Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Opinie Vincent van Roon, 26 mei 2015 11:33

Overnamegeruchten op het Beursplein

0 0 Leestijd ongeveer

Rond DSM, Ballast Nedam en TomTom gonst het de laatste dagen van overnamegeruchten. Beleggers hebben hun bedenkingen of het daadwerkelijk tot een bod kan komen.

Grote bedrijven aan het Berusplein worden de laatste tijd steeds vaker betrokken bij overnames en fusies. Altice maakt van het overnemen van bedrijven een dagtaak en ook Shell trok onlangs de stoute schoenen aan. Rond KPN, Binck, Fugro, Heineken en Galapagos blijven geruchten de ronde doen. Tot dusver is het dit jaar alleen tot een bod gekomen op TNT Express. Verrassend was kort geleden het nieuws dat Ahold fusiegesprekken voert met Delhaize. Bij al het overname- en fusienieuws kunnen nog drie nieuwe namen worden genoemd.

DSM

Onlangs werd bekend dat het Duitse Evonik Industries hernieuwde interesse heeft in chemieconcern DSM (Foto: PressReleaseFinder). Het bod van naar verluidt 60 euro werd al snel door het management van DSM afgewezen. De koersreactie op het nieuws was mager, wat impliceert dat de markt er rekening mee houdt dat een overname er voorlopig niet in zit.

Beleggers op fora sluiten niet uit dat het Evonik vroeg of laat toch zal lukken DSM over te nemen. Daarvoor zal het Duitse bedrijf toch wel dieper in de buidel moeten tasten. Het aloude DSM laat zich namelijk niet voor een prikkie van de beurs halen.

Chemiebedrijven zijn heden ten dage een hit om over te nemen. Op fora merkt men op dat Evonik vorig jaar heeft aangegeven op overnamepad te gaan. Daar wordt ook duidelijk over gesproken op de website van het bedrijf. In eerdere instantie richtte Evonik zich naast DSM ook op het Britse Croda International en het Zwitserse Clariant. Laatstgenoemde heeft inmiddels duidelijk gemaakt niet met Evonik in zee te willen. De pijlen van Evonik lijken hierdoor meer en meer gericht op DSM. Ondanks het feit dat Evonik een grote speler is vraagt men zich op fora af of DSM niet een te grote partij is om over te nemen. Financieel kan dat weleens lastig worden.

Analisten denken dat een overname niet heel waarschijnlijk is. Analist Fernand de Boer van Petercam denkt dat DSM een van de vele kandidaten voor Evonik is, maar dat er voorlopig nog helemaal niets concreet is.

De geruchten doen de ronde dat Evonik een nieuw bod op DSM in beraad heeft. Volgens beleggers moet een volgend bod minimaal 70 euro bedragen om te kunnen slagen.

Ballast Nedam

Voor het veelgeplaagde Ballast Nedam lijkt het elke dag verder bergafwaarts te gaan. De bouwer moet alle zeilen bijzetten om een faillissement af te wenden. Nadat de banken overstag zijn gegaan, ligt de meeste pijn om het bedrijf in leven te houden bij de aandeelhouders. Na een grote emissie zijn de belangen van huidige aandeelhouders weinig meer waard.

Ballast Nedam stak de zittende aandeelhouders nog wel een hart onder riem. Het bedrijf liet via een persbericht weten verkennende gesprekken te voeren met meerdere buitenlandse partijen over een fusie of overname. De koers steeg hierdoor fors en staat inmiddels tientallen procenten hoger ten opzichte van het laagste punt.

Beleggers vinden het erg toevallig dat vlak voor de emissie de koers wordt opgekrikt. Op een hogere koers is de verwatering van het aandelenkapitaal veel minder, omdat er een stuk minder aandelen uitgegeven hoeven te worden. Op fora vraagt men zich af welke partij interesse zou kunnen hebben in de verliesgevende bouwer. Het is volgens hen totaal niet aantrekkelijk en zelfs erg gevaarlijk om Ballast Nedam te nemen. De Oostenrijkse branchegenoot Strabag zou volgens marktgeruchten de meest voor de hand liggende overnamepartij kunnen zijn.

Opvallend genoeg werd eenzelfde persbericht de laatste handelsdag van vorig jaar ook naar buiten gebracht. Toen leken partijen juist af te haken en verslechterde de situatie van Ballast Nedam verder.

Beleggers trekken de woorden van het management dus sterk in twijfel. Is er werkelijk sprake van een overname of fusie of werden geruchten hierover alleen de wereld in geholpen om de emissie te doen slagen? Ondanks het feit dat zelfs het NOS Journaal de verkennende gesprekken als groot nieuws presenteerde lijken forumleden nog lang niet overtuigd. Zij zien dit als een tijdelijke opleving van de aandelenkoers.

