Updates

Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Opinie Vincent van Roon, 5 mei 2014 11:27

‘Kijk niet op van koersverdubbeling’

0 0 Leestijd ongeveer

Analisten en beleggers zien weer brood in het aandeel TomTom. Al loert het gevaar dat het bedrijf op den duur vermorzeld wordt door giganten als Apple en Google.

Weet u nog wat de aandelenkoers van TomTom in 2007 deed ? De enorme hype om een navigatiekastje te kopen voor in de auto zorgde ervoor dat het aandeel een hoogtepunt noteerde van EUR 60,00! Tijdens de beursgang in mei 2005 noteerde het aandeel nog EUR 15,00. Toen eenmaal bleek dat iedereen inmiddels een navigatiekastje had gekocht begon de lijdensweg voor aandeelhouders van Tomtom. Ook door het veel te duur overgenomen Tele Atlas daalde het aandeel in 2009 naar maar liefst EUR 3,00.

Het bedrijf is langzaam aan het hervormen en verraste eindelijk weer eens tijdens de presentatie van de eerstekwartaalcijfers. Het aandeel is sindsdien meer dan 10% opgelopen tot een huidige koers van EUR 5,29. Is dit de aanzet naar een nieuwe bloeiperiode van het bedrijf ?

Groeiende onderdelen

TomTom heeft vier onderdelen. Consumer, Automotive, Licensing en Telematics.

Consumer is en blijft het grootste onderdeel. Hieronder valt de verkoop van navigatiekastjes, die tevens nog steeds de grootste omzet genereert. Nieuw is het sporthorloge, met GPS en hartslagmeter, dat TomTom naar de markt heeft gebracht. Hier wordt veel van verwacht door het bedrijf en beleggers. Ook gaat het bedrijf zich meer richten op het leveren van navigatie aan motorrijders.

De drie overige onderdelen zijn op basis van omzet ongeveer even groot. Licensing is het minst draaiende onderdeel op dit moment. Van Automotive, het verkopen van kaarten, verkeer en software aan autofabrikanten wordt veel groei verwacht in de komende jaren.

Telematics draait op dit moment het best en van dit onderdeel wordt de komende jaren het meest verwacht. Dit onderdeel houdt zich bezig met wagenparkbeheer. TomTom zet apparatuur in auto`s  waardoor deze te volgen zijn. Op die manier kan een bedrijf precies zien welke routes er gereden worden en auto`s efficiënter inzetten waardoor er bijvoorbeeld brandstof bespaard kan worden. Telematics is de nieuwe naam voor de voormalige divisie Business Solutions. Die haalde vorig jaar voor 85 miljoen euro aan opbrengsten binnen.

TomTom verwacht dat de opbrengsten bij Telematics de komende 2 tot 3 jaar zullen verdubbelen. Dat zei topman Harold Goddijn donderdag 1 mei tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Goddijn gaf eerder bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers al aan tevreden te zijn met de ontwikkelingen bij Telematics. De aanwas van nieuwe klanten is daar versneld, wat zich vertaalde in een flinke omzetgroei in het eerste kwartaal. Ook versterkt TomTom de tak met de overname van zijn Franse branchegenoot DAMS.

Cijfers

De nettowinst over de eerste drie maanden van dit jaar kwam uit op EUR 7,6 miljoen, tegen een verlies van EUR 2,2 miljoen een jaar eerder. De omzet bedroeg EUR 205,4 miljoen, een toename van 2% ten opzichte van 2013. Het resultaat werd beïnvloed door een eenmalige belastingbate. Mede door deze meevaller verhoogt het bedrijf de verwachtingen voor de rest van het jaar.

Bij het onderdeel Consumer steeg de omzet in het eerste kwartaal met 1% tot EUR 125 miljoen, onder meer door hogere PND-inkomsten (personal navigation devices) en een hogere omzet uit sporthorloges. Ook bij Automotive steeg de omzet licht, met 1% tot EUR 29 miljoen. De omzet uit licenties lag echter 12% lager op EUR 26 miljoen, terwijl Telematics een 29% hogere omzet boekte van EUR 25 miljoen.

