Grote AEX-fondsen geraakt
Hoewel er grote verschillen per land zijn, kan toch wel gesteld worden dat de westerse consument al langere tijd bijzonder somber is over de toekomst.
In Nederland is het consumentenvertrouwen sinds medio 2010 aan een duikvlucht bezig en het noteert momenteel op het laagste niveau in bijna tien jaar, blijkt uit het omslagartikel van het tijdschrift Beleggers Belangen van vrijdag 31 augustus 2012.
In Italië is het allemaal nog veel treuriger. Daar daalt het consumentenvertrouwen al sinds medio 2009 en het bevindt zich momenteel op een historisch dieptepunt. Onze oosterburen, echter zijn nog altijd goed gemutst. Sinds medio 2008 zit het vertrouwen van de Duitse consument in de lift. Wel is er de laatste tijd sprake van enige afvlakking.
De ontwikkeling van het consumentenvertrouwen valt tot op zekere hoogte af te lezen aan de relevante aandelenmarkten, maar dat is toch lang niet altijd het geval. Zo noteert de Duitse DAX circa 17% hoger dan begin 2010, terwijl de AEX in deze periode per saldo vlak is gebleven. Het toegenomen pessimisme van de Nederlandse consument heeft zich dus niet vertaald in lagere beurskoersen.
Een verklaring hiervoor kan het sterke internationale karakter van de AEX-bedrijven zijn. Wel staan meer op Nederland gerichte retailfondsen als Accell, Beter Bed en Macintosh onder druk en doet ook de Nederlandse bouwsector het beroerd. Deze bedrijven klagen dan ook al enige jaren over een terughoudende consument. Ook grote AEX-fondsen als Ahold, Heineken en Unilever worden geraakt, maar vinden in bepaalde mate compensatie in opkomende landen.
In Nederland is het consumentenvertrouwen sinds medio 2010 aan een duikvlucht bezig en het noteert momenteel op het laagste niveau in bijna tien jaar, blijkt uit het omslagartikel van het tijdschrift Beleggers Belangen van vrijdag 31 augustus 2012.
In Italië is het allemaal nog veel treuriger. Daar daalt het consumentenvertrouwen al sinds medio 2009 en het bevindt zich momenteel op een historisch dieptepunt. Onze oosterburen, echter zijn nog altijd goed gemutst. Sinds medio 2008 zit het vertrouwen van de Duitse consument in de lift. Wel is er de laatste tijd sprake van enige afvlakking.
De ontwikkeling van het consumentenvertrouwen valt tot op zekere hoogte af te lezen aan de relevante aandelenmarkten, maar dat is toch lang niet altijd het geval. Zo noteert de Duitse DAX circa 17% hoger dan begin 2010, terwijl de AEX in deze periode per saldo vlak is gebleven. Het toegenomen pessimisme van de Nederlandse consument heeft zich dus niet vertaald in lagere beurskoersen.
Een verklaring hiervoor kan het sterke internationale karakter van de AEX-bedrijven zijn. Wel staan meer op Nederland gerichte retailfondsen als Accell, Beter Bed en Macintosh onder druk en doet ook de Nederlandse bouwsector het beroerd. Deze bedrijven klagen dan ook al enige jaren over een terughoudende consument. Ook grote AEX-fondsen als Ahold, Heineken en Unilever worden geraakt, maar vinden in bepaalde mate compensatie in opkomende landen.