Strategische zet Unilever
Unilever krijgt een stevige prijs voor de verkoop van Wish-Bone. Het aandeel blijft echter op 'verkopen'.
Unilever verkoopt het bedrijf Wish-Bone voor $580 mln. Dat bedrag is driemaal de jaaromzet en dat is fors, vindt Bank of America Merrill Lynch, want bij overnames in de sector is sinds 1995 gemiddeld 1,5 keer de omzet betaald. De desinvestering past in de strategie van Unilever om onderdelen met een lage groei af te stoten en meer te investeren in producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging. Bank of America Merrill Lynch blijft echter terughoudend ten aanzien van aandelen Unilever, omdat de waardering pittig is en er weinig ruimte bestaat voor een verhoging van de taxaties van de winst per aandeel. Het advies blijft ‘verkopen’, met een koersdoel van €29. In de Europese sector prefereert de bank Nestlé en Kerry.
BTW
De voedingsmiddelenindustrie wacht in Mexico de introductie van btw, maar dat zal weinig invloed hebben op de Europese bedrijven want Mexico is een beperkt omzetaandeel. De btw zal wel het besteedbaar inkomen aantasten en dat kan gevolgen hebben voor de brouwers van bier. Heineken haalt 12% van de concernomzet in dit land. Het aandeel staat bij Bank of America Merrill Lynch eveneens op ‘verkopen’, met koersdoel €50,60.