Updates

Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Accell

Advies
houden
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
houden
Aandelen Nederland

RELX

Advies
houden
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Nederland

GrandVision

Advies
kopen
image description
Opinie Redactie Beleggers Belangen, 5 dec 2013 12:55

Orders stromen binnen

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Accell

Advies
houden
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
houden
Aandelen Nederland

RELX

Advies
houden
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Nederland

GrandVision

Advies
kopen

Het kan niet op voor de grote vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. De miljardenorders vanuit het Midden-Oosten en Azië stromen binnen.

Luchtvaartmaatschappijen in Europa en de VS beleven moeilijke tijden, staat in Beleggers Belangen van 6 december. Ze gaan al jaren gebukt onder de hoge olieprijs, die ze door economische zwakte en felle concurrentie onvoldoende in de ticketprijs kunnen verwerken.

Vliegtuigbouwers spinnen juist garen bij deze ontwikkeling. Enerzijds doordat noodlijdende maatschappijen zich genoodzaakt voelen te investeren in lichtere en grotere toestellen om de kerosinekosten te drukken; anderzijds omdat er ook gebieden zijn waar het de luchtvaartbranche juist voor de wind gaat.

Orderboek

De globalisering en toenemende welvaart in niet-Westerse delen van de wereld zorgt voor steeds meer luchtverkeer. Een langetermijntrend waar het einde voorlopig niet van in zicht is. Het orderboek van Airbus puilt uit: het behelst €642,5 mrd, waarvan €32,5 mrd binnenkwam tijdens de recente Dubai Airshow. De maatschappij Emirates kocht vijftig A380’s en concurrent Ethiad sloeg 87 van die toestellen in.

Behalve de bouwers, pikken ook de toeleveranciers een graantje mee. De productie moet flink worden opgeschroefd door de enorme vraag, en daarvoor moet de hele productieketen gesmeerd werken. Hiaten in het systeem kunnen rampzalige gevolgen hebben; dat ondervond Boeing in 1997 toen het voor het eerst in vijftig jaar in de rode cijfers dook. Nederlandse bedrijven die een toontje meezingen in de grote vliegtuigsymfonie zijn Ten Cate (composietmaterialen) en Aalberts (specifieke systemen en componenten).

Profiteren

Het afwegen van de kansen van de grootste spelers op deze markt is niet eenvoudig. Tegen Airbus spreekt de politieke inmenging, hoewel die wel minder wordt. De Franse en Duitse staat hebben ieder nog een belang van 12% in het concern en Spanje 4%. Ruimte omhoog heeft het aandeel nog wel, al moet Airbus wel op de kosten letten.

Boeing zit minder onder het juk van de (Amerikaanse) overheid en heeft vergelijkbare winstverwachtingen. Dat concern is weer kwetsbaar door mankementen aan zijn paradepaardje: de Dreamliner. Ook is het aandeel momenteel nogal duur.


Verder deze week in Beleggers Belangen:

  • Philips pakt het overzichtelijker aan
  • Technologie kijkt naar korte termijn
  • Groei van Tesco valt nagenoeg stil
  • Prijsontwikkeling rijst onvoorspelbaar


Wilt u ook als eerste op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op beleggersgebied? Neem een abonnement.