkoop, het meest cyclische onderdeel, is sinds de crisis al gedaald van 40% naar 30%. Niettemin is het bedrijf nog erg cyclisch.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