"We zijn het jaar sterk begonnen met resultaten die de verwachtingen overtreffen en we hebben belangrijke nieuwe producten gelanceerd bij al onze onderdelen", zegt CEO Harold Goddijn in een toelichting.

TomTom voorziet voor 2014 nu een omzet van minimaal EUR 900 miljoen. De aangepaste winst per aandeel wordt geraamd op EUR 0,25, inclusief de 4 cent belastingbate, waar eerder werd uitgegaan van EUR 0,20.

De concurrenten

  • De belangrijkste directe concurrent van TomTom, het Amerikaanse Garmin, heeft in het eerste kwartaal een omzet behaald van 583 miljoen dollar (421 miljoen euro), 10 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst steeg van 89 miljoen naar 119 miljoen dollar. Vooral de verkoop van sportproducten zoals sporthorloges, stappentellers en hartslagmeters nam sterk toe. Het aandeel van Garmin steeg sinds de publicatie van de eerstekwartaalcijfers met 6%.
  • Het Chinese internetconcern Alibaba lijft de maker van digitale kaarten en navigatiesoftware AutoNavi helemaal in. De partijen maakten kort geleden het definitieve akkoord over de overname bekend. De aankoop wordt geschat op 1,5 miljard dollar, circa 1,1 miljard euro. Met AutoNavi krijgt Alibaba de populairste leverancier van navigatiediensten in handen. Het bedrijf werkt op de Chinese markt samen met TomTom. Alibaba had al 28 procent van AutoNavi in handen en betaalt nu voor de rest 21 dollar per aandeel in cash. Het aandeel steeg na bekendmaking van 16 dollar naar 20,72 dollar.

Analisten

Analisten van Rabobank en SNS Securities constateren dat TomTom het nieuwe jaar goed is begonnen. Zowel de consumentenomzet als de omzet uit zakelijke diensten verraste in positieve zin, net als de winstcijfers.

De verhoogde winstverwachting waar TomTom mee kwam, is volgens Rabo grotendeels het gevolg van de belastingmeevaller die het bedrijf in het eerste kwartaal aan een positief nettoresultaat hielp. Ook SNS is die mening toegedaan. Dat ook de omzetverwachting is verhoogd, kan volgens Rabobank mede te maken hebben met de aangekondigde overname van DAMS in Frankrijk. De marktvorsers van de bank schatten dat die een bijdrage van 7,6 miljoen euro zou kunnen leveren aan de jaaromzet.

Al met al spreekt SNS van een solide eerste kwartaal, waarin de omzet ondanks een krimpende PND-markt is gegroeid. Wel blijft de bank bezorgd over de hogere investeringen die het bedrijf zal moeten doen in onderzoek en ontwikkeling en de kosten van de database. Zowel SNS als Rabo heeft een hold-advies voor TomTom.

Forum

Op de Nederlandse beleggingsfora zijn beleggers sterk verdeeld over de toekomst van TomTom. Het merendeel is behoorlijk positief over het bedrijf en ziet de onderdelen Telematics, Automotive en Licensing sterk groeien de komende jaren. Anderen zien juist een gevaar dat bedrijven als Apple en Google de markt gaan veroveren. Forumleden geven aan dat deze partijen zo sterk zijn dat ze zelfs een gevestigd bedrijf als TomTom de das om kunnen doen. Ook doen er weer vele overnamegeruchten de ronde op de fora. Die laaiden weer op toen Alibaba bekend maakte AutoNavi volledig in te lijven.

“Persoonlijk verwacht ik dat Apple of Samsung binnen 1 (3-4 miljard) a 2 jaar (4-6 miljard) de kaartendatabase van TomTom overneemt. Ook zonder zo'n overname gaat naar mijn verwachting de koers van TomTom de komende jaren naar minimaal 30 euro. Ik zit daarom long in TomTom.”

“Door de onderwaardering is het grootste gevaar op de korte termijn een smerige delisting tegen een prikkie van 6-8 euro door exit-boeven en hun dirty bank.”

“De 3 groeibriljantjes Telematics, Automotive en Licensing kunnen nog harder gaan groeien in de komende jaren.”

