Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Opinie Harry Geels, 16 okt 2012 12:05

De Halloween-indicator werkt altijd

0 0 Leestijd ongeveer

Halloween nadert. Dat betekent dat de goede tijd van het jaar voor aandelen er weer aan komt. Wetenschappers hebben opnieuw het succes van deze indicator aangetoond. En mooier nog: de kracht van de indicator neemt toe.

De wetenschap voert al sinds jaar en dag zogeheten anomaliestudies uit. Een anomalie is een onregelmatigheid in de normale orde (in de beleggingsleer een afwijking op het standaardmodel dat zegt dat er altijd een evenwichtige relatie moet zitten tussen rendement en risico, met als consequentie dat het niet mogelijk zou moeten zijn betere risicogecorrigeerde rendementen te behalen dan de standaardbenchmarks).

Anomalieën tonen in dit geval dus aan dat het wél mogelijk is outperformance of extra rendementen (‘excess return’) te halen. Er zijn talloze anomalieën. Ze worden naar hun aard opgedeeld. Een bekende categorie betreft de seizoensanomalieën. Het blijkt zo te zijn dat bepaalde delen van het jaar of maand of week zich beter lenen om in aandelen te beleggen dan andere delen. Bekend is het januari-effect: in de maand januari liggen de rendementen doorgaans hoger dan in de andere maanden.

Een ander effect is het ‘part-of-the-year’-effect, dat zegt dat de periode van november tot en met april een betere tijd voor aandelen is dan de periode van mei tot en met oktober. Van deze anomalie zijn diverse bekende beurswijsheden afgeleid, zoals ‘Sell in May and go away, but remember be back in September’ (beter is eigenlijk dus november), of ‘Vrouwen bloot beurs dood’.

De Halloween-indicator is eveneens gebaseerd op het ‘part-of-the-year’-effect. Deze indicator zegt dat Halloween, ofwel de 31e oktober, de dag is dat we weer naar de beurs moeten kijken. De term Halloween-indicator is, zover ik weet, bedacht door de Nederlandse wetenschapper Ben Jacobsen (samen met Sven Bouman). Jacobsen is tegenwoordig werkzaam op de Massey University in Nieuw-Zeeland (Bouman bij Saemor Capital in Den Haag).

Recent heeft Jacobsen een nieuwe wetenschappelijke studie gepubliceerd onder de titel ‘The Halloween Indicator: Everywhere and all the time’ samen met de wetenschapper Cherry Y. Zhang (eveneens van de Massey University), waarin ze de Halloween-indicator opnieuw hebben getest met nieuwe historische data en op veel meer aandelenmarkten. Ook de bekende opkomende markten en minder bekende ‘frontier markets’ zijn onderzocht. En wat blijkt? De Halloween-indicator werkt bijna altijd en overal. En de kracht van het effect lijkt toe te nemen.

In bovenstaand plaatje zien we de rendementen voor verschillende bekende ontwikkelde landen over de periode van de afgelopen vijftig jaar, uitgesplitst naar het rendement voor de periode november tot en met april en mei tot en met oktober. In alle ontwikkelde landen is het rendement in de winter- en voorjaarsperiode hoger dan het rendement in de zomer- en herfstperiode. Een vergelijkbaar plaatje kun je maken voor de opkomende markten en ‘frontier markets’. Daar zien we wel meer verschillen, in het ene land gaat de anomalie beter op dan in het andere.

De wetenschappers hebben ook gekeken naar het effect in de loop der tijd, en wel van maar liefst 1693. In onderstaand plaatje is te zien dat het effect zich bijna ieder decennium voordoet. In vijf decennia deed het effect zich niet voor. Vier van de vijf deelperioden kwamen van voor 1900. Opvallend is dat sinds het begin van de jaren zestig het effect sterker lijkt te worden.

Wat kunnen we met deze curieuze merkwaardigheid? Het is geen wet, in de zin dat het altijd opgaat. Laat dat duidelijk zijn. Maar beleggers die een lange horizon hebben kunnen besluiten om tijdens de mindere tijd van het jaar anders te beleggen (lees geen aandelen). Ook kun je kwantitatieve beleggingsmodellen zodanig inrichten dat ze wat meer risico’s nemen in de goede aandelentijd en wat minder in de slechte tijd.

Beleggers die zichzelf (of andere) al afrekenen op hun behaalde rendementen over een periode van enkele maanden moeten het bestaan van deze anomalie maar vergeten. Hetzelfde geldt voor beleggers die er niet tegen kunnen dat het rendement weleens negatief kan uitvallen ten opzichte van de vergelijkende index. Het behaalde rendement van de Halloween-indicator kan namelijk regelmatig heel anders zijn dan dat van de index. 