TomTom

Het nieuws dat Nolia zijn kaartendivisie HERE wil verkopen bracht ook het aandeel TomTom (Foto: Yutaka Tsutano) vol in de belangstelling van beleggers. Vorige week kwam Apple met het bericht dat het zijn business-overeenkomst met TomTom verlengt. Volgens beleggers op fora zouden deze twee berichten weleens met elkaar te maken kunnen hebben.

Er dreigt een ware biedingsoorlog te ontstaan op HERE. Het aantal partijen dat interesse toont in HERE loopt steeds verder op en ook de prijs wordt hierdoor sterk omhoog gedreven. Tencent, Baidu, Uber, Microsoft, autofabrikanten, private-equitypartijen en zelfs Facebook drijven de prijs al naar een record van 4 miljard USD. Beleggers geven aan dat de huidige waarde van TomTom ongeveer 2 miljard euro is. Naast de kaartendivisie krijg je daarvoor ook de rest van TomTom cadeau.

Het aandeel TomTom stijgt dus sterk op het feit dat zijn kaartendivisie wordt ondergewaardeerd ten opzichte van HERE. Beleggers en analisten geven aan dat op basis van de bedragen die op HERE worden geboden een aandelenkoers van 13,50 euro bij TomTom past. Wanneer Telematics en Consumer worden gesplitst zou de waarde zelfs kunnen oplopen boven de 20 euro per aandeel. Niet voor niets dat aandelen tegen de huidige aandelenprijs als warme broodjes over de toonbank gaan.

Het gegeven dat Apple zijn overeenkomst met TomTom verlengt, impliceert dat dat bedrijf zich dus niet mengt in de strijd om HERE. Apple blijft TomTom trouw, maar lijkt zich wel aanbevolen te houden om TomTom wellicht in de toekomst over te nemen. Deze geruchten gaan al veel langer.
Mocht Apple toch besluiten om TomTom niet over te nemen dan zorgt de verlengde business-overeenkomst ervoor dat TomTom tientallen miljoenen euro omzet via Apple genereert.

Op fora wijst men erop dat Apple wel eens een andere reden kan hebben om zijn overeenkomst met TomTom te verlengen. Wellicht gaat een van de afvallers in de biedingsstrijd om HERE een bod doen op TomTom. Als TomTom in andere handen valt heeft Apple in elk geval zekerheid dat het huidige contract tegen dezelfde voorwaarden wordt voortgezet. Dit is uiteraard belangrijk voor de continuïteit van Apple.

Al deze mogelijke scenario’s zorgen er volgens beleggers voor dat partijen die short zitten de aandelen moeten terugkopen. Het wordt hen waarschijnlijk te heet onder de voeten. Dit kan een versterkt effect hebben in de stijging van het aandeel. Volgens beleggers is er maar een weg voor het aandeel TomTom: The only way is up!

Grote bedrijven aan het Berusplein worden de laatste tijd steeds vaker betrokken bij overnames en fusies. Altice maakt van het overnemen van bedrijven een dagtaak en ook Shell trok onlangs de stoute schoenen aan. Rond KPN, Binck, Fugro, Heineken en Galapagos blijven geruchten de ronde doen. Tot dusver is het dit jaar alleen tot een bod gekomen op TNT Express. Verrassend was kort geleden het nieuws dat Ahold fusiegesprekken voert met Delhaize. Bij al het overname- en fusienieuws kunnen nog drie nieuwe namen worden genoemd.

DSM

Onlangs werd bekend dat het Duitse Evonik Industries hernieuwde interesse heeft in chemieconcern DSM (Foto: PressReleaseFinder). Het bod van naar verluidt 60 euro werd al snel door het management van DSM afgewezen. De koersreactie op het nieuws was mager, wat impliceert dat de markt er rekening mee houdt dat een overname er voorlopig niet in zit.

Beleggers op fora sluiten niet uit dat het Evonik vroeg of laat toch zal lukken DSM over te nemen. Daarvoor zal het Duitse bedrijf toch wel dieper in de buidel moeten tasten. Het aloude DSM laat zich namelijk niet voor een prikkie van de beurs halen.

Chemiebedrijven zijn heden ten dage een hit om over te nemen. Op fora merkt men op dat Evonik vorig jaar heeft aangegeven op overnamepad te gaan. Daar wordt ook duidelijk over gesproken op de website van het bedrijf. In eerdere instantie richtte Evonik zich naast DSM ook op het Britse Croda International en het Zwitserse Clariant. Laatstgenoemde heeft inmiddels duidelijk gemaakt niet met Evonik in zee te willen. De pijlen van Evonik lijken hierdoor meer en meer gericht op DSM. Ondanks het feit dat Evonik een grote speler is vraagt men zich op fora af of DSM niet een te grote partij is om over te nemen. Financieel kan dat weleens lastig worden.

Analisten denken dat een overname niet heel waarschijnlijk is. Analist Fernand de Boer van Petercam denkt dat DSM een van de vele kandidaten voor Evonik is, maar dat er voorlopig nog helemaal niets concreet is.