“De toekomst van het schuldenvrije en winstgevende TomTom ziet er zeer veelbelovend uit (het is een succesvol en wereldwijd actief technologiebedrijf waar we in Nederland zeer trots op mogen zijn)

Telematics is slechts 1 van de 3 groeibriljanten van TomTom.
2014-start snelle groei Telematics
2015-start snelle groei Automotive
2015/2016-start snelle groei Licensing

Automotive gaat de komende jaren fors groeien door vele nieuwe contracten die zijn binnengehaald. Naast steeds meer modellen met TomTom-inside groeit tegelijkertijd het aantal automobilisten dat kiest voor inbouw (take-rate). De TomTom-Traffic wordt ook door steeds meer autofabrikanten aangeschaft (Mercedes, Ford, Toyota etc.)

Licensing heeft met Apple en Blackberry vele honderden miljoenen klanten (Samsung komt wellicht ook nog binnen) en dat loopt nu snel door naar 1 miljard smartphones met TomTom-inside. Zodra die klanten de location based services ontdekken en meer en meer gaan gebruiken gaat de kassa rinkelen.

De traditionele kastjes-business van Consumer blijft het verrassend goed doen door margeverbetering, groei marktaandeel en innovatie (de nieuwe GO is met real-time traffic en de gebruikersinterface de absolute wereldklasse). TomTom is nu ook zeer succesvol aan het worden met nieuwe producten zoals de vederlichte en gebruikersvriendelijke Sportswatches met ingebouwde hartslagmeter.

Ik kijk er niet gek van op als de koers van TomTom dit jaar verdubbelt. En dan heb ik het nog niet over 2015-2016-2017 als de winsten naar verwachting zeer fors gaan groeien (de deals zijn binnen)”

Wat vindt u?

De koerswinstverhouding van TomTom is 20 op basis van de verwachte winstcijfers over 2014. De waardering is niet overdreven hoog. De markt lijkt wat terughoudend te zijn over de mooie groeimogelijkheden die er liggen. De verwachtingen over Automotive, Licensing en Telematics zijn het hoogst. Denkt u dat deze onderdelen TomTom weer laten bloeien de komende jaren? Of wordt TomTom de komende jaren weggedrukt door grotere partijen als Apple en Google?

Weet u nog wat de aandelenkoers van TomTom in 2007 deed ? De enorme hype om een navigatiekastje te kopen voor in de auto zorgde ervoor dat het aandeel een hoogtepunt noteerde van EUR 60,00! Tijdens de beursgang in mei 2005 noteerde het aandeel nog EUR 15,00. Toen eenmaal bleek dat iedereen inmiddels een navigatiekastje had gekocht begon de lijdensweg voor aandeelhouders van Tomtom. Ook door het veel te duur overgenomen Tele Atlas daalde het aandeel in 2009 naar maar liefst EUR 3,00.

Het bedrijf is langzaam aan het hervormen en verraste eindelijk weer eens tijdens de presentatie van de eerstekwartaalcijfers. Het aandeel is sindsdien meer dan 10% opgelopen tot een huidige koers van EUR 5,29. Is dit de aanzet naar een nieuwe bloeiperiode van het bedrijf ?

Groeiende onderdelen

TomTom heeft vier onderdelen. Consumer, Automotive, Licensing en Telematics.

Consumer is en blijft het grootste onderdeel. Hieronder valt de verkoop van navigatiekastjes, die tevens nog steeds de grootste omzet genereert. Nieuw is het sporthorloge, met GPS en hartslagmeter, dat TomTom naar de markt heeft gebracht. Hier wordt veel van verwacht door het bedrijf en beleggers. Ook gaat het bedrijf zich meer richten op het leveren van navigatie aan motorrijders.

De drie overige onderdelen zijn op basis van omzet ongeveer even groot. Licensing is het minst draaiende onderdeel op dit moment. Van Automotive, het verkopen van kaarten, verkeer en software aan autofabrikanten wordt veel groei verwacht in de komende jaren.

