Weinig kansen in Iran
Bedrijven hebben nog weinig profijt van het nucleaire akkoord met Iran.
Het internationale akkoord dat Iran heeft gesloten over zijn nucleaire programma heeft vooralsnog weinig positieve gevolgen voor het bedrijfsleven. De sancties die het land zijn opgelegd worden op enkele punten wel iets verzacht, maar dat is niet van grote betekenis, aldus nieuwsdienst Bloomberg na contact met bedrijven die voorheen veel zaken in Iran deden. 'De betekenis van het akkoord is dat het een doorbreking is van het patroon van almaar strengere sancties en wellicht de eerste stap naar een terugkeer van Iran tot de wereldeconomie.'
De verlichting kan de automarkt weer enigszins op gang brengen. ‘Dat is goed nieuws, want Iran is belangrijk voor ons,’ aldus Renault. Voor collega Peugeot was het zelfs de op één na belangrijkste markt. De sancties kostten het bedrijf €10 mln winst per maand. Ook Kia kan profiteren.
Bedrijven als Bayer, Lanxess, Arkema, Solvay en Linde hebben baat bij een oplevende vraag en makkelijkere toegang. Olieconcerns hebben nog niets aan het akkoord, want de sancties voor de olie-export worden niet versoepeld, maar de sector is al blij dat de sancties niet verscherpt zijn. Dat geldt ook voor tankerrederijen en transportverzekeraars. Leveranciers van vliegtuigonderdelen hopen op meer omzet. De echte doorbraak komt pas als de sancties opgeheven worden en Iran weer olie-inkomsten heeft. De vliegtuigvloot is zeer verouderd. Verder kan de goudhandel iets soepeler verlopen dan via het huidige 'onderhandse' kanaal. Amerikaanse bedrijven (behalve voor voeding en medicijnen) zullen nu nog helemaal niet profiteren, maar wellicht wel op zeer lange termijn. Zij vielen al jaren onder een embargo en hebben geen enkele handelsrelatie meer met Iran.
Ondanks de versoepelde sancties blijft het voor Iran vrijwel onmogelijk om op de internationale financiële markten te opereren en dat is essentieel, aldus Bloomberg.
Het internationale akkoord dat Iran heeft gesloten over zijn nucleaire programma heeft vooralsnog weinig positieve gevolgen voor het bedrijfsleven. De sancties die het land zijn opgelegd worden op enkele punten wel iets verzacht, maar dat is niet van grote betekenis, aldus nieuwsdienst Bloomberg na contact met bedrijven die voorheen veel zaken in Iran deden. 'De betekenis van het akkoord is dat het een doorbreking is van het patroon van almaar strengere sancties en wellicht de eerste stap naar een terugkeer van Iran tot de wereldeconomie.'
De verlichting kan de automarkt weer enigszins op gang brengen. ‘Dat is goed nieuws, want Iran is belangrijk voor ons,’ aldus Renault. Voor collega Peugeot was het zelfs de op één na belangrijkste markt. De sancties kostten het bedrijf €10 mln winst per maand. Ook Kia kan profiteren.
Bedrijven als Bayer, Lanxess, Arkema, Solvay en Linde hebben baat bij een oplevende vraag en makkelijkere toegang. Olieconcerns hebben nog niets aan het akkoord, want de sancties voor de olie-export worden niet versoepeld, maar de sector is al blij dat de sancties niet verscherpt zijn. Dat geldt ook voor tankerrederijen en transportverzekeraars. Leveranciers van vliegtuigonderdelen hopen op meer omzet. De echte doorbraak komt pas als de sancties opgeheven worden en Iran weer olie-inkomsten heeft. De vliegtuigvloot is zeer verouderd. Verder kan de goudhandel iets soepeler verlopen dan via het huidige 'onderhandse' kanaal. Amerikaanse bedrijven (behalve voor voeding en medicijnen) zullen nu nog helemaal niet profiteren, maar wellicht wel op zeer lange termijn. Zij vielen al jaren onder een embargo en hebben geen enkele handelsrelatie meer met Iran.
Ondanks de versoepelde sancties blijft het voor Iran vrijwel onmogelijk om op de internationale financiële markten te opereren en dat is essentieel, aldus Bloomberg.