Aantrekkelijk gewaardeerd
Ondanks de moeilijke omstandigheden binnen de auto-industrie vindt Morningstar General Motors en Fiat aantrekkelijk gewaardeerd.
General Motors (GM) – in 2009 nog met miljarden gered – is een van de aanbevolen aandelen van Morningstar. Analist David Whiston stelt dat GM inmiddels over een uitstekend winstpotentieel beschikt. Het heeft een contract gesloten met de vakbond UAW, waardoor de arbeidskosten tot september 2015 duidelijk zijn.
En het probleem van de gezondheidskosten van gepensioneerde medewerkers is nu opgelost. GM bespaart hierdoor $3 mrd per jaar. Samen met het sluiten van fabrieken hoeft de Noord-Amerikaanse divisie nu nog maar 10,5 miljoen auto's per jaar te verkopen om break-even te draaien. Eindelijk is die divisie gezond te noemen.
GM verwacht dat het bij een normale vraag 16,1-17,3 miljoen auto's kan afzetten, waardoor de winstgroei bij een herstel van de vraag in de komende jaren kan toenemen. Een bedreiging voor GM's winstgevendheid is Europa, waar al enige tijd verliezen worden gerapporteerd.
De samenwerking met PSA (Peugeot-Citroën) levert schaalvoordelen op, maar GM moet volgens Whiston zijn Europese productiecapaciteit beter benutten. Hij verwacht dat GM Europa zeker nog een aantal jaren verliesgevend blijft. Desondanks stelt Whiston dat geduldige aandeelhouders van GM beloond zullen worden.
Fiat is een ander aandeel op Morningstars aanbevelingslijst, omdat het op het punt zou staan om een wereldwijde, concurrerende autofabrikant te worden. Door geografische spreiding en een potentiële operationele leverage moet de afhankelijkheid van de Italiaanse thuismarkt afnemen.
Daarnaast bedient een breed pallet aan merken diverse marktsegmenten, waardoor de afhankelijkheid van een specifiek segment kleiner is. Analist Richard Hilgert stelt dat Fiat en Chrysler (waarin de Italianen een belang van 58,8% hebben) samen de noodzakelijke schaalgrootte kunnen realiseren. Morningstar benadrukt dat Fiat een groot winstpotentieel heeft, maar dat het wel een aandeel is voor beleggers met een hoge risicotolerantie.
General Motors (GM) – in 2009 nog met miljarden gered – is een van de aanbevolen aandelen van Morningstar. Analist David Whiston stelt dat GM inmiddels over een uitstekend winstpotentieel beschikt. Het heeft een contract gesloten met de vakbond UAW, waardoor de arbeidskosten tot september 2015 duidelijk zijn.
En het probleem van de gezondheidskosten van gepensioneerde medewerkers is nu opgelost. GM bespaart hierdoor $3 mrd per jaar. Samen met het sluiten van fabrieken hoeft de Noord-Amerikaanse divisie nu nog maar 10,5 miljoen auto's per jaar te verkopen om break-even te draaien. Eindelijk is die divisie gezond te noemen.
GM verwacht dat het bij een normale vraag 16,1-17,3 miljoen auto's kan afzetten, waardoor de winstgroei bij een herstel van de vraag in de komende jaren kan toenemen. Een bedreiging voor GM's winstgevendheid is Europa, waar al enige tijd verliezen worden gerapporteerd.
De samenwerking met PSA (Peugeot-Citroën) levert schaalvoordelen op, maar GM moet volgens Whiston zijn Europese productiecapaciteit beter benutten. Hij verwacht dat GM Europa zeker nog een aantal jaren verliesgevend blijft. Desondanks stelt Whiston dat geduldige aandeelhouders van GM beloond zullen worden.
Fiat is een ander aandeel op Morningstars aanbevelingslijst, omdat het op het punt zou staan om een wereldwijde, concurrerende autofabrikant te worden. Door geografische spreiding en een potentiële operationele leverage moet de afhankelijkheid van de Italiaanse thuismarkt afnemen.
Daarnaast bedient een breed pallet aan merken diverse marktsegmenten, waardoor de afhankelijkheid van een specifiek segment kleiner is. Analist Richard Hilgert stelt dat Fiat en Chrysler (waarin de Italianen een belang van 58,8% hebben) samen de noodzakelijke schaalgrootte kunnen realiseren. Morningstar benadrukt dat Fiat een groot winstpotentieel heeft, maar dat het wel een aandeel is voor beleggers met een hoge risicotolerantie.