Telematics draait op dit moment het best en van dit onderdeel wordt de komende jaren het meest verwacht. Dit onderdeel houdt zich bezig met wagenparkbeheer. TomTom zet apparatuur in auto`s  waardoor deze te volgen zijn. Op die manier kan een bedrijf precies zien welke routes er gereden worden en auto`s efficiënter inzetten waardoor er bijvoorbeeld brandstof bespaard kan worden. Telematics is de nieuwe naam voor de voormalige divisie Business Solutions. Die haalde vorig jaar voor 85 miljoen euro aan opbrengsten binnen.

TomTom verwacht dat de opbrengsten bij Telematics de komende 2 tot 3 jaar zullen verdubbelen. Dat zei topman Harold Goddijn donderdag 1 mei tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Goddijn gaf eerder bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers al aan tevreden te zijn met de ontwikkelingen bij Telematics. De aanwas van nieuwe klanten is daar versneld, wat zich vertaalde in een flinke omzetgroei in het eerste kwartaal. Ook versterkt TomTom de tak met de overname van zijn Franse branchegenoot DAMS.

Cijfers

De nettowinst over de eerste drie maanden van dit jaar kwam uit op EUR 7,6 miljoen, tegen een verlies van EUR 2,2 miljoen een jaar eerder. De omzet bedroeg EUR 205,4 miljoen, een toename van 2% ten opzichte van 2013. Het resultaat werd beïnvloed door een eenmalige belastingbate. Mede door deze meevaller verhoogt het bedrijf de verwachtingen voor de rest van het jaar.

Bij het onderdeel Consumer steeg de omzet in het eerste kwartaal met 1% tot EUR 125 miljoen, onder meer door hogere PND-inkomsten (personal navigation devices) en een hogere omzet uit sporthorloges. Ook bij Automotive steeg de omzet licht, met 1% tot EUR 29 miljoen. De omzet uit licenties lag echter 12% lager op EUR 26 miljoen, terwijl Telematics een 29% hogere omzet boekte van EUR 25 miljoen.

"We zijn het jaar sterk begonnen met resultaten die de verwachtingen overtreffen en we hebben belangrijke nieuwe producten gelanceerd bij al onze onderdelen", zegt CEO Harold Goddijn in een toelichting.

TomTom voorziet voor 2014 nu een omzet van minimaal EUR 900 miljoen. De aangepaste winst per aandeel wordt geraamd op EUR 0,25, inclusief de 4 cent belastingbate, waar eerder werd uitgegaan van EUR 0,20.

De concurrenten

  • De belangrijkste directe concurrent van TomTom, het Amerikaanse Garmin, heeft in het eerste kwartaal een omzet behaald van 583 miljoen dollar (421 miljoen euro), 10 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst steeg van 89 miljoen naar 119 miljoen dollar. Vooral de verkoop van sportproducten zoals sporthorloges, stappentellers en hartslagmeters nam sterk toe. Het aandeel van Garmin steeg sinds de publicatie van de eerstekwartaalcijfers met 6%.
  • Het Chinese internetconcern Alibaba lijft de maker van digitale kaarten en navigatiesoftware AutoNavi helemaal in. De partijen maakten kort geleden het definitieve akkoord over de overname bekend. De aankoop wordt geschat op 1,5 miljard dollar, circa 1,1 miljard euro. Met AutoNavi krijgt Alibaba de populairste leverancier van navigatiediensten in handen. Het bedrijf werkt op de Chinese markt samen met TomTom. Alibaba had al 28 procent van AutoNavi in handen en betaalt nu voor de rest 21 dollar per aandeel in cash. Het aandeel steeg na bekendmaking van 16 dollar naar 20,72 dollar.

Analisten

Analisten van Rabobank en SNS Securities constateren dat TomTom het nieuwe jaar goed is begonnen. Zowel de consumentenomzet als de omzet uit zakelijke diensten verraste in positieve zin, net als de winstcijfers.

De verhoogde winstverwachting waar TomTom mee kwam, is volgens Rabo grotendeels het gevolg van de belastingmeevaller die het bedrijf in het eerste kwartaal aan een positief nettoresultaat hielp. Ook SNS is die mening toegedaan. Dat ook de omzetverwachting is verhoogd, kan volgens Rabobank mede te maken hebben met de aangekondigde overname van DAMS in Frankrijk. De marktvorsers van de bank schatten dat die een bijdrage van 7,6 miljoen euro zou kunnen leveren aan de jaaromzet.