Harry Geels is directeur Research en partner bij Inmaxxa Vermogensbeheer in Naarden. Daarnaast is hij hoofdredacteur van Traders Club Magazine (TCM). De informatie in deze opinie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De standpunten en vooruitzichten van Geels geven zijn persoonlijke mening weer.

De wetenschap voert al sinds jaar en dag zogeheten anomaliestudies uit. Een anomalie is een onregelmatigheid in de normale orde (in de beleggingsleer een afwijking op het standaardmodel dat zegt dat er altijd een evenwichtige relatie moet zitten tussen rendement en risico, met als consequentie dat het niet mogelijk zou moeten zijn betere risicogecorrigeerde rendementen te behalen dan de standaardbenchmarks).

Anomalieën tonen in dit geval dus aan dat het wél mogelijk is outperformance of extra rendementen (‘excess return’) te halen. Er zijn talloze anomalieën. Ze worden naar hun aard opgedeeld. Een bekende categorie betreft de seizoensanomalieën. Het blijkt zo te zijn dat bepaalde delen van het jaar of maand of week zich beter lenen om in aandelen te beleggen dan andere delen. Bekend is het januari-effect: in de maand januari liggen de rendementen doorgaans hoger dan in de andere maanden.

Een ander effect is het ‘part-of-the-year’-effect, dat zegt dat de periode van november tot en met april een betere tijd voor aandelen is dan de periode van mei tot en met oktober. Van deze anomalie zijn diverse bekende beurswijsheden afgeleid, zoals ‘Sell in May and go away, but remember be back in September’ (beter is eigenlijk dus november), of ‘Vrouwen bloot beurs dood’.

De Halloween-indicator is eveneens gebaseerd op het ‘part-of-the-year’-effect. Deze indicator zegt dat Halloween, ofwel de 31e oktober, de dag is dat we weer naar de beurs moeten kijken. De term Halloween-indicator is, zover ik weet, bedacht door de Nederlandse wetenschapper Ben Jacobsen (samen met Sven Bouman). Jacobsen is tegenwoordig werkzaam op de Massey University in Nieuw-Zeeland (Bouman bij Saemor Capital in Den Haag).

Recent heeft Jacobsen een nieuwe wetenschappelijke studie gepubliceerd onder de titel ‘The Halloween Indicator: Everywhere and all the time’ samen met de wetenschapper Cherry Y. Zhang (eveneens van de Massey University), waarin ze de Halloween-indicator opnieuw hebben getest met nieuwe historische data en op veel meer aandelenmarkten. Ook de bekende opkomende markten en minder bekende ‘frontier markets’ zijn onderzocht. En wat blijkt? De Halloween-indicator werkt bijna altijd en overal. En de kracht van het effect lijkt toe te nemen.

In bovenstaand plaatje zien we de rendementen voor verschillende bekende ontwikkelde landen over de periode van de afgelopen vijftig jaar, uitgesplitst naar het rendement voor de periode november tot en met april en mei tot en met oktober. In alle ontwikkelde landen is het rendement in de winter- en voorjaarsperiode hoger dan het rendement in de zomer- en herfstperiode. Een vergelijkbaar plaatje kun je maken voor de opkomende markten en ‘frontier markets’. Daar zien we wel meer verschillen, in het ene land gaat de anomalie beter op dan in het andere.

De wetenschappers hebben ook gekeken naar het effect in de loop der tijd, en wel van maar liefst 1693. In onderstaand plaatje is te zien dat het effect zich bijna ieder decennium voordoet. In vijf decennia deed het effect zich niet voor. Vier van de vijf deelperioden kwamen van voor 1900. Opvallend is dat sinds het begin van de jaren zestig het effect sterker lijkt te worden.

Wat kunnen we met deze curieuze merkwaardigheid? Het is geen wet, in de zin dat het altijd opgaat. Laat dat duidelijk zijn. Maar beleggers die een lange horizon hebben kunnen besluiten om tijdens de mindere tijd van het jaar anders te beleggen (lees geen aandelen). Ook kun je kwantitatieve beleggingsmodellen zodanig inrichten dat ze wat meer risico’s nemen in de goede aandelentijd en wat minder in de slechte tijd.

Beleggers die zichzelf (of andere) al afrekenen op hun behaalde rendementen over een periode van enkele maanden moeten het bestaan van deze anomalie maar vergeten. Hetzelfde geldt voor beleggers die er niet tegen kunnen dat het rendement weleens negatief kan uitvallen ten opzichte van de vergelijkende index. Het behaalde rendement van de Halloween-indicator kan namelijk regelmatig heel anders zijn dan dat van de index. 


Harry Geels is directeur Research en partner bij Inmaxxa Vermogensbeheer in Naarden. Daarnaast is hij hoofdredacteur van Traders Club Magazine (TCM). De informatie in deze opinie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De standpunten en vooruitzichten van Geels geven zijn persoonlijke mening weer.