Updates

Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden
Aandelen Nederland

RELX

Advies
houden
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Nederland

GrandVision

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
kopen
image description
Opinie Redactie Beleggers Belangen, 2 jan 2015 12:36

Koopjes in de luxesector

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden
Aandelen Nederland

RELX

Advies
houden
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Nederland

GrandVision

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
kopen

Candriam Investors Group ziet koopjes in de sector luxegoederen.

Aandelen in de sector luxegoederen hadden het in 2014 zwaar, met achterblijvende koersen vergeleken met de totale markt. De resultaten vielen namelijk tegen en dat leidde tot koerscorrecties. Vermogensbeheerder Candriam stelt dat een herstel van de resultaten voorlopig niet aan de orde is. Anticorruptiemaatregelen in Zuidoost-Azië leggen druk op de uitgaven voor luxegoederen en in Hongkong heeft de politieke en sociale instabiliteit negatieve effecten op de markt. In Europa is er ook niet of nauwelijks herstel en Japan is instabiel. Alleen de Amerikaanse markt is bevredigend.

Ondanks dit marktbeeld ziet Candriam koopkansen voor enkele bedrijven die opereren in een markt met een verwachte groei van 4 tot 6% op jaarbasis over de komende drie jaar: Yoox, Luxottica, Richemont, Swatch en BMW.

Yoox (Italië) exploiteert in meer dan honderd landen webwinkels en distributiecentra namens topmerken. Door deze bijzondere positie heeft het bedrijf relatief weinig last van concurrentie van internetpartijen in massamarkten. Yoox maakt een sterke omzetgroei door van 25 à 30% per jaar en genereert bovendien een hoge winst- en kasstroom.

Luxottica (Italië) produceert (deels eigen) merkbrillen (Ray-Ban en Prada) en verkoopt deze wereldwijd via 6300 winkels. Het bedrijf heeft lage kosten, behaalt de hoogste marges in de sector, zit in het midden- en hogere segment van de markt en groeit in de oogheelkundige markt.

Richemont (Zwitserland) is na LVMH het grootste luxebedrijf, sterk in horloges (Cartier, foto: Mike Appel) en sieraden – de groeimarkt bij uitstek – en genereert een riante cashflow die voor de uitbreiding van het verkoopnetwerk ingezet wordt.

Swatch (Zwitserland) maakt horloges (onder andere Tissot) en onderdelen voor alle marktsegmenten, en profiteert van de groeiende middenklasse in China die steeds meer te besteden krijgt. In China haalt het bedrijf al 38% van de groepsomzet.

BMW zit in het bovenste segment van de automarkt met ruime marges en een dynamische ontwikkeling van nieuwe typen.