Al met al spreekt SNS van een solide eerste kwartaal, waarin de omzet ondanks een krimpende PND-markt is gegroeid. Wel blijft de bank bezorgd over de hogere investeringen die het bedrijf zal moeten doen in onderzoek en ontwikkeling en de kosten van de database. Zowel SNS als Rabo heeft een hold-advies voor TomTom.

Forum

Op de Nederlandse beleggingsfora zijn beleggers sterk verdeeld over de toekomst van TomTom. Het merendeel is behoorlijk positief over het bedrijf en ziet de onderdelen Telematics, Automotive en Licensing sterk groeien de komende jaren. Anderen zien juist een gevaar dat bedrijven als Apple en Google de markt gaan veroveren. Forumleden geven aan dat deze partijen zo sterk zijn dat ze zelfs een gevestigd bedrijf als TomTom de das om kunnen doen. Ook doen er weer vele overnamegeruchten de ronde op de fora. Die laaiden weer op toen Alibaba bekend maakte AutoNavi volledig in te lijven.

“Persoonlijk verwacht ik dat Apple of Samsung binnen 1 (3-4 miljard) a 2 jaar (4-6 miljard) de kaartendatabase van TomTom overneemt. Ook zonder zo'n overname gaat naar mijn verwachting de koers van TomTom de komende jaren naar minimaal 30 euro. Ik zit daarom long in TomTom.”

“Door de onderwaardering is het grootste gevaar op de korte termijn een smerige delisting tegen een prikkie van 6-8 euro door exit-boeven en hun dirty bank.”

“De 3 groeibriljantjes Telematics, Automotive en Licensing kunnen nog harder gaan groeien in de komende jaren.”

“De toekomst van het schuldenvrije en winstgevende TomTom ziet er zeer veelbelovend uit (het is een succesvol en wereldwijd actief technologiebedrijf waar we in Nederland zeer trots op mogen zijn)

Telematics is slechts 1 van de 3 groeibriljanten van TomTom.
2014-start snelle groei Telematics
2015-start snelle groei Automotive
2015/2016-start snelle groei Licensing

Automotive gaat de komende jaren fors groeien door vele nieuwe contracten die zijn binnengehaald. Naast steeds meer modellen met TomTom-inside groeit tegelijkertijd het aantal automobilisten dat kiest voor inbouw (take-rate). De TomTom-Traffic wordt ook door steeds meer autofabrikanten aangeschaft (Mercedes, Ford, Toyota etc.)

Licensing heeft met Apple en Blackberry vele honderden miljoenen klanten (Samsung komt wellicht ook nog binnen) en dat loopt nu snel door naar 1 miljard smartphones met TomTom-inside. Zodra die klanten de location based services ontdekken en meer en meer gaan gebruiken gaat de kassa rinkelen.

De traditionele kastjes-business van Consumer blijft het verrassend goed doen door margeverbetering, groei marktaandeel en innovatie (de nieuwe GO is met real-time traffic en de gebruikersinterface de absolute wereldklasse). TomTom is nu ook zeer succesvol aan het worden met nieuwe producten zoals de vederlichte en gebruikersvriendelijke Sportswatches met ingebouwde hartslagmeter.

Ik kijk er niet gek van op als de koers van TomTom dit jaar verdubbelt. En dan heb ik het nog niet over 2015-2016-2017 als de winsten naar verwachting zeer fors gaan groeien (de deals zijn binnen)”

Wat vindt u?

De koerswinstverhouding van TomTom is 20 op basis van de verwachte winstcijfers over 2014. De waardering is niet overdreven hoog. De markt lijkt wat terughoudend te zijn over de mooie groeimogelijkheden die er liggen. De verwachtingen over Automotive, Licensing en Telematics zijn het hoogst. Denkt u dat deze onderdelen TomTom weer laten bloeien de komende jaren? Of wordt TomTom de komende jaren weggedrukt door grotere partijen als Apple en Google?

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.