Dominantie Apple niet eeuwig
Sinds de introductie van de iPad ruim twee jaar geleden is Apple de onbetwiste nummer een op de tabletcomputermarkt.
Afgelopen jaar had Apple tweederde van de tabletmarkt; dit jaar wordt een iets lager aandeel verwacht, maar nog altijd boven de 60%. De enige echte concurrent voor de iPad is momenteel de Samsung Galaxy Tab.
De Kindle Fire van Amazon verkoopt ook goed, maar is geen directe concurrent: de Kindle is veel kleiner en de functionaliteiten zijn relatief beperkt. Het apparaat moet ook meer als een e-reader (digitaal boek) gezien worden dan als een volwaardige tablet-pc.
De dominantie van Apple blijft natuurlijk niet eeuwig duren. De recente introductie van tablets door Microsoft (de Surface) en Google (de Nexus 7) zou wel eens het startschot kunnen betekenen voor een hevige concurrentieslag op de tabletmarkt.
Op korte termijn is er nog ruimte voor concurrenten omdat de markt voor tablets hard groeit. In 2011 werden ruim zestig miljoen tablets verkocht; voor 2012 verwacht onderzoeksbureau Gartner het dubbele aantal.
Een markt die zo hard groeit, kan nieuwe toetreders absorberen zonder dat bestaande partijen weggedrukt worden of er prijsdruk ontstaat. Zodra de markt volwassen wordt en de extreme groei dus ten einde is, zal dit echter veranderen.
Afgelopen jaar had Apple tweederde van de tabletmarkt; dit jaar wordt een iets lager aandeel verwacht, maar nog altijd boven de 60%. De enige echte concurrent voor de iPad is momenteel de Samsung Galaxy Tab.
De Kindle Fire van Amazon verkoopt ook goed, maar is geen directe concurrent: de Kindle is veel kleiner en de functionaliteiten zijn relatief beperkt. Het apparaat moet ook meer als een e-reader (digitaal boek) gezien worden dan als een volwaardige tablet-pc.
De dominantie van Apple blijft natuurlijk niet eeuwig duren. De recente introductie van tablets door Microsoft (de Surface) en Google (de Nexus 7) zou wel eens het startschot kunnen betekenen voor een hevige concurrentieslag op de tabletmarkt.
Op korte termijn is er nog ruimte voor concurrenten omdat de markt voor tablets hard groeit. In 2011 werden ruim zestig miljoen tablets verkocht; voor 2012 verwacht onderzoeksbureau Gartner het dubbele aantal.
Een markt die zo hard groeit, kan nieuwe toetreders absorberen zonder dat bestaande partijen weggedrukt worden of er prijsdruk ontstaat. Zodra de markt volwassen wordt en de extreme groei dus ten einde is, zal dit echter veranderen.