De geruchten doen de ronde dat Evonik een nieuw bod op DSM in beraad heeft. Volgens beleggers moet een volgend bod minimaal 70 euro bedragen om te kunnen slagen.

Ballast Nedam

Voor het veelgeplaagde Ballast Nedam lijkt het elke dag verder bergafwaarts te gaan. De bouwer moet alle zeilen bijzetten om een faillissement af te wenden. Nadat de banken overstag zijn gegaan, ligt de meeste pijn om het bedrijf in leven te houden bij de aandeelhouders. Na een grote emissie zijn de belangen van huidige aandeelhouders weinig meer waard.

Ballast Nedam stak de zittende aandeelhouders nog wel een hart onder riem. Het bedrijf liet via een persbericht weten verkennende gesprekken te voeren met meerdere buitenlandse partijen over een fusie of overname. De koers steeg hierdoor fors en staat inmiddels tientallen procenten hoger ten opzichte van het laagste punt.

Beleggers vinden het erg toevallig dat vlak voor de emissie de koers wordt opgekrikt. Op een hogere koers is de verwatering van het aandelenkapitaal veel minder, omdat er een stuk minder aandelen uitgegeven hoeven te worden. Op fora vraagt men zich af welke partij interesse zou kunnen hebben in de verliesgevende bouwer. Het is volgens hen totaal niet aantrekkelijk en zelfs erg gevaarlijk om Ballast Nedam te nemen. De Oostenrijkse branchegenoot Strabag zou volgens marktgeruchten de meest voor de hand liggende overnamepartij kunnen zijn.

Opvallend genoeg werd eenzelfde persbericht de laatste handelsdag van vorig jaar ook naar buiten gebracht. Toen leken partijen juist af te haken en verslechterde de situatie van Ballast Nedam verder.

Beleggers trekken de woorden van het management dus sterk in twijfel. Is er werkelijk sprake van een overname of fusie of werden geruchten hierover alleen de wereld in geholpen om de emissie te doen slagen? Ondanks het feit dat zelfs het NOS Journaal de verkennende gesprekken als groot nieuws presenteerde lijken forumleden nog lang niet overtuigd. Zij zien dit als een tijdelijke opleving van de aandelenkoers.

TomTom

Het nieuws dat Nolia zijn kaartendivisie HERE wil verkopen bracht ook het aandeel TomTom (Foto: Yutaka Tsutano) vol in de belangstelling van beleggers. Vorige week kwam Apple met het bericht dat het zijn business-overeenkomst met TomTom verlengt. Volgens beleggers op fora zouden deze twee berichten weleens met elkaar te maken kunnen hebben.

Er dreigt een ware biedingsoorlog te ontstaan op HERE. Het aantal partijen dat interesse toont in HERE loopt steeds verder op en ook de prijs wordt hierdoor sterk omhoog gedreven. Tencent, Baidu, Uber, Microsoft, autofabrikanten, private-equitypartijen en zelfs Facebook drijven de prijs al naar een record van 4 miljard USD. Beleggers geven aan dat de huidige waarde van TomTom ongeveer 2 miljard euro is. Naast de kaartendivisie krijg je daarvoor ook de rest van TomTom cadeau.

Het aandeel TomTom stijgt dus sterk op het feit dat zijn kaartendivisie wordt ondergewaardeerd ten opzichte van HERE. Beleggers en analisten geven aan dat op basis van de bedragen die op HERE worden geboden een aandelenkoers van 13,50 euro bij TomTom past. Wanneer Telematics en Consumer worden gesplitst zou de waarde zelfs kunnen oplopen boven de 20 euro per aandeel. Niet voor niets dat aandelen tegen de huidige aandelenprijs als warme broodjes over de toonbank gaan.

Het gegeven dat Apple zijn overeenkomst met TomTom verlengt, impliceert dat dat bedrijf zich dus niet mengt in de strijd om HERE. Apple blijft TomTom trouw, maar lijkt zich wel aanbevolen te houden om TomTom wellicht in de toekomst over te nemen. Deze geruchten gaan al veel langer.
Mocht Apple toch besluiten om TomTom niet over te nemen dan zorgt de verlengde business-overeenkomst ervoor dat TomTom tientallen miljoenen euro omzet via Apple genereert.

Op fora wijst men erop dat Apple wel eens een andere reden kan hebben om zijn overeenkomst met TomTom te verlengen. Wellicht gaat een van de afvallers in de biedingsstrijd om HERE een bod doen op TomTom. Als TomTom in andere handen valt heeft Apple in elk geval zekerheid dat het huidige contract tegen dezelfde voorwaarden wordt voortgezet. Dit is uiteraard belangrijk voor de continuïteit van Apple.

Al deze mogelijke scenario’s zorgen er volgens beleggers voor dat partijen die short zitten de aandelen moeten terugkopen. Het wordt hen waarschijnlijk te heet onder de voeten. Dit kan een versterkt effect hebben in de stijging van het aandeel. Volgens beleggers is er maar een weg voor het aandeel TomTom: The only way is up!